Focus Features hamnar i blåsväder efter att en kampanjannons för ”Hamnet” gått viral av helt fel anledning. Studion marknadsför Chloé Zhaos drama som ”inte bara årets bästa film utan historiens bästa film”, ett citat som påstås komma från bloggen The Rolling Tape.
Problemet är att citatet inte återfinns i den form som påstås, rapporterar World of Reel.
Studion ska enligt uppgift ha satt ihop formuleringar från två olika källor: en publicerad recension och ett inlägg på sociala medier, båda från samma sajt. I originalrecensionen står det dessutom ”en av historiens bästa filmer” – inte ”den bästa”. Focus Features har alltså tagit bort nyckelordet ”en av” och skapat ett betydligt mer bombastiskt påstående.
Marknadsavdelningar brukar samarbeta med kritiker för att säkerställa att citat återges korrekt och få godkännande innan publicering. Här verkar Focus ha hoppat över det steget eller fått bloggskribenternas medgivande att ändra citatet för en mer uppseendeväckande formulering.
Danny Jarabek, redaktör för The Rolling Tape, varken bekräftar eller dementerar citatets äkthet. Han nöjer sig med att njuta av uppmärksamheten.
Ironiskt nog behöver ”Hamnet” knappast fabricerade citat. Filmen hyllas redan brett och lär få gott om nomineringar ändå.
”Hamnet” får biopremiär i Sverige den 27 februari 2026.
Läs också: Japansk mangajätte till Hollywood: Oscarsvinnaren Chloé Zhao leder storsatsning
Läs också: Galasäsongen är igång – här är de 10 filmerna som kan utses till årets bästa