”The Conjuring: Last Rites” lovar skräck, tårar – och 15 500 liter blod

Sista kapitlet i ”The Conjuring”-sagan tar oss till 80-talet. Läs mer om Smurl-fallet och Warrens mest personliga kamp hittills.

Publicerad:

Efter tolv år, nio filmer och över 2 miljarder dollar i globala intäkter är det dags att säga adjö till Ed och Lorraine Warren. Med ”The Conjuring: Last Rites” vill skaparna James Wan och Peter Safran knyta ihop säcken för den största skräckserien i modern tid.

Vera Farmiga och Patrick Wilson återvänder för sista gången i rollerna som demonjägarparet. Den här gången handlar det inte bara om ännu en familj i fara, utan om deras egen dotter Judy. Regissören Michael Chaves berättar att han ville göra finalen så personlig som möjligt:

– Jag pitchade att filmen skulle börja med både början på Warrens resa och början på deras familj. Natten då Judy föddes, och samtidigt en av de mörkaste kvällarna i deras liv. Jag ville att öppningsscenen skulle vara det mest skrämmande vi sett i serien.

Ett familjedrama med skräck i botten

Chaves förklarar att han ser ”Last Rites” som mer känsloladdad än tidigare delar. Han kallar Wilson och Farmiga för seriens hemliga vapen:

– De är hjärtat och själen i de här filmerna. Allt började som skräck, men har vuxit till stora familjeberättelser, fulla av kärlek och hjältedåd.

James Wan, som regisserade de första två filmerna, menar att publiken har hängt med genom åren för att se just parets kemi:

– Visst, folk kommer för att bli skrämda, men de stannar kvar för Vera och Patrick. De har en äkthet i sin relation som gör att vi tror på allt vi ser.

Peter Safran fyller i:

– Vi bestämde tidigt att inte göra en fjärde film om vi inte kände att vi kunde lämna serien på topp. Vi behövde en historia som inte bara skrämmer livet ur folk, utan som också får dem att gråta. Tar man bort skräcken så ska det fortfarande fungera som ett gripande familjedrama.

Smurl-fallet och 1980-talet

Filmen utspelar sig 1986 och bygger på det beryktade Smurl-fallet i Pennsylvania. Familjen Smurl bodde tre generationer under samma tak och utsattes för en långvarig och brutal hemsökelse. Chaves gjorde research genom att intervjua de verkliga systrarna Smurl via Zoom.

– Det var tungt att höra deras berättelser. De hade aldrig bett om att bli hemsökta, de förlorade vänner och grannar som inte trodde på dem. Det blev väldigt tydligt för mig vilken tyngd det bar, och vilken påverkan Warrens hade på människor i nöd.

Produktionen har lagt stor vikt vid tidsandan. Musiken, kostymerna och miljöerna är rotade i 80-talet, med blinkningar till samtida popkultur. Chaves erkänner i pressmaterialet att han till och med smugit in en ”Ghostbusters”-referens!

Dottern Judy står i centrum

Dottern Judy, som tidigare mest skymtat i filmerna, spelas här av Mia Tomlinson. Hon får en avgörande roll i handlingen och måste konfrontera de förmågor hon ärvt från sin mor. Tomlinson berättar:

– Jag träffade den verkliga Judy och bar till och med hennes armband under inspelningen. Hon har alltid velat leva ett normalt liv, men nu tvingas hon möta sina rädslor. Det är en klassisk hjälteresa, där hon måste gå genom det mörkaste för att hitta styrka.

Vid hennes sida finns pojkvännen Tony, spelad av Ben Hardy. Han beskriver sig själv som den lätta figuren i en annars mörk berättelse:

– Tony är lite av en comic relief. Han vill bevisa för Ed att han både är rätt för Judy och klarar av att leva i deras värld. Jag hade aldrig gjort skräck innan, så det var en ny upplevelse – men jag älskade det.

Skrämmande kulisser och 15 500 liter blod

”The Conjuring: Last Rites” spelades in i England, där allt från Warrens hus till Smurl-familjens hem byggdes upp. Scenografin är full av tidstypiska detaljer: Judys sovrum pryds av 80-talsaffischer, familjen lagar mat i kök med avocadofärgad kyl och när Warrens blickar in i artefakt-rummet får vi återse Annabelle, The Crooked Man, Valak och andra skräckfavoriter.

Effekterna har fått rejält med kärlek. SFX-teamet använde 15 500 liter fejkblod, byggde vattenfyllda källare, skapade tretton olika speglar för en demonisk spegelstrid och konstruerade nya animatroniska dockor.

En av de mest spektakulära scenerna är när köksvasken i Warrens hus plötsligt svämmar över – inte av vatten, utan av blod. Allt gjordes praktiskt på plats.

Äkta spökupplevelser under inspelningen

Det är inte bara på film som det spökar. Regissören Chaves berättar att han själv upplevde något paranormalt när han hyrde ett gammalt hus kallat The Old Vicarage under inspelningen:

– En natt hörde jag två manliga röster prata på övervåningen. Jag tog ett järnspett och gick igenom varje rum. Till slut insåg jag att huset var tomt. Rösterna bara upphörde. Jag är övertygad om att det var något övernaturligt.

Ett känslosamt farväl

För Vera Farmiga var inspelningen också ett sätt att reflektera över moderskap, både på film och privat:

– För mig handlar det här om de sista riterna av moderskap. Lorraine måste släppa taget om Judy, som nu är vuxen och måste stå på egna ben. Det är den svåraste delen av föräldraskapet.

Patrick Wilson beskriver filmen som en kombination av skräck, kärlek och livskris:

– Vi ville visa Ed och Lorraine i en ålder där de frågar sig själva: har vi gjort tillräckligt, är det dags att sluta? Och samtidigt, hur släpper man taget om sitt barn? Det är den kampen som driver filmen.

Premiär i september

”The Conjuring: Last Rites” får världspremiär på bio den 5 september. I Sverige visas den både på vanliga biografer och i IMAX-formatet. Förutom Vera Farmiga och Patrick Wilson ser vi Mia Tomlinson, Ben Hardy, Steve Coulter och flera nya ansikten i rollerna.

Frågan är om Warrens sista fall blir deras största eller deras undergång?

YouTube video

Läs också: Höstens stora bioguide: 18 spännande premiärer jag ser fram emot

Läs också: ”The Conjuring: Last Rites” blir filmseriens längsta