Regissören Spike Lee älskar New York och han har visat det tydligt i sina filmer. Den läckra öppningen som han ger oss här bjuder på snygga kameraglidningar i och över The Big Apple och han fortsätter under filmen att göra den till en passionerad kärleksförklaring till staden med sin bultande puls. Jag dras med och njuter av varenda bildruta.
Spike låter även kärleken till old school soulmusik och hip hop flöda i form av ett soundtrack fyllt av sköna låtar. Örat smeks ena stunden och nästa gungar man med till ett tungt beat. Karaktärer har samtal med träffsäkra kommentarer om själlös modern musik och hur AI aldrig kan ersätta riktigt låtskrivande.
Faktum är att filmens intrig lika mycket handlar om en man som återupptäcker sitt hjärta för musik som den är en egentlig thriller.
En dynamisk återförening
Lee följer inga regler för hur man gör film och jag älskar det. Han leker fram filmen och det känns som om han hela vägen ger efter för alla plötsliga infall som han får. Det känns fantastiskt kreativt. Det bästa exemplet på det sistnämnda är när han klipper ihop filmens dramatiska polisjakt med det explosiva glädjeruset i ett liveframträdande av en salsalåt och härligt säregen effekt skapas.
Denzel Washington återförenas med regissören i deras första samarbete sedan ”Inside Man” 2006 och han verkar stortrivas varje sekund framför kameran. Lee är den som är bäst på att få toppinsatser ur Denzel och det här är inget undantag. Hela känsloskalan prickas träffsäkert in i en prestation som känns naturlig och oansträngd. Jeffrey Wright gör en gripande insats. Övriga skådespelare backar upp stjärnorna med gott om attityd och fin inlevelse.
Svåra moraliska val
Skivbolagsägaren David King lever det ljuva livet med sin fru Pamela (Ilfenesh Hadera), idrottsligt ambitiösa sonen Trey (Aubrey Joseph) och planer på att ta över hela makten över det bolag som han byggt driven av sin musikälskande själ. Allt stannar när Trey kidnappas och en lösensumma så stor att till och med rika David chockas av den krävs för att denne ska bli fri.
Det är början på ett drama med oväntad utveckling och framför allt svåra moraliska val som sätter Davids medmänsklighet på hårda prov. Filmen utmanar därmed sin publik genom att ställa den viktiga frågan vad de skulle göra om de hamnade i samma situation som vår huvudperson gör. Den dömer aldrig Davids handlingar eller val, vilket ger den extra kraft.
Fräck dialog med vassa repliker
Manuset bygger på regissören Akira Kurosawas film ”Himmel och helvete” från 1963 som i sin tur är en filmatisering av Ed McBains roman ”Hotet”. Materialet har moderniserats på ett lyckat sätt och injicerats med gott om känsla från gatorna i da hood. Budskap kring svartas rättigheter och kultur är inte i centrum eller hamras in lika hårt som vanligt i Lees filmer, men det finns inbakat i tal och tonfall.
Lee kryddar tillställningen med sin typiskt fräcka dialog full av vassa repliker och låter spänningen stiga tillbaka för att ge det mänskliga dramat mest plats. Allt förenas till att skapa en enormt cool, men ändå tankeväckande, upplevelse.
”Highest 2 Lowest” har allt en Spike Lee joint ska ha när det kommer till coolhet, medryckande stil och läckert bildspråk. Skruva upp volymen och njut.
Snabbfakta: Highest 2 Lowest
- Regi: Spike Lee
- I rollerna: Denzel Washington, Ilfenesh Hadera, Aubrey Joseph, Jeffrey Wright, Wendell Pierce, A$AP Rocky
- Genre: Dramathriller
- Speltid: 133 minuter
- Premiär: 5 september 2025
- Finns på: Apple TV+
- MovieZines betyg: 4/5
ANNONS: Testa på Apple TV+ gratis i en vecka
