114 MIN
Citizenfour poster

Ett dokumentärteam åker till Hong Kong för sitt första av många möten med Edward Snowden.
3.6 av 101 användare

28 januari 2015 | 16:00

Snowden bortom rubrikerna

Det låter som en spionthriller skriven av John le Carré, men är den skrämmande verkligheten av idag. Laura Poitras Oscarsnominerade dokumentär följer Edward Snowden dagarna kring hans avslöjanden om hur amerikanska myndigheter avlyssnar sina medborgare.
Du har sett Edward Snowdens ansikte på nyheterna och läst om hans avslöjanden i tidningarna. Här förklarar visselblåsaren sina motiv närmare, och vi får se vilka omedelbara konsekvenser som avslöjandet fick.

Åren efter den tunga dagen 11:e september 2001 blev USA:s regering minst sagt nervösa. De har utlyst krig, spärrat in en hel del personer på obestämd tid, och avsatt en rejäl slant åt att följa det amerikanska folkets varje steg. För deras egna säkerhet, sägs det. Men när det blir tydligt hur många telefonsamtal avlyssnas, och vilka desperata metoder man är beredd att ta till för att spionera på oftast helt oskyldiga medborgare, får en man nog och säger ifrån.

Dokumentärfilmaren Laura Poitras har vid två tillfällen gjort sig ovän med USA, då hon gjort film om både Irakkriget och Guantanamo Bay. Tredje gången gillt, tycker Poitras som ändå inte är välkommen tillbaka till USA. Istället åker hon till Hong Kong för att träffa en anonym källa. En anställd hos National Security Agency som säger sig sitta på rätt snaskigt och otäckt material.

Poitras tar med sig Glenn Greenwald, en journalist från The Guardian, och möter 29-åringen som gömmer sig på ett hotellrum. De kommande dagarna ska de få höra på rätt otroliga historier om hur NSA kan gå tillväga för att avlyssna och spåra en individs varje steg. I takt med att Snowden låter The Guardian släppa sina första artiklar, förstår de alla att det bara är en tidsfråga innan deras lugna gömställe röjs. Laura Poitras låter kameran rulla under sju laddade dagar och Greenwalds penna går varm.

Andra scener tar oss till rättssalar, föreläsningar och låsta mötesrum, där experter och journalister talar om hur våra privatliv blir allt mindre privata. De vittnar om hur våra privata busskort eller Google-sökningar kan avslöja mer än vi vill och ens vet är möjligt. Men det är i det lilla hotellrummet någonstans i Hong Kong som ”Citizenfour” hittar sitt mest spännande objekt. Även om Edward Snowden själv insisterar att det inte är han som är storyn, så gör han definitivt filmen mer lättillgänglig. Han är den jordnära punkten som hjälper oss förstå och greppa en rätt vild konspirationsteori, om det inte vore för att den är alldeles sann.

Ed, som han föredrar att kallas, kunde ha varit vem som helst. Han är den lilla människan som utmanade de stora makterna, och fortfarande inte har vunnit. Om han nu nånsin kan göra det. Ed framstår som en sympatisk kille, redo att ta smällen för att låta folk veta sanningen. Mest oroar han sig för vad hans föräldrar kommer att säga, och hur flickvännen ska reagera. Än så länge vet de ingenting om hans avsikter.

Laura Poitras har fått den unika möjligheten att komma in och slå på kameran redan innan helvetet bryter loss. Känslan av att vara en fluga på väggen när historia skrivs, är svårslagen.

Ur teknisk aspekt är den här dokumentären inte så värst sexig. Av naturliga skäl jobbar man med små och lätthanterliga kameror, och fångar det som händer när det händer, ofta i tråkigt belysta rum. Grafiken är simpel. Ingen berättarröst. Inga närmare förklaringar av termer som ibland kan låta som rena grekiskan. Det behövs ändå inte, den skrämmande innebörden i filmen talar effektivt för sig själv.

"Citizenfour" är en modern politisk thriller om makt, teknologi, media och att värna om rätten till sin frihet och privatliv. Det kunde ha varit uppdiktad av Hollywood, men är hämtat från den verklighet som vi lever i, här och nu. Här finns inga actionhjältar eller ens uppenbara skurkar. Bara en vanlig statsanställd som reagerade på en skandal och blåste i den så kallade visselpipan.
| 28 januari 2015 16:00 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Citizenfour