The Red Scare
2017-02-21

Jonathan Enochsson

3 mars 2018 | 10:00

”Timeless” bjuder på fartfylld tidsturism

Tiden rusar iväg när man tittar på ”Timeless”. Aldrig har en serie lyckats vara så klyschig, förutsägbar och stundtals larvig, samtidigt som den är fullkomligt fängslande.
En framgångsrik historiker, en fåordig militär och en nördig ingenjör måste gå ihop för att rädda världen när en grupp terrorister med okända mål stjäl världens första tidsmaskin. Det kanske inte låter som en given Emmy-favorit, men ”Timeless” gör någonting väldigt rätt. När man inte sträcker sig efter skämskudden, efter att en karaktär förklarat fjärilseffekten för tionde gången, eller efter att ha hört en bakgrundshistoria som är så generisk att den skulle kunna vara hämtad från vilken 90-tals actionfilm som helst, sitter man som fastklistrad i soffan.

Terroristerna som stulit tidsmaskinen försöker forma om världens historia, av anledningar som sakta framkommer under seriens gång. För att stoppa dem måste historikern Lucy (Abigail Spencer), militären Wyatt (Matt Lanter) och ingenjören Rufus (Malcolm Barrett) besöka nyckelpunkter i USA:s historia, där de stöter på historiska ikoner såsom Abraham Lincoln, Harry Houdini och Al Capone. En av seriens största brister är hur mycket serien förlitar sig på dessa karaktärer. Ibland känns ett avsnitt helt meningslöst sett till den övergripande handlingen. Som att seriens skapare endast tryckt in avsnittet för att inkludera en populär historisk figur.

Eric Kripke, skaparen av ”Supernatural”, ligger bakom tv-serien och visst har den mycket gemensamt med CWs långkörare. Varje avsnitt är ett separat kapitel som knyts ihop i slutet av episoden och likt ”Supernatural” blandas en lättsam humor med djupa diskussioner som fördjupar vår relation med karaktärerna. ”Timeless” lägger dock mindre tid på att bygga en bakomliggande mytologi kring serien, vilket gör den snabbare och lättare att komma in i, men samtidigt mer ytlig.

Något serien lyckas väl med är att återge varje historiskt ögonblick med inlevelse och engagemang. Varje avsnitt lyckas med att måla upp det historiska ögonblicket på ett trovärdigt sätt, men eftersom man ständigt slungas mellan olika tidsepoker blir varje besök kort och koncist. Till skillnad från serier och filmer som fokuserar på ett historiskt ögonblick, lär man inte känna karaktärerna eller miljön tillräckligt mycket på djupet.

Trots sina brister lyckas "Timeless" skapa en lättsam och underhållande ton som får den att sticka ut i dagens serielandskap som är fyllt med komplexa och invecklade handlingar.
| 3 mars 2018 10:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Timeless