Tarik Saleh tar sci-fi till Sverige

20 September 2009 | 18:48

Saleh tar sci-fi till Sverige

En svensk animerad science fiction-film med världskändisar i rollerna. Kan det vara något? Jo faktiskt, för när man tittar lite närmare på Tarik Salehs film "Metropia", som öppnade tävlingsklassen Kritikerveckan på filmfestivalen i Venedig, ser det plötsligt ut som att Sverige äntligen har hittat rätt i den hittills klent utforskade sci-fi-genren.

Tänk er något så svenskt som en kille från Stockholmsförorten Farsta. Han heter Roger. Han cyklar alltid till jobbet som telefonförsäljare i Kista, trots att det tar fyra timmar varje dag, eftersom tunnelbanan skrämmer honom. Men något är inte som det ska. Kan det ha att göra med schampot han använder eller de tankar har plötsligt inte förstår?

Jo, absolut för i Tarik Salehs animerade värld har nämligen allt i vår vardag, både schampot och tunnelbanan, blivit övervakat av det största företaget i Europa.

- Tanken är att övervakningen ska kartlägga människans vanor för att kunna sälja saker till dem. Vi får dagligen höra att vi lever i paradiset. Att vi inte borde ifrågasätta så mycket, vilket vi inte heller gör, och att systemet är bra. I alla mina filmer har den grundläggande idén varit "tänk om hela systemet är fel?", berättade Saleh för Svenska Dagbladet i juli i år.

Själva manuset till filmen har Saleh skrivit tillsammans med Stig Larsson och Fredrik Edin efter den egna ursprungsidén. Hela projektet har varit stort med svenska animeringsmått mätt. Drygt 100 personer har arbetat med filmen där 15 designers och 50 animatörer har suttit i Trollhättan och jobbat. Hela kalaset har gått på 34 miljoner.

­- Vi har haft produktion i två år och utveckling fyra år. Så vi har jobbat sex år med filmen, 34 miljoner är extremt låg budget i animationssammanhang, berättar producenten Kristina Åberg för Sveriges Television.

Filmens animationsmetod är helt ny och har väckt internationell uppmärksamhet. Man har tagit fotografier av filmens skådespelare och sedan animerat dem genom vanliga program som Photoshop och After Effects men på ett unikt sätt, utvecklat av Atmo. Resultatet påminner en del om stop-motion, exempel Wallace och Gromit-serien, men gränsar till vanlig spelfilm. Den avancerade tekniken upplever Tarik Saleh som en stor tillgång i berättandet av hans historia.

- Jag tyckte att det var kul att göra animerad film där man kan se på någons blick om den ljuger eller vad den känner. Titta på ögonrörelserna! Det ligger väldigt jobb bakom dem, sa han i juliintervjun med Svenska Dagbladet.

Själva rollbesättningen är också grymt imponerande. Förutom svenska stjärnor som far och son Skarsgård, Stellan och Alexander, Shanti Roney och Sofia Helin finns även de amerikanska skådisarna Vincent Gallo och Juliette Lewis med i filmen.

- Men jag var rädd för Vincent. Jag hade ju självklart hört alla konstiga rykten om samarbetsproblem med honom. Men han svarade på vårt mejl direkt och sedan när jag pratade med honom på telefon så hörde jag på en gång att ryktena omöjligt kunde stämma, berättar Saleh för Sveriges Televison under Göteborgs filmfestival.

Dessutom var animationsfilm för Gallo och Lewis något helt nytt. Gallo krävde, enligt Saleh, att få en ordentlig bakgrundshistoria till varför hans karaktär är så otroligt rädd hela tiden.

- Han tyckte att Roger saknade "balls", säger Saleh till Sveriges Television.

I samma intervju berättade han att Lewis hade en totalt motsatt inställning till sin roll.

- Hon är scientolog och gillar inte psykologi och ville inte veta orsakerna till varför hennes karaktär var som hon var. Som regissör accepterar man det.

Saleh hittade dessutom andra sätt att komma nära sina skådespelare. För Dagens Nyheter berättade han under 2008 att både han och Gallo har sina rötter i graffitin.

- Vi har vuxit upp i den urbana skogen och tunnelbanan var vår lekplats, där fann man alla myter, säger Tarik Saleh

I samma intervju berättade han att historien om Roger kom till honom genom att sätta ihop olika bilder som han hade fått i sitt huvud. Filmens tidsaxel spänner över ett dygn och själv har försökt att skapa en historia som han själv ska bli rädd för.

- Det är en väldigt skrämmande insikt om du förstår att det är fel på världen och inte på dig själv. Jag älskar sådana historier. Men jag är också skitskraj, jag klarar inte av att titta på en film som Roman Polanskis "Repulsion" - jag ser den utan ljud, bitvis, för att våga. Så jag tror att jag håller på att dealar med min skräck och mina paranoior genom "Metropia". På det sättet är den väldigt personlig, berättar han för Dagens Nyheter.

Filmen hade som sagt premiär under filmfestivalen i Venedig och hade fått det prestigefyllda uppdraget att öppna klassen Kritikerveckan där den tävlade om debutantpriset Lion of the Future. Det blev till slut inget pris, men väl ett bevis på Salehs stigande stjärna då mediebevakningen kring filmen blev stor både från svenskt håll och internationellt.

- Det är en sorts bekräftelse på att "Metropia" är tillräckligt spännande för att uppmärksammas i sådana sammanhang. Att en animerad film slår sig in på filmfestivalen i Venedig är rätt unikt, tyckte Tarik Saleh i Svenska Dagbladet.

Recensionerna och mottagandet har hittills varit positivt. Ett omdöme på quietearth.us hyllar att filmen vågar stå utanför normen och att det knappast är en söt kaka att förtära.

- Filmen visar att man inte behöver använda 3-D för att göra revolutionerande animering, skriver Luiz Ricardo Lopez.

Hollywood Reporters Natasha Senjanovic beskriver filmen som "klart lovande" medan Leslie Felperin på Variety inte kan ta till sig den distinkta animationstekniken och tror att filmen får svårt att hitta en publik utanför undergroundvisningarna. Något som innan Venedig inte oroade Saleh själv.

- På sikt kommer det att ordna sig eftersom den har en otroligt lång livslängd. Det är den absolut enda animerade långfilmen i Sverige som vänder sig till vuxna. Och när man lägger ned sin själ i varje bild är värdet större. Du ägnar inte sex år åt en film för att du vill ha en miljon biotittare. Du gör det för att du vill beröra, sa Saleh till Svenska Dagbladet i juli i år.

"Metropia" har även blivit uttagen till den prestigefyllda Fantastic Fest 2009 där Saleh får fint sällskap av zombielegenden George A. Romero. Svensk biopremiär blir det den 6 november.

Den som väntar på något gott, ni vet.