MovieZine

22 juli 2021 | 16:00

Recension: Svindlande höjder och djupa dalar i Links nygamla äventyr

Så är den här – den efterlängtade remastern av "The Legend of Zelda: Skyward Sword". Nyversionen bjuder på ett gäng välkomna förbättringar, men känslan är ändå att det hade kunnat bli ännu bättre.
Det är få Zelda-spel som splittrat fansen som "The Legend of Zelda: Skyward Sword". Därför känns den här HD-uppdateringen som den kanske mest angelägna Zelda-remastern hittills, eftersom "Skyward Sword HD" faktiskt gör originalspelets mest hyllade och hatade feature – rörelsestyrningen – frivillig. För mig som aldrig riktigt klickade med Wii-viftandet är den nya knappkontrollen mycket välkommen, och faktum är att den fungerar ganska bra! För att simulera Links svärdshugg används den högra styrspaken, du drar helt enkelt i den riktning du vill attackera och Links svärd följer lydigt med. Den nya kontrollen tar en stund att vänja sig vid men sitter sedan som en smäck och gör att de fighter som kräver lite mer taktik och precision numera inte går att bortförklara med halvsladdrig rörelsestyrning om du åker på pisk… Samtidigt måste tilläggas att den klassiska rörelsestyrningen fungerar bättre än i Wii-originalet! Switch har nämligen klart bättre rörelsestyrning än gamla Wii och jag störde mig betydligt mindre på "viftandet" i denna remaster.

Men spelkontrollen är naturligtvis inte den enda nyheten i "Skyward Sword HD". Du kan numera styra kameravinkel själv istället för den låsta och något förlegade varianten i originalspelet. "Skyward Sword HD" är också, som titeln antyder, högupplöst med en klarare bild än det blurriga Wii-spelet. Här går kanske lite av spelets artistiska känsla förlorad, då den vattenfärgsinspirerade designen gjorde sig bättre på en CRT-tv.

413c9e7dc6d22b830f76156b240efca8 the legend of zelda skyward sword credit nintendo 2000x1125

Mindre handhållande om du inte behöver det

Bilduppdateringen har höjts till stabila 60 bilder per sekund, vilket ger ett enormt lyft i såväl kontroll som en mer harmonisk bild. Glädjande nog har Nintendo också lyssnat på fansen och tonat ner handhållandet en aning – det talande svärdet som avbröt dig i tid och otid med rejäla Captain Obvious-dialoger håller sig numera mer i bakgrunden, men finns fortfarande nära till hands om du kör fast och skulle behöva lite hjälp på traven.

Så långt, så gott. Men hur är själva spelet då?

Jodå, "Skyward Sword HD" levererar! Allt tar sin början på Skyloft, en isolerad ö högt ovanför molnen. Där tränar Link med sin jättelika fågel för att bli Skyloft-riddare, innan hans kärleksintresse Zelda sveps med av en tornado långt ner till ytan. Ytan är den mytomspunna värld som sägs finnas långt under molnen, och det är dit ner Link måste bege sig för att rädda och återförenas med Zelda…

Handlingen i "The Legend of Zelda: Skyward Sword HD" är inget fantastiskt, men den gör sitt jobb och bjuder på bättre och djupare karaktärer än i många andra Zelda-spel. Zelda själv är för en gångs skull en väldigt stark och handlingskraftig ung tjej (räddningsinsatsen till trots) och även flera av sidokaraktärerna är välskrivna och utvecklas rejält under spelets gång. Det tar visserligen en stund för storyn att kicka igång, men när den väl gör det är det en klassisk Zelda-story som tar vid. Som de mest inbitna Zelda-fantasterna vet är "Skyward Sword HD" det första spelet i Zelda-kronologin, även om jag själv föredrar att se alla Zelda som fristående så länge det inte rör sig om direkta uppföljare.

Cad79800857fc7c444f125c90efbe5b6 link and the imprisoned skyward sword hd

Välgjorda dungeons men mycket dötid emellan

När "Skyward Sword HD" är som bäst är det riktigt bra. Det finns gott om dungeons att utforska och några av dem tillhör utan tvekan bland de bästa serien har att erbjuda. Men samtidigt tyngs spelet ner av ett ojämnt tempo, där Nintendo velat dryga ut speltiden genom lite väl många utfyllnadsuppdrag som mest bara känns som ett slöseri med tid. Det är märkligt, för "Skyward Sword HD" är ett långt spel på 40-50 timmar. Här hade Nintendo en gyllene chans i denna remaster att kapa ett par timmar och få till en tajtare helhetsupplevelse – men det hände inte.

För de som går direkt från "The Legend of Zelda: Breath of the Wild" till "Skyward Sword HD" kan första speltimmarna bli en chockartad upplevelse. Det här är nämligen Zelda när det är som allra mest styrt och linjärt, och det finns inte en tillstymmelse till den frihet och de öppna landskap som återfinns i "Breath of the Wild". Istället är så gott som hela spelvärlden ett gigantiskt pussel. Jag saknar storslagenheten i att rida runt på ett öppet Hyrule Field och bara ta in världen och slappna av ibland, mellan alla dungeons och pussel. Spelvärlden känns inte heller sammanhängande och levande, eftersom Link bara gör nedslag på olika utvalda platser på ytan som går att nå via flygandet ovanför molnen.

Den definitiva versionen av "Skyward Sword"

Uppdateringarna i "Skyward Sword HD" innebär att detta är den definitiva versionen av Skyward Sword. Jag hade gärna sett ännu mer djupgående förändringar, men denna remaster ger spelet en andra chans att omvända de som inte riktigt klickade med originalet. För de som inte spelat sedan tidigare finns det också otroligt mycket Zelda-godis att hämta här, trots att det är en av de svagare titlarna i serien. Topparna i "Skyward Sword HD" är himmelska, men var beredd på en hel del omständig utfyllnad för att komma dit.

"The Legend of Zelda: Skyward Sword HD"
Genre: Action/äventyr
Utvecklare: Nintendo EAD