SPEL

Skribent

Alexander Kardelo

3 september 2016 | 09:15

Vi testar multiplayerläget i "Call of Duty: Infinite Warfare"

Nya stridsdräkter och fler valmöjligheter än någonsin. Mer frihet eller mest förvirring? MovieZine kastade in en nybörjare i den futuristiska striden.
Inför en jublande publik på The Forum i Los Angeles presenterade Infinity Ward och Activision en närmare titt på "Call of Duty: Infinite Warfare".

Under helgens stora fanevent Call of Duty XP står multispelar-läget står i fokus. För första gången får fans greppa handkontrollen och testa på alla nyheter som kommer med höstens heta release. 

Jag har förstått att fansen är många och de är kräsna. Men just idag älskar de vad de ser. Det jublas högljutt, spontant och sådär amerikanskt när spelarna i trailern mejar ner fiender i vansinnigt högt tempo. Publiken på plats får tillfälle att se trailern två gånger för att verkligen fånga varje liten detalj. Jag har fått provspela redan dagen innan: en kort men intensiv erfarenhet som summeras efter denna pinfärska smygtitt.


Första intrycken (eller hur jag dog 90 gånger)


Sex stridsdräkter att välja bland. Ett enormt brett urval av vapen och tillval möter mig. Jag som knappt kan välja kaffe på Starbucks utan att bli stressad får bara någon minut på mig att designa min supersoldat, innan jag kastas in i en strid på liv och död. Välja automatgevär eller shotgun? Vill jag dessutom ha granaten, plasmagranaten eller en möjlighet att skicka fienden in i ett svart hål? För att inte tala om rätt optik och alla traits. Valmöjligheterna är överväldigande.

Jag befinner mig på spelmässan Call of Duty XP för att provspela "Call of Duty: Infinite Warfare". I pressrummet på arenan The Forum trängs spelskribenter, Youtubers och press från hela världen för att höra det senaste om höstens förstapersonsskjutare. Någon från utvecklaren Infinity Ward berättar stolt om varje ny "combat rig" och dess specialfunktioner. För mig ser de alla likadana ut. Full disclosure: mina speltimmar med ”Call of Duty” kan hittills räknas på en hand.

Så här måste en wedding crasher känna sig - hoppas ingen undrar vad fan jag gör här - tänker jag när vi slussas till jättetältet utanför arenan för att testa på multiplayer-läget. Det får bära eller brista. Jag gör ett försök att rusta upp min anonyma G.I. Joe med vapen och granater som känns hyfsat basic. Väljer sånt jag halvt känner igen från "Star Wars Battlefront", min första och enda multiplayer-obsession hittills. Räknar ändå med att bli slaktad, mina motståndare är definitivt mer erfarna.

Vi får prova några av de mer klassiska uppdragen; det gäller att försvara en bit mark, stjäla och leverera ett paket, eller bara skjuta ner flest under en begränsad tid. Tydligen några av de mellanstora banorna anpassade för 12 spelare. Jag har snappat upp att många ”COD”-veteraner saknar den gamla goda tiden då spelet tog dem till andra världskriget. För varje nytt ”Call of Duty” har man gått framåt i tiden, och den här gången är det rymdkrig för hela slanten. Futuristiska superstrider i robotdräkter, det ser ut som "Elysium" på steroider. 

Framtidsmiljöerna gör inte mycket för att kittla fantasin. En rymdbas. En terminalbyggnad. En stadsdel med torg och spårvagnar. Lite stelt och fantasilöst för att vara science fiction. Men variationen är stor och banorna fyller sitt syfte. Gott om öppna ytor och trånga gångar, beroende på vilken taktik man föredrar. Min taktik (eller bristen på den) är att springa rakt på och skjuta på allt som rör sig. Funkar hyfsat. Jag lyckas överrumpla några. Kartorna avslöjar fienden i närheten och med en vältajmad granatattack slipper man möta dem ansikte mot ansikte. Jag dör visserligen 90 gånger under våra 4-5 matcher, men lyckas snart själv döda tillräckligt många för att inte vara sämst i laget. Helt klart bättre än jag hade räknat med! 

Det är svårt att ge en rättvis bedömning efter en knapp timmes speltid. Vi hinner knappt skrapa på ytan och har bara sett en bråkdel av vad spelet har att erbjuda. Men ”COD" ger mig snabbt ett intryck av att vara en intern fest för de redan invigda. Att ge sig på multispelar-läget är som att be om att bli slaktad. Spelarna visar ingen nåd mot noobs som jag.

Hardcore-spelare kan iallafall se fram emot flera nyheter. Stridsdräkterna kan modifieras efter behov. Mängden av vapen och tillval går knappt att greppa. "Mer frihet och mer valmöjligheter" upprepas ofta under pressgenomgången, men jag som nykomling känner att tröskeln är hög. En inbiten gamer kan dock ha mycket kul med att skapa sin perfekta stridsmaskin. Den som orkar sätta in sig och lära in alla fördelar och nackdelar kan snart bemästra spelet och bli en riktigt farlig motståndare.



Tips för multiplayer-nybörjaren


När vi får chansen att tala med en av de ansvariga bakom spelet, är jag nyfiken på att höra några nybörjartips. Vad gör man för att inte bli totalt utklassad i "Call of Duty: Infinite Warfares" multiplayer-läge? Projektledaren Jordan Hirsh svarar:

- Kampanjen är ett bra ställe att börja med, för att vänja sig vid kontrollerna. Sedan skulle jag gå vidare till zombieläget. Det är lite mer hardcore än kampanjen, men man behöver inte slåss mot andra. Det är ingen press, bara du och tre andra som dödar vågor av zombies.

- Därefter kan du ge dig på multiplayer. Där finns en möjlighet för nybörjare att lära sig spelsystemet. Men när du väl börjar spela, då blir det tufft, för folk gillar verkligen det här spelet. Men med övning kan vem som helst komma in i det.

Det känns nästan överväldigande med alla tillval man kan göra. Hur hanterar man det som nykomling?

- Som nykomling får du inte riktigt lika mycket att välja bland. Du får en dräkt, en trait och det är bara att köra. Man behöver inte lära sig så mycket. Ju mer man spelar desto mer låses upp och man får en chans att prova på alla tillval.

Vilken dräkt skulle du rekommendera?

- Som ny spelare skulle jag hålla mig till Warfighter ett tag. Och använd Claw, det är ett bra vapen som lätt ger dig några kills.

Här är ytterligare en nysläppt video som går in på multiplayer-läget i detalj:


”Call of Duty: Infinite Warfare” släpps i butik den 4 november.
| 3 september 2016 09:15 |