Handlingen kretsar kring en pappa till en 8-årig pojke som besitter speciella förmågor. De blir tvingade att till flykt när regeringen vill ha tag på pojken.
3.1 av 196 användare

Victoria Machmudov

15 februari 2016 | 10:00

En omkullvältande föreställning

“Midnight Special” är en kosmiskt vacker och spektakulär sci-fi film som lär komma att göra avtryck i filmhistorien.
Om han inte redan övertygat publiken om sin excellens är tiden inne för det nu. Med sin fjärde långfilm bevisar Jeff Nichols att han är en sann visionär som kan mäta sig med resten av världens alla stora filmskapare. Jag förflyttas till en helt annan dimension, en helt annan rymd, och “vaknar upp” från denna dröm stum av förundran.

Tre personer befinner sig i ett mörkt hotellrum med fönster täckta av kartong. Pappa Roy, den åtta år gamla sonen Alton (vars mentala ålder snarare är iallafall några dussin äldre) och medhjälparen Lucas som är beväpnad med pistol. “Det är dags, är du redo?”, frågar pappan sonen som sitter på golvet med ett par simglasögon på. Men scenen följs inte av någon plaskstund i poolen inte, i Jeff Nichols nya film ger karaktärerna sig ut på flykt för att gömma Alton som jagas av FBI och en religiös sekt som tror att Alton är frälsaren de väntat på efter att de fått reda på att han har övernaturliga krafter.

Nyhetskanalerna hävdar att Roy kidnappat sin son och efterlyser honom i tv-inslagen men ju mer vi börjar engagera oss i historien desto mer inser vi att den utmålade antagonisten egentligen är protagonist.

Större delen av handlingen utspelar sig i bilen. Destinationen är okänd, även för passagerarna men de litar blint på Alton som ger order om riktning genom de amerikanska staterna. Berättandet är återhållsamt vilket är ovanligt för en studioproduktion av denna grad, men uppskattas då filmer med samma budget tenderar att desperat spruta ut information i effektsökande syfte.

Inspiration har baxats från 80-talets “Starman” av John Carpenter i vilken huvudpersonen är en alien som tagit form av en människa. I “Midnight Special” får vi dock aldrig något svar på mysteriet kring Altons natur. Saker går sönder i hans närvaro och ett sken lika bländande som solen kommer från hans ögon. Men trots att filmen är garnerad med Spielberg-nostalgiska specialeffekter är filmen otroligt jordad och kärnan är simpliciteten i ett kärleksfullt faderskap.

Nichols följer upp “Shotgun Stories”, “Take Shelter” och “Mud” med ett kramgott samarbete tillsammans med favoritskådisen, Michael Shannon, som ännu en gång frontar en rulle signerad av regissören. Här spelar han mot Kirsten Dunst, Adam Driver, Joel Edgerton och yngstingen Jaeden Lieberher som vid sidan av den fotografiska talangen alla bidrar till att ge filmen dess essens.

2016 har bara börjat men “Midnight Special” kan mycket väl vara årets bästa film!
| 15 februari 2016 10:00 |
3