Sommarens 5 största biofloppar – vilka filmer svek publiken?

Vissa filmer sviker publiken, och publiken sviker vissa filmer. Häng på när jag listar sommarens fem största biofloppar!

Publicerad:

Vad ville sommaren biopublik absolut inte se? Det är en salig blandning av skräck, action, drama och animerat. Inte nog med det, flera av sommarens floppar var för filmbolagen säkra kort som helt enkelt inte levererade önskvärda resultat.

5. Jag vet vad du gjorde förra sommaren

Den nystart som ”Scream” lyckades med 2022 uteblev för rebooten av ”Jag vet vad du gjorde förra sommaren”. Det svala mottagandet av kritiker och fans återspeglas i skräckisens svaga prestation på biograferna. 64 miljoner dollar har filmen spelat in på en budget av 18 miljoner, vilket inte riktigt är en förlustaffär men heller inte de siffror som rättfärdigar en uppföljare.

Läs också: Sommarens 5 största biosuccéer – är din favorit med?

4. Ballerina

Inte en katastrof men inga lysande siffror som de senare ”John Wick”-filmerna heller. Spin-offen kostade 90 miljoner dollar och spelade in 135 miljoner globalt. Med andra ord lyckades inte filmen leva upp till förväntningarna, trots ett positivt mottagande från både kritiker och publik.

3. Eddington

Ari Aster, Joaquin Phoenix och Pedro Pascal fick inte publiken att vallfärda till biograferna. 12 miljoner dollar lyckades dramat dra in på den globala marknaden, i jämförelse med dess budget på 25 miljoner. Det hela blev inte bättre av filmens ton och story som kan upplevas som polariserande och svår.

Läs också: 10 maxade actionrullar för dig som gillar ”Nobody”

2. M3GAN 2.0

Blumhouse hade nog inte räknat med att ”M3GAN 2.0” skulle underprestera som den gjorde. Globalt spelade filmen in 39 miljoner dollar på en budget av 25 miljoner, medan första filmen håvade in 180 miljoner på en budget av 12 miljoner. En tredje film lär inte få se dagens ljus och spin-offen ”Soulm8te” känns plötsligt överflödig.

1. Elio

Sommarens mest plågsamma krasch stavas ”Elio” från Disney och Pixar. Med en budget på omkring 250 miljoner dollar – inklusive marknadsföring – levererade filmen den lägsta öppningen i studions historia i USA. Globalt landade intäkterna på 152 miljoner dollar vilket gör det hela till en rejäl förlustaffär för Disney.

Läs också: Digitalpremiär för 2020-talets mest realistiska krigsfilm: ”Ett tekniskt underverk”