Ocean's 8 2018

Komedi Deckare Gangster
110 MIN
Ocean's 8 poster

Fem år, åtta månader och tolv dagar. Så länge har Debbie Ocean planerat sitt livs största stöt. Hon vet vad som krävs – ett team med de bästa i sin klass, med sin partner-in-crime Lou i spetsen. Bytet: 150 miljoner dollar i diamanter som kommer bäras av skådespelerskan Daphne Kluger vid årets största händelse – Met-galan. Planen är idiotsäker, men allt behöver gå felfritt om gänget ska lyckas komma undan med blinget.
2.9 av 159 användare

Annika Andersson

16 juni 2018 | 10:00

Mode, kändisar och supercoola tjejer

Mästertjuven Debbie Ocean genomför juvelstölder lika lekande lätt som sin bror, tillsammans med sitt kvinnliga team i ”Ocean's 8”. Filmen bjuder på snygga visuella intryck av mode, kändisar och supercoola tjejer, men inte mycket mer än så.
”Ocean's 11” (och efterföljarna 12 och 13) har äntligen kommit ut i nytappning, och denna gång med ett helt kvinnligt team. I centrum av den stjärnspäckade ensemblen i ”Ocean's 8”, som är titeln på den nya versionen, hittar vi Danny Oceans syster Debbie Ocean, spelad av Sandra Bullock.

Filmen får en underbar inledning när hon efter fem långa år i fängelset intervjuas av styrelsen inför sin frigivning. Jo, hon kommer från en kriminell familj, men nej, hon har det inte i blodet som sin bror. Hon råkade bara falla för fel person. Hädanefter ska hon leva ett laglydigt liv.

Därefter strosar hon ut i en elegant cocktailklänning och beger sig till det exklusiva varuhuset Bergdorf Goodman i New York, där hon snabbt och utan minsta ansträngning lyckas stjäla en hel uppsättning kläder och smink – och dessutom lura personalen att packa ner stöldgodset i shoppingkassar åt henne!

Redan här sätts tonen, och vi får en ganska bra fingervisning om vad som komma skall. Debbie tar inte bara för sig av livets goda med samma lätthet och elegans och som sin bror, utan även ramen för händelseförloppet speglar ”Ocean's 11”, som också började med att Danny lämnade fängelset i eleganta aftonkläder.

Även Debbie har en grandios plan för att stjäla ett fantastiskt värdefullt objekt, nämligen Cartiers dyraste och mest välbevakade halsband, ”Turan”, som består av 3 kilo diamanter och är värt 150 miljoner dollar. För att sätta den planen i verket behöver hon samla ihop ett team med olika kompetenser. Dannys sidekick Rusty Ryan med sina ständiga tandpetare i munnen får sin motsvarighet i en tuggummituggande Lou (Cate Blanchett) - en lite annorlunda roll mot hur vi har sett henne i tidigare filmer, men som alltid gör hon ett bra jobb.

Det gör även resten av teamet, som består av den lättdistraherade designern och stylisten Rose (Helena Bonham Carter), den självabsorberade skådespelardivan Daphne (Anne Hathaway), den hashrökande tuffingen Nine Ball (Rhianna), juvelerarexperten Amita (Mindy Kaling), hemmafrun Tammy (Sarah Paulson), samt ficktjuven Constance (Awkwafina).

Filmen bjuder på många vackra New York-vyer varvat med tuffa miljöer à la Gotham, som jag är lite osäker på om de existerar på riktigt. Handlingen tar plats inom modevärlden, då stölden sker på MET:s årliga stjärnspäckade gala, så i förbifarten får vi både möta modeikoner som Vogues legendariska moderedaktör Anna Wintour, och kändisar som Katie Holmes och Serena Williams.

Dialogerna är precis lika avslappnat coola som jargongen mellan Danny Ocean och hans team, fast uppdaterad med en del humoristiska samtidskommentarer där en mening som ”det finns knappt några hackers som inte är ryssar” får svaret ”det finns knappt några ryssar som inte är hackers”. Filmen ändrar dock ton något när den engelska komikern James Corden gör entré som försäkringsmannen som ska försöka lösa mysteriet, och scenerna med honom är riktigt roliga. Dessutom kommer en av karaktärerna tillbaka från ”Ocean's 11”, för att hjälpa tjejerna med en viss expertis...

Filmen är underhållande och flyter på jämt och fint, så de nära två timmarna i biosalongen går ganska snabbt. Däremot måste jag nog säga att den inte direkt lämnar något avtryck heller. Jag gick inte och funderade på olika scener efteråt, eller diskuterade den som man brukar göra.

Problemet är att teamet inte stöter på något motstånd. Där finns ingen polis, bov eller förrädare som försöker stoppa eller lura dem. Allt går så lekande lätt. En sidoplot för att sätta dit Debbies gamla kärlek som skvallrat på henne, sker såpass i förbifarten att den knappt märks.

Nej, jag önskar faktiskt att detta drömteam av skickliga skådisar fått visa lite mer vad det går för. Det känns rentav lite typiskt att nu när det är en kvinnlig ensemble, så sänks ribban till att räcka med snygga visuella intryck av mode, kändisar och supercoola tjejer. Om detta är början på en ny trilogi hoppas jag verkligen att tjejerna får mer att bita i nästa gång!

Men snyggt gjord är den. Jag kan definitivt rekommendera ”Ocean's 8” om man vill ha enkel underhållning. Filmen kräver ingenting av publiken, och dessutom kan man se om den flera gånger eftersom man glömt bort handlingen så snart man lämnat biosalongen. Kanske är det det som är meningen?
| 16 juni 2018 10:00 |
Användarrecensioner (5)
1
Bara en jäkligt dålig film
2
Filmen är helt klart inriktad på en kvinnlig publik då det gödslas med kändisar i snygga kläder som vilken röda mattan-kväll som helst. Krydda det med schyssta miljöer och en viss coolhetsfaktor så har man en på pappret bra kuppfilm. Men dessvärre händer inget spännande alls. Det finns ingen nerv under uppbyggnadsfasen och filmen maler på ganska långsamt. Även om det blir mer intressant när själva kuppen ska utföras och speciellt när Corden äntrar scenen, så slänger man in både en och två onödiga och omotiverade twister som saktar ner tempot rejält. 2/5 och tyvärr långt ifrån storebror Dannys elva.
4
​Helt ny cast-all female, and hell they can do it better!! Kul med en female touch på en kriminell liga som rob u blind while you still smiling and dont know whats happening. Jag gillade filmen starkt, kul med kopplingen till gamla gänget då lillasyster Debbie Ocean (Sandra Bullock) tar över den nya filmen och förhoppningsvis kommande trilogi. Kul med karaktärer som funkar ihop, dock tyckte jag det var väldigt stereotypt och tråkigt att ta Rihanna med dreadlocks och mega maja joint, det kändes lite over the top och att alla raser måste representeras??!! Hallå eller, fokusera på ett bra team istället för att bara välja färg på huden vi är på 2018!!! Slap on the fingers, annars är filmen snygg, kvick, bra lines och cast, man kollar inte på klockan en enda gång och filmen flyter nonstop med både humor och spänning, filmen får en stark 3a...längtar tills nästa... Cast: Cate Blanchette, Anne Hathaway, Mindy Kaling mfl... AAA+