The Defeated 2020

Drama Thriller
Kanada
55 MIN
The Defeated poster

Berlin 1946. Kriget är slut, men kampen om freden har bara börjat. Hit anländer amerikanske Max McLaughlin för att bygga upp den tyska polisen, men även för att hitta sin försvunne bror. McLaughlin möts av en laglös stad full där kvinnorna tvingas ta ansvar för det lidande männen har orsakat. Bland ruinerna härjar våldtäktsmän, kriminella och hämnare fritt. Med hjälp av polisen Elsie Gartner börjar han följa ett spår av döda kroppar som leder till farliga upptäckter.
3.3 av 6 användare
1
01
Episode 1
2020-10-30
02
Episode 2
2020-10-30
03
Episode 3
2020-10-31
04
Episode 4
2020-10-31
05
Episode 5
2020-11-01
06
Episode 6
2020-11-01
07
Episode 7
2020-11-02
08
Episode 8
2020-11-02

3 januari 2021 | 12:45

Sevärd andra världskriget-thriller av Mårlind & Stein

Berlin är i spillror efter andra världskriget sommaren 1946 och en amerikansk polis anländer för att jaga såväl kriminella som sin egen bror. Måns Mårlind och Björn Steins thrillerserie är spännande och sevärd – men där de tyska skådespelarna levererar så haltar både manuset och Taylor Kitsch insats.
Andra världskriget fortsätter att locka fram berättelser i film och TV. Häromåret fick vi både ”Jojo Rabbit”, ”The Aftermath” och ”Midway”, och nu är det vår svenska duo Måns Mårlind och Björn Stein som tar sig an ämnet. Denna gång handlar det om tiden direkt efter kriget, sommaren 1946 när Berlin är i spillror och såväl civilpersoner som polis och militär försöker resa sig ur dammet.

Men konflikterna duggar fortfarande tätt och relationen mellan tyskar, amerikanare och ryssar är som bäst kylig. En amerikansk polis (Taylor Kitsch) gör entré för att hjälpa Berlinborna att upprätthålla lag och ordning vilket är lättare sagt än gjort. Medan han försöker fånga en mästerkriminell läkare (Sebastian Koch) som utnyttjar desperata kvinnor letar han även efter sin försvunna bror (Logan Marshall-Green).

Det är många bollar i luften som gäller här och när serien väl kommer igång efter två halvtröga första episoder blir det väldigt spännande. Man använder de realistiska Prag-miljöerna väl och vi serveras ett rikt persongalleri. Karaktärer är aldrig goda eller onda – alla tar tvivelaktiga beslut och försöker klamra fast vid sin egen ideologi. Krig är hemskt och denna skildring är knappast något undantag. Våldtäkter, tortyr, mord – aldrig särskilt grafiskt men känns desto djupare.

Seriens stora problem är amerikanarna. Det är visserligen intressant med perspektivet och många är minst lika skurkaktiga som övriga karaktärer. Men speciellt Kitsch är sådan envist ädel machohjälte med hjärta av guld att man frustrerat kollar på klockan varje gång han dyker upp. Kitsch har visserligen tilldelats en traditionellt träig protagonist men rollprestationen lämnar även den mycket att önska. Vad som bäst kan beskrivas som Hollywood-agerande bleknar snabbt i jämförelse med de tyska motspelarnas mer naturliga spel men en obekväm, onödig Brooklyn-accent och röst inspirerad av Christian Bales Batman-stämma (?) gör inte saken bättre.

Då blir det till slut kvinnorna som får lyfta seriens dramatiska tyngd. Nina Hoss är suverän som Kitsch kollega, en oerfaren men intelligent polis som ställs inför ett moraliskt dilemma. En ännu mer fängslande rollfigur som växer för varje avsnitt är unga servitrisen Karin (Mala Emde), som involveras i Berlins kriminalitet när hon hämnas en våldtäkt. Hoss och Emde är tveklöst seriens lysande stjärnor men samtliga tyska skådespelare gör vad de ska.

Även ryssarna är bra men underrepresenterade och enligt Hollywood-standard utmålade som endimensionellt ondskefulla. Manuset är generellt ojämnt med en oförmåga att välja genre. Från att faktiskt skildra hur kriget påverkar vanliga människor till att likt ett ”CSI”-avsnitt följa (en underligt castad) Marshall-Greens ”Saw”-liknande seriemord på olika nazister. Dialogen haltar ofta dessutom med frustrerande och inte alltid motiverade byten mellan tyska och engelska.

”The Defeated” har absolut mer potential än den kan leva upp till. Men begåvade Mårlind och Steins förflutna gör sig påmint – det är välgjort som tusan och stundtals riktigt spännande. De första åtta avsnitten är trots sina uppenbara brister sevärda och man får hoppas att man finslipat materialet till säsong två. Samt ger de tyska skådespelarna ännu mer spelrum för även om amerikanarna vann kriget så får de se sig rejält besegrade skådespelarmässigt.

| 3 januari 2021 12:45 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera The Defeated