Halvdan Viking 2018

Familj
91 MIN
Halvdan Viking poster

11-årige Halvdan Viking bor i Östbyn med smeden Björn sedan hans pappa gett sig av på plundringsfärd. Men Halvdan är ingen "riktig” viking. Han haltar, har dåligt självförtroende och saknar en vän. En dag möter Halvdan plötsligt den orädda kungadottern Meia från fiendebyn Väst. Trots att de inte får träffas spirar en oväntad vänskap fram mellan dem.
2.3 av 15 användare

Halvdan Viking
26 oktober 2018
8 april 2019
SF Studios
7 år

19 oktober 2018 | 10:00

Storslaget men mediokert vikingaäventyr

Storslaget svenskt vikingaäventyr med stjärnor som Peter Haber, Torkel Petersson och Claes Månsson i rollerna. Detta moderna Ronja Rövardotterdrama är inte direkt supermodernt, men ändå spännande och välspelat. Gustaf Åkerbloms familjefilm är i slutändan väl sevärd, även om den kanske inte direkt kommer sätta sig på minnet.
Det är vikingatid en gång för länge sedan. Bröderna Alarik och Ragnar blir ovänner efter att deras far, vikingahövdingen har dött. De delar i ilska upp sin by och blir till ett team öst och team väst, som aldrig mer ska ha med varandra att göra.

En föräldralös pojke Halvdan från ena sidan är ute en dag på en lång promenad och träffar då Meja, en flicka han aldrig förr sett. De två blir snabbt nära vänner även om de förstår att de kommer från rivaliserande läger. Tillsammans planerar de en kupp som ska få bröderna att komma överens så de alla kan leva tillsammans igen. Men det blir inte riktigt som de tänkt sig.

Detta väldigt barnvänliga äventyr är alltså både skrivet och regisserat av Gustaf Åkerblom. Det är ett gott hantverk överlag, även om jag känner att jag saknar något hela tiden. Manuset är välskrivet, men överraskar föga. Det finns några kul scener när kvinnorna får nog och övertygar sina hårdföra män att gå med på delad vårdnad i relationen, men annars är dramaturgin ganska medioker. Jag saknar också i den större bilden kvinnorna, som trist nog hamnar lite vid sidan av. Inte förrän i eftertexterna ser jag vad deras karaktärer heter, och det är inte helt fräscht 2018.

Filmen är ändå fartfylld och ganska underhållande. Historien om vänskap oh kärlek över gränserna och hur överbygga osämja genom samarbete och god vilja är både trivsam som lagom tänkvärd.

Det är dock inte första gången vi ser detta och då hette filmen ”Ronja Rövardotter”. Visst, det här är en helt egen fristående film, men den påminner väl mycket om Astrid Lindgrens nämnda klassiker, på både gott och ont. Jag älskar Ronja-filmen av Tage Danielsson och är kanske färgad av det, men i mitt tycke behövs inte en ny variant, framförallt inte när den egentligen inte har något nytt att komma med.

Fast nåväl, jag ska inte vara orättvis. Detta är på flera sätt väldigt trivsamt och miljöerna är vackra, liksom kostymerna. Fotot är också fint och om än något upprepande.

De unga begåvningarna Vilgot Hedtjärn som Halvdan och Ellinea Simbalis som Meja övertygar båda starkt. De bär historien vidare och har verkligen driv och energi att göra det. Övriga roller spelas av mer erfarna svenska skådisar som de redan nämna, samt bland andra Nina Zanjani och Ellen Jelinek, som alla gör ett gott arbete. Detta känns överlag som ett påkostat projekt både bakom och framför kameran och jag gillar det.

”Halvdan Viking” är en film som roar för stunden och kommer garanterat upplevas som snällt spännande av de yngre, medan vi äldre inte kommer bli alltför uttråkade under tiden. Snyggt, välspelat och sevärt är vad det är. Varken mer eller mindre.
| 19 oktober 2018 10:00 |