Dracula Untold poster

Luke Evans spelar huvudrollen i historien om den "riktiga" Dracula, Vlad Tepes från Transylvanien, ökänd för att spetsa sina fiender på pålar.
2.7 av 532 användare

Nils Karlén

3 oktober 2014 | 11:00

En reboot utan bett

Det var naturligtvis bara en tidsfråga. När nu nytolkningen av filmhistoriens kanske mest klassiske filmskurk når bioduken är det till ingens förvåning. I långfilmsdebuterande Gary Shores version är Dracula en actionhjälte med ett tragiskt öde. Det fungerar sådär. Snyggt foto och vackra kostymer räddar inte den framtunga historien som slarvar bort potentialen med överlastade actionscener.
Att släppa nya, radikalt omtolkade filmversioner av gamla klassiker är inget nytt fenomen, men det har allt mer framstått som en modell som lockar både filmbolagsinvesterare och publik. Se bara på J.J. Abrams "Star Trek", Christopher Nolans Batman-trilogi och Guy Ritchies testosterondoftande version av Sherlock Holmes. Det är ganska uppenbart att det framförallt är den sistnämnda som har inspirerat till filmbolaget Universals beslut att återuppväcka Dracula från de döda. För att lägga grunden för ett potentiellt nytt franschise har de valt ett något otippat namn - reklamfilmsregissören Gary Shore. Med något blandat resultat.

Shore och manusförfattarna har valt att riffa friskt från den historiske Dracula - den rumänske fursten Vlad Tepes. Denne Tepes var en ordentligt osympatisk person som hade den otrevliga vanan att spetsa sina undersåtar och fiender på träpålar när andan föll på. I "Dracula Untold" syns inte mycket av detta. Istället är Dracula i hunkige Luke Evans ("Fast and the Furious", "The Hobbit") tappning en godhjärtad actionhjälte av klassiskt snitt. Här ligger fokus på den unge ädlingens kamp mot ondskefulla turkar som invaderar hans lilla rike och kräver 1000 unga pojkar som tribut - varav en är hans egen son. För att besegra turkarna och sultanen Mehmed (Dominic Cooper på autopilot) behöver Vlad ta till extrema metoder, och beslutar sig snabbt för att sluta en pakt med djävulen, i detta fall en särskilt slemmig ärkevampyr spelad av Charles Dance. Snart har han väckt sina vampyrkrafter till liv, men de kommer med ett pris – han får inte dricka något blod på tre dagar, annars kommer han att förvandlas till vampyr för all evighet och bringa olycka till alla han älskar.

När Dracula väl vaknar till liv är det inte på det sätt som vi är vana att se den gamla blodsugaren. Istället är det en superhjälte med huggtänder som sprutar ur sig fladdermöss som om de vore laserstrålar och härjar med de chanslösa turkarna. Visst infinner sig en viss mått av revanschlusta när han plöjer igenom de invaderande truppernas led - men ganska snart förvandlas det till en närmast parodisk slakt, utan vare sig spänning eller finess. Det kanske främsta exemplet är en av filmens paradscener: bataljen där Luke Evans vampyrhjälte ensam tampas med 1000 soldater. Det är som att Shore tar i så mycket att det som borde vara riktigt coolt istället blir en närmast parodiskt ensidig slakt, kliniskt befriad från all sorts nerv. För när Dracula låter vampyrkrafterna ta över är det som om Gary Shore blir som förblindad av hur häftiga de är att han glömmer att någon sorts känsla av fara måste infinna sig.

Istället satsar filmmakarna alla kort på ett halvhjärtat familjedrama som involverar son och hustru. Den senare, spelad av kanadensiskan Sarah Gadon, har dessutom en otacksam roll då hon får spela godhjärtad men helt agensbefriad vacker ung kvinna. Redan efter filmens första akt står det klart för den genomsnittssmarte filmbesökaren vartåt det barkar och därefter är det bara en fråga om hur det ska ske. Då är det roligare att beundra de vackra kostymerna och det stundtals rätt snitsiga fotot.

Som en stunds kortvarig underhållning är “Dracula Untold” inte helt oäven, Luke Evans är stilig på gammaldags vis och Charles Dance stjäl naturligtvis varje scen han är med.  I slutändan är det inte den nytändning som man får förmoda att filmbolag eller regissör såg framför sig utan en - på sin höjd - habil actionrulle, bara snäppet bättre än b-filmer som "Van Helsing" och "Hansel & Gretel: Witch Hunters".

Enligt rapporter utgör filmen startskottet på ett så kallat shared universe där Universals andra klassiska filmmonster som The Mummy, Frankenstein och The Wolfman ska samsas. Det är möjligtvis mindre dumt än vad det låter som, andra filmbolag har nått stora framgångar med konceptet (läs: Marvel). Men Universal är inte Marvel - eller ens DC - och frågan är om gamla avdammade filmmonster har samma dragningskraft på dagens publik som superhjältar.  Oavsett detta kommer de behöva snyta ur sig betydligt bättre filmer än "Dracula Untold" om det ska bli något av det hela.
| 3 oktober 2014 11:00 |
Användarrecensioner (5)
3
Denna film har inte kanske fått världens bästa betyg men jag tycker den är helt okej. Visst den kanske inte är din klassiska monster-film men den ger en bra popcorn upplevelse och ger en nytolkning till vampyr mytologin. Luke Evans gör en bra tolkning till att vara Dravula men det finns stunder då han bara gnäller och gnäller. Men är man bara ute efter en film som erbjuder mycket action och lite romantik så rekommenderar jag Dracula Untold. Men ni bestämmer själva om filmen är bra eller suger,
2
Om ni vill se min videorecension kan ni klicka på nedan länk: https://www.youtube.com/watch?v=qHoPrljYLWk För att rädda sitt kungarike och sin familj gör Vlad, Transsylvaniens kung upp en pakt med mörkrets förste. Vlad har nu kraften att försvara allt han älskar men han fick den till ett väldigt högt pris… För att vara en ”Untold-historia” så kändes det som att jag sett många moment i andra filmer :) Jag såg trailern till den här filmen första gången i USA och jag måste erkänna att ”Dracula Untold” kändes lite trött redan då. Filmen är regisserad av Gary Shore som i.o.m denna film gör sin långfilmsregidebut. Den här filmen innehöll alla de moment som jag sett tidigare i många andra filmer och allt kändes väldigt välbekant och ”Dracula Untold” kändes mer som ”Dracula Told” eller ”Dracula Uninteresting”. Det kändes som att hela greppet ”för-att-rädda-de-han-älskar-tvingas-Vlad-sluta-en-pakt med…” skulle kunna bli intressant. Tyvärr så saknades fantasin och kreativiteten för att detta skulle bli intressant. Luke Evans gör allt han kan för att hålla sin karaktärs intensitet och ibland fungerar det (nästan i alla fall). (filmen påminde väldigt mycket om ”Lilla Sjöjungfrun” tycker ni inte??) Den här filmen får 2 svaga G:n, för att även om den inte var så nyskapande som den borde ha varit så var den ändå inte fullt så hemsk som den skulle ha kunnat vara. ”Borde ha varit/ha kunnat vara…” Kan man skriva så? :)
2
Dracula Untold är den sämsta Dracula filmen någonsin men den kunde ha varit mycket bättre om man inte hade gjort honom som en action hjälte och mer som det blodtörstiga monstret som Dracula egentligen är. Jag har sett alla Dracula filmer som gjorts och denna var den absolut sämsta någonsin. Så jag ger Dracula Untold 2 stjärnor av 5 möjliga.