In the Heights 2021

Romantik Drama Musikal
143 MIN
Spanska
In the Heights poster

Ljuset tänds i Washington Heights. Doften av en cafecito caliente hänger i luften utanför tunnelbanestationen vid 181st Street, där ett kalejdoskop av drömmar samlar de livfulla och sammansvetsade kvarteren. Mitt i allt står Usnavi som sparar varje öre från sitt dagliga kneg medan han drömmer och sjunger om ett bättre liv. Skaparen av ‘’Hamilton’’ och regissören till ‘’Crazy Rich Asians’’ bjuder in dig till en värld där gatorna är fyllda av musik och små drömmar blir stora.
3.5 av 28 användare

In the Heights
18 juni 2021
20 september 2021
23 juli 2021
Engelska, Spanska
Warner Bros
Barntillåten

12 juni 2021 | 10:00

Musik, dans, skratt och tårar man faller pladask för

Det är adrenalindosen du väntat på. Efter ett deprimerande år så får vi en glädjekick som piggar upp den mest cyniska, musikalhatande filmkritikern. En sådan härlig bildfest med charm och glädje att man faller pladask.
Ibland är det frustrerande att som cynisk filmkritiker behöva att sitta och analysera sönder varje film man ser. Speciellt musikalfilmer blir lätta offer på det intellektuella obduktionsbordet. Därför är det så befriande att se en film som “In the Heights”. En pulserande fest i bilder och musik som inte bara bjuder upp till dans utan gör det i en imponerande kombination av professionalism och härligt positiv anda.

Men det är också ett svårslaget drömteam bakom spakarna. Filmen bygger på musikalen med samma namn av Lin-Manuel Miranda och Pulitzerpris-belönade Quiara Alegría Hudes som här bägge producerar samt skriver musik respektive manus. Deras livfulla historia, karaktärer och sånger ges den perfekta injiceringen adrenalin av regissören Jon M. Chu, som bevisat att han kan hantera såväl dansfilm (“Step Up”-filmerna) som humor med stor budget (“Crazy Rich Asians”).

Handlingen följer både ungdomar och äldre i Washington Heights, ett latino-community i New York där humöret alltid är på topp trots brist på pengar och luftkonditionering i en ständigt stigande värme… Vår hjälte, butiksägaren Usnavi (Anthony Ramos) drömmer om att återvända till sin pappas Dominikanska Republiken medan hans kärleksintresse Vanessa (Melissa Barrera) vill lämna området för ett bättre liv som kläddesigner.

Här finns flera starka karaktärer som delar drömmar och relationer men det är knappast berättelsen som är filmens styrka. “In the Heights” är en musikal som gör allt rätt, i en ofta svårsåld och bespottad genre. Chu tar oss tillbaka till känslan av musikalklassiker som “West Side Story” och “Fame” men med ett uppfriskande modernt bett och en väl spenderad budget som resulterat i ett imponerande proffsigt hantverk. Här finns små bonusdetaljer i form av animation eller trickfilmning som dock aldrig tar över.

Sångerna är perfekt producerade och nästan löjligt trallvänliga. Man mixar stilar och genrer med en självklar klackspark - ofta övergår exempelvis en ballad till hiphop i samma sång och det funkar fläckfritt. Samma gäller koreografin som aldrig överskuggar musiken men alltid är snygg och underhållande. Jag kommer på mig själv att mellan skratten och tårarna nästan konstant stampa i takten och får lust att ställa mig upp för att ansluta till festen på duken.

Man har också valt skådespelare som kan sjunga och är bekväma i musikalscenariot. Här finns inga malplacerade Hollywood-stjärnor som kämpar med övergången från replik till sång. De yngre förmågorna, speciellt stjärnskottet Ramos (“Hamilton”), är lika begåvade som de är attraktiva. Men det är också kul att se de äldre få ta plats. Som TV-veteranen Jimmy Smits i en oväntat rörande roll som överbeskyddande pappa eller scenveteranen Olga Merediz som har ett lysande nummer som kvarterets egen mormor.

Det kanske mest befriande med filmen är den är så ärlig i sin naiva positivitet. Det handlar om drömmar, kärlek, dans, fest och den sprudlande livsglädje som förenar New York-latinos. Även om här finns lagom berörda ämnen som rasism, invandring och papperslösas brist på rättigheter så blir det aldrig politiskt eller moraliserande. “In the Heights” vill ge oss glad, optimistisk underhållning och har du inte efter all dess charm och glädje fallit pladask så bör du undersöka om du fortfarande har ett hjärta i kroppen.
| 12 juni 2021 10:00 |
5
In The Heights . En filmmusikal som alla andra men ändå så oändligt mycket mer än så. Efter att Lin-Manuel Miranda fångat mig med sin Hamilton-musikal var det väl inte utan att jag gick in med höga förväntningar när hans första musikal skulle bli film. Och SOM de lever upp till dem! Estetiskt iögonfallande, mixen av hiphop/rap, latino och musikal fungerar oväntat bra ihop och varenda roll sjunger, dansar och agerar med full trovärdighet, timing och känsla att jag bara kapitulerar totalt! Och koreografin sen! Ett av de snyggaste och mest hänförande dansnummer jag nånsin sett i en musikal. Varför klättra på väggarna när man kan dansa på dem? Så snyggt! Hela filmen har något magiskt, charmigt över sig samtidigt som den skildrar en verklighet som bara är. Ibland behöver det faktiskt inte vara mer än så för att beröra, engagera och underhålla. Och alla ni som ser filmen (Do it!) - missa för allt i världen inte den charmiga scenen efter eftertexten har rullat!💖❤