”Welcome to Derry”-skaparen om att övertala Bill Skarsgård: ”Han var lite tveksam i början”

MovieZines Jonathan Enochsson träffade skaparna bakom den nya Stephen King-serien ”It: Welcome to Derry”.

Publicerad:

Syskonen Andy och Barbara Muschietti är King-universumets svar på Duffer-bröderna. De har jobbat tillsammans på båda filmerna om det onda väsendet ”Det”, som är de mest inkomstbringande skräckfilmerna någonsin. Barbara som producent, och Andy som regissör.

När de nu ger sig på att skapa en prequel-berättelse om clownen Pennywise som gett så många barn mardrömmar genom åren, har de båda tagit an större roller. Idé och manus kommer från syskonparet, som fått självaste Stephen Kings välsignelse att utöka skräckmästarens magnum opus.

Jag snackade med både Andy och Barbara som berättade om idén till tv-serien och om hur mycket Bill Skarsgård bidragit till clownens ikoniska status.

”Insåg att det fanns en intressant historia där, en dold historia”

Amanda Christine i ”It: Welcome to Derry”.

Hur lyckades ni koppla ihop prequeln, tv-serien, med de två filmerna? Var det viktigt eller inte?

Andy: Ja, för oss var det väldigt viktigt, för i slutändan handlar det om samma historia – vi berättar olika bitar av samma berättelse. Filmerna – tillsammans med boken – berättar bara toppen på isberget i en längre och större historia.

– Min första impuls var att berätta ursprungsberättelsen om Pennywise, hur DET blev till en clown. Men när jag gick tillbaka till boken och läste alla mellanspel – som är det mest intressanta med att dyka ner i historien – insåg jag att det fanns en intressant historia där, en dold historia. En historia man inte förväntar sig från böckerna eller från bokens gåtor. Det här är en berättelse som måste berättas baklänges.

Barbara: Vi valde att börja historian 1962. Den fortsätter sedan 1935 och slutar 1908, och blir våra tre säsonger.

”Pratade om att göra en film om Pennywises ursprung”

Bill Skarsgård som Pennywise i ”It: Welcome to Derry”.

Eftersom jag är svensk är jag naturligtvis väldigt nyfiken på Bill Skarsgård. Hur involverad var han i att skapa serien, och hur övertygade ni honom att återvända till Derry?

Andy: Det krävdes inte så mycket övertygande. Jag tror att han var upptagen med mycket annat, för en skådespelare som har lyckats skapa en bra karriär och har många filmer på gång blir lätt distraherad. Vi filmskapare gör färre projekt, medan en framgångsrik skådespelare gör jättemycket samtidigt. Men han hoppade på tåget. Han engagerade sig i projektet lite senare än oss, men blev lika entusiastisk. Han var kanske lite tveksam från början, men han kom väldigt snabbt ikapp oss.

– Min första impuls till berättelsen kom faktiskt från samtal med Bill. Under ”Det: Kapitel 2” pratade vi om att göra en film om Pennywises ursprung. Sedan gick vi skilda vägar, men månader senare återförenades vi och började prata om serien igen. Men jag tror att han var väldigt taggad. Han hade inte gjort det om han inte varit det – om han inte sett att det här var något nytt och originellt.

Barbara: Och han är den bästa! Vi älskar alla Skarsgårds, de är fantastiska.

”Lägger mycket energi på att designa skräcken”

Jovan Adepo i ”It: Welcome to Derry”.

Är det svårt idag att skrämma publiken när människor är så vana vid att se mycket våld och skräckscener? Hur lyckades ni med det?

Andy: Det handlar om instinkt. Jag går inte runt och frågar folk vad de är rädda för, det kommer inifrån. Skräcken jag skapar är saker som jag är rädd för och jag tror det är en naturlig utveckling: jag gör inte saker som inte längre skrämmer mig.

– Från alla filmer jag sett vill jag förnya mitt eget hantverk. Jag vill inte upprepa mig själv, och jag är ganska bra på det. Vad jag menar är att jag lägger mycket energi på att designa skräcken – det är en av de roligaste delarna. Jag vet inte om det fungerar för andra, men det fungerar för mig.

Barbara: Absolut. Vi skapar saker för att det är sånt vi själva vill se. Vi skapar som en publik, i grunden. Och vi älskar att bli skrämda. Vi har tittat på skräckfilmer sedan vi var väldigt, väldigt unga, och vi tycker det är kastratiskt i den här skrämmande världen.

– Skräck är ett säkert sätt att utforska sina rädslor. En bra skräckfilm får folk att le – för att du fick dem. Och det är en njutning att se en bra skräckfilm. Vi hoppas att vi lyckas ge lite av den känslan.

”Ingenting är säkert i Derry”

Jack Molloy Legault och Matilda Legault i ”It: Welcome to Derry”.

Varning! Läs inte texten nedan förrän du har sett första avsnittet!

Den första barngruppen – ni verkar vilja att publiken ska tro att de är huvudkaraktärerna, och att man ska få en historia som liknar filmen. Men så blir det ju inte. Kan ni berätta mer om idén?

Andy: Idén med det du nämnde – slutet på avsnitt ett – stämmer överens med vår vilja att göra en större omkastning. Och hur skrämmer man en publik som är van vid så mycket skräck? Det här sättet att vända på förväntningarna är både lekfullt och skrämmande, och ger känslan av att ingenting är säkert i Derry.

– Till och med den hemliga idén om en enad grupp barn – som känns trygg – krossas direkt i första avsnittet. Det var väldigt lockande för oss att berätta en historia där monstret är det centrala. Och samtidigt är det chockerande att det första chockmomentet – som är en tradition i våra filmer och i boken (där Georgies död är både brutal och chockerande) – sätter tonen för hela berättelsen. Det skapar en allmän känsla av osäkerhet.

Det första avsnittet av ”It: Welcome to Derry” finns nu tillgängligt på HBO Max.

Läs också: Nu kan du streama ”It: Welcome to Derry” med Bill Skarsgård i Sverige

Läs också: ”IT: Welcome to Derry” är en otäck gåva till alla skräckfans

Läs också: Du kommer få vänta på Pennywise – clownen dröjer i nya “It”-serien

YouTube video