Inhumans 2017

Inhumans poster

I Marvels ”Inhumans” följer vi med den kungliga familjen och Black Bolt - Inhumans gåtfulle kung som har en så stark röst att en viskning kan ödelägga en stad. När Inhumans kungliga familj splittras av en militärkupp lyckas de fly till Hawaii, där de får ett oväntat välkomnande. Nu måste de försöka återförenas och återvända till sitt hem innan deras sätt att leva förintas för alltid.
1.6 av 13 användare
1
01
Behold...The Inhumans!
2017-09-30
02
Those Who Would Destroy Us
2017-09-30
03
Divide and Conquer
2017-10-07
04
Make Way for... Medusa
2017-10-14
05
Something Inhuman This Way Comes
2017-10-21
06
The Gentleman's Name is Gorgon
2017-10-28
07
Havoc in the Hidden Land
2017-11-04
08
…And Finally: Black Bolt
2017-11-11

Jonatan Blomberg

13 november 2017 | 20:15

En inhuman behandling av en lovande idé

"Inhumans" går från att vara en lovande och spännande idé, om ett kungadöme på månen fyllt till brädden med invånare som alla har övermänskliga krafter. Alla utom en, som visar sig vara den farligaste av de alla. Men med ett urbota tråkigt manus och en billig känsla överlag - får den lovande idén en inhuman behandling av seriens skapare.
Marvel har byggt ut sitt Marvel Cinematic Universe (MCU) under en lång tid nu, i de allra flesta fallen har försöken, både på film och tv-sidan, fallit väl ut med den tåligt väntande publiken. Hela 17 filmer och 9 tv-serier ("Runaways" blir den tionde senare i november) har det blivit hittills - och "Inhumans" är utan tvekan det sämsta MCU-bidraget av de alla.

Från den allra första början var det tänkt att "Inhumans" skulle ha blivit en av MCU:s långfilmer, men efter en tid valde Disney och Marvel att göra en tv-serie av det hela hos Disneyägda tv-kanalen ABC istället. Samma kanal som sände "Agent Carter" och fortfarande sänder "Agents of S.H.I.E.L.D." det vill säga. Även om varken "Agent Carter" eller "Agents of S.H.I.E.L.D." blivit några större framgångar rent tittarmässigt, kändes det på förhand som om "Inhumans" hade en stor möjlighet att bli just det.

Månkungen Black Bolt, är en man vars röst (eller minsta viskning) kan ödelägga en hel stad. Hans fru, drottning Medusa, agerar därför tolk åt kungen som förklarar sig med hjälp av teckenspråk. De styr tillsammans den hemliga staden på månen, vars utrymme är knappt, genom att dela upp befolkningen i ett kastsystem baserat på deras övermänskliga förmågor. De föds alla med en särskild gen som gör dem till inhumans, men det är inte förrän de genomgår en särskild cermoni som de faktiskt får sina krafter.

När det var dags för de båda prinsarna Black Bolt och Maximus att gå igenom sin förvandling (som ungdomar) - fick Bolt en kraft så stark att han tvingats till evig tystnad för att inte råka skada någon (serien förklarar inte vad som händer om han blir förkyld och behöver nysa dessvärre). Första gången han försökte använda sin röst, innan kraftens styrka var känd, råkade han förinta två personer som stod honom nära.

Maximus (Ivan Rheon, som spelade Ramsey Bolton i "Game of Thrones"), var den prins som mest ville gå i sin faders fotspår och bli kung. När han gick igenom samma få-din-kraft-process fick han däremot ingen kraft alls. Hans förvandling bestod istället av att inhumans-genen försvann helt och hållet, vilket gjorde honom till den enda vanliga människan på månen. Utstött (och bitter) börjar han där och då smida på sin plan för hämnd - alla ska veta att han är mer än värdig att ta över som kung över månens alla inhumans.

En intressant aspekt med "Inhumans", till skillnad från de flesta andra mutantserier/filmer, är att seriens antagonist är den person som helt saknar övermänskliga förmågor. Det är de vanliga människorna som ses som ett hot mot inhumans överlevnad - vilket är varför de i hemlighet sökt skydd på månen. Vilket i slutändan verkar ha varit rätt beslut, då den ende vanliga människan bland dem är han som poserar det största hotet för deras överlevnad.

Under seriens åtta avsnitt är egentligen det enda vi med säkerhet vet, att Maximus är driven av avundsjuka och bara tänker på sig själv. Mycket längre än så hinner vi inte under den korta första säsongen. Vilket är en av säsongens största nackdelar, dess längd.

När det kommer till Marvels Netflixserier får de i regel 13 avsnitt att berätta en karaktärs historia, där hade det i de flesta fallen gått att skala bort något avsnitt eller två. "Inhumans" försöker introducera närmare ett dussin större karaktärer under loppet av åtta avsnitt - samtidigt som det ska hinna med att berätta om inbördeskriget i månens kungafamilj, vanliga människor på jorden ska introduceras och en vetenskapsman ska komma att spela en särskilt stor roll för några av huvudkaraktärernas utveckling.

Det blir alldeles för mycket på för lite plats, vilket gör att de flesta händelserna under första säsongen av "Inhumans" löses inom loppet av några minuter - medan det i en annan serie hade kunnat ta en hel säsong att lösa. Jag hinner verkligen inte bry mig om något. Förutom faktumet att det känns intressant att ha en teckenspråkstalande superhjälte (och kung) som en av serien allra största karaktärer.

Det här hade kunnat bli bra, riktigt bra till och med. Det är en intressant idé som ligger till grund för säsongen, men det stundtals usla manuset och förvånansvärt billiga (vad det ser ut som i alla fall) specialeffekterna och scenerierna gör "Inhumans" till det första ordentliga magplasket i MCU.
| 13 november 2017 20:15 |
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Inhumans