Så bra är "The Girlfriend Experience"

11 April 2016 | 21:00

"The Girlfriend Experience" är så mycket mer än man tror

Juridiska tvister, prostitution och "det fina livet" är bara början i detta komplexa drama från Steven Soderbergh, Amy Seimetz och Lodge Kerrigan. Vi har smygtittat på de fem första avsnitten.

“You can be anyone you want”. De sex orden tycks betyda mer än någonting annat när juridikstudenten Christine Reade (Riley Keough) tar sina första steg in i en värld som erbjuder henne möjligheten att tjäna snabba pengar som “lyxeskort”. Precis som för alla oss andra så är det en kittlande och smått förförande tanke för henne, att för en kort stund kunna försvinna in i en annan identitet och lägga allt annat bakom sig. Christine är huvudkaraktären i den nya Starz-serien (sänds på C More i Sverige) “The Girlfriend Experience” - löst baserad på Steven Soderberghs film med samma namn - och är tveklöst en i raden av riktigt starka och mångfacetterade kvinnliga karaktärer i tv-serier på sistone. 

Även om hon leds in i den dunkla call girl-världen av väninnan Avery (Kate Lyn Sheil) så är hon långt ifrån ett offer. Hon gör hela tiden aktiva val och vet precis vad det är hon vill. Berättelsen om den nedbrutna kvinnan som tvingas in i skitig prostitution för att få livet att fungera har vi sett många gånger tidigare, vilket Lodge Kerrigan och Amy Seimetz - de två regissörerna och manusförfattarna bakom serien - vet . De styr bestämt bort från den modellen och porträtterar istället en kvinna som egentligen inte behöver det dubbelliv hon ger sig in på. Hon har precis fått en praktikplats på en prestigefylld juristbyrå och har på alla sätt lovande tider framför sig. Det är spänningen, kicken, makten, överflödet och sexet hon söker. Eller? 



Givetvis finns det dock väldigt mörka undertoner i allt detta, kring exempelvis kapitalism och de strukturer i samhället som leder till att den här typen av situation ens uppstår. Det blir också mer och mer tydligt under seriens gång att det finns kopplingar mellan de två sidorna av Christines dubbelliv, prostitutionen och juridiken. Jag har sett seriens fem första avsnitt (drygt 30 minuter långa) och det finns ingen tvekan om att Seimetz och Kerrigan är något väldigt spännande på spåren när det gäller den tematiken. Inget är tydligt svart eller vitt, och gråzonerna är ständigt utmanande och spännande. Mot slutet av avsnitt fyra tar de allt ytterligare ett steg och Christine blir plötsligt ännu mer fascinerande. 

Riley Keough - som är barnbarn till Elvis och Priscilla Presley - axlar rollen på makalöst säkert vis och levererar en prestation som lätt kan mäta sig med exempelvis Robin Wrights monumentala insats i "House of Cards". "Antihjälte" är ett ganska trött begrepp, men här får vi en helt fantastisk sådan. Trots att Keough ger Christine en sorts kall, hård yta är det lätt att bry sig om henne och förföras av mystiken kring vem hon är och hur hon resonerar. Hon får fram mycket med så oerhört lite, vackert att se. I biroller ser vi skådespelare som Paul Sparks, Kate Lyn Sheil, Mary Lynn Rajskub och även Amy Seimetz själv, alla lika stabila som alltid. 


Riley Keough och Mary Lynn Rajskub.

En annan behållning med den här serien är att få se ett redan individuellt sammanlänkat gäng gå ihop och arbeta med något tillsammans. Att Seimetz och Kerrigan tar sig an en film från just Soderbergh (som är exekutiv producent här) är ingen slump. Han har stöttat deras indie-filmskapande tidigare och har bland annat presenterat och producerat några av deras projekt. Den typen av mentorliknande relation har han även med Shane Carruth - geniet bakom "Primer" - som också är med på "The Girlfriend Experience"-tåget som gästskådespelare (blinka och du missar honom) och kompositör. Carruth har dessutom samarbetat med Seimetz på annat håll, då hon gör den kvinnliga huvudrollen i hans senaste film "Upstream Color". Sedan dess är de ett par. 

En gemensam nämnare som alla nämnda har är att de satsar helhjärtat på smidigt, billigt och digitalt filmskapande. De skäms inte för att det "ser digitalt ut" och försöker därför inte få det att se ut som 35 mm film heller. Istället omfamnar de den digitala stilen fullt ut och använder den till sin fördel. Fotot här är signerat Steven Meizler - kameraassistent på över tio av Soderberghs filmer - och samma sak kan sägas om honom. Seriens kalla och sterila kontorsytor, neonupplysta nattklubbar och överdådiga lägenheter med enorma fönster gör sig så underbart bra i det digitala formatet. Det finns inte ett dammkorn så långt ögat kan nå, men smutsen finns överallt. Det extremt korta skärpedjupet bidrar också genom att skänka en härligt drömsk känsla i många scener. 


Paul Sparks, Briony Glassco och Riley Keough. 

Ett samarbete från alla dessa provocerande kreativa, talangfulla och passionerade själar är nästan för bra för att vara sant, men nu är resultatet här, på riktigt. Tillsammans har de tagit Soderberghs experimentella lilla film och expanderat den till något som är mycket mer mångbottnat och komplext än jag trodde på förhand. Juridiska tvister, prostitution och "det fina livet" är bara början. Hittills levereras det med andra ord på grymt hög nivå och jag kan knappt vänta på att få sätta tänderna i resten. 

Hela första säsongen (13 avsnitt) av "The Girlfriend Experience" släpps för streaming på C More imorgon, den 12:e april. Hur taggade är ni?