KRÖNIKA

Skribent

Gäst

13 april 2021 | 15:00

"Karaktärerna i SVT:s ungdomsserier saknar själ"

Är manusförfattarna på SVT lika enfaldiga som de unga karaktärer de skriver? Django Lorentzson känner inte igen sig i "Festen" och "Eagles", och saknar en svensk motsvarighet till "Skam".
Genom att ta vardagen på allvar blev "Skam" en del av publikens vardag. Vilken uppståndelse! Serien gav genren nytt liv. SVT:s ungdomsserier "Festen" och "Eagles" hade premiär 2019. Hoppades SVT på liknande uppståndelse? Det vore ledsamt: Jag tror att "Skam" lyckades för att karaktärerna är mänskliga men jag kan inte komma på djupet av "Festen" och "Eagles" karaktärer eftersom de tycks själlösa.
 
Vad gav "Skam" förutsättning att skapa trovärdiga ungdomar?

Serieskaparen Julie Andem hade tid till förarbete. Hon reste i Norge och gjorde femtio, tre timmar långa djupintervjuer med en norsk sextonåring åt gången. När jag såg serien kände jag instinktivt att det inte kunde ha gått till på annat sätt.

Syftet med intervjuerna, uppger Andem i en intervju med Svenska Dagbladet, var att besvara frågan: Vad behöver en 16-åring? Genom intervjuerna framkom att unga nu upplever ”en 360-graderspress” (mer än när hon var ung). Vad sägs om en serie som lättar på pressen? Som visar att ungdomslivets problem är verkliga men att de inte leder till världens undergång?
 
"Skam", NRK.
 
Först efter serien rollbesatts skapade Andem karaktärerna utifrån intervjuerna. En av seriens mest omtyckta karaktärer kom att bli Sana, som är muslim. Sana är en tjej som är självsäker, uppriktig och har integritet, en tillgång för sina vänner. Idén till Sana föddes efter en intervju med en 17-årig muslimsk tjej som berättat att hon sågs som ett offer för förtryck av sina jämnåriga, och att hon kände sig desperat efter en skildring av en cool och smart muslimsk ung tjej som är säker i sin religiösa identitet och som deltar i den lokala ungdomskulturen.

Efterforskningen har bidragit – eller är orsaken – till "Skams" framgång. Det behöver inte vara svårare än att vägra fördomar om en muslimsk tjej.
 
"Festen", SVT.
 
Liksom "Skam" har "Festen" och "Eagles" mellanmänskliga relationer i fokus. "Festen" utspelas i Malmö, i första säsongen på en fest (chock!) där huvudkaraktärerna utgörs av tre olika kompisgäng. En incident på "Festen" som kompisgängen på olika sätt berörs av är den röda tråden i efterföljande säsonger. "Eagles" tar sin utgångspunkt i en småstad, inspelad i Oskarshamn, och följer fyra huvudkaraktärer.

Se upp, nu blir det pseudointellektuellt när jag ska förklara varför jag upplever karaktärerna i "Festen" och "Eagles" som utan själ! Från det att en människa föds verkar hon ha med sig en grundpersonlighet, och med tiden växer personligheten, som att mer av en själv tillkommer.

När jag ser "Festen" och "Eagles" är det som om en ungdom i gymnasieåldern inte betraktas som en mångfacetterad människa på samma sätt som en vuxen.
 
Kanske för att personligheten fortfarande växer – själen har inte blommat färdigt – vilket förväxlas med enfald, men elever på högstadiet och gymnasiet är sällan enfaldiga. Varje människa utstrålar från tidig ålder sin egna energi men eftersom personligheten inte är färdigutvecklad sker missförståndet om att energin är blekare. En karaktär upplevs som ytlig när energin inte går genom duken. Missförståndet liksom rycker själen från karaktärerna.
 
"Eagles", SVT.
 
"Skam" ser gymnasieeleven i första hand som människa och tar ljuset och mörkret varje människa har inom sig på allvar. I "Festen" och "Eagles" tycks karaktärerna vara låsta i rollen som ”ungdom” men människan saknas, ett misstag jag fruktar att manusförfattarna till ungdomsserier som produceras för SVT kommer fortsätta begå. De har förenklat bygget av karaktären. I "Festen" är till exempel Tony ”gangster” och Frans ”snillet” med lite fördjupning, detsamma gäller ”sportkillen” Ludde i "Eagles".

När Andem skapar mänskliga karaktärer blir hennes serie allmänmänsklig, då fler utöver seriens målgrupp tilltalas, kanske ytterligare en orsak till att serien blev ett fenomen.
 
Det normala och vardagliga har djup, något "Festen" och "Eagles" missar.  Allmänmänskligheten saknas.
 
Orsaken till fenomenet "Skam" tror jag är en kombination av Andems efterforskning och människokännedom. Jag önskar att svenska manusförfattare som skriver ungdomsserier bryter med sitt stereotypa sätt att skapa karaktärer.
 
Django Lorentzson
| 13 april 2021 15:00 |