Robin Cocks

2 september 2019 | 18:00

Recension: Skräckspelet "Blair Witch" lyckas inte skrämma på djupet

Skräckspelet "Blair Witch" bjuder på en skrämmande berättelse om sökandet efter en pojke som försvunnit i en hemsökt skog. Dessvärre lever inte "Blair Witch" kvar i minnet.
Ett av de mest intressanta spelen som visades på spelmässan E3 i år var utan tvekan skräckspelet "Blair Witch". Vi fick en fasansfullt läskig trailer och fick reda på att spelet skulle utspela sig i samma universum som filmserien med samma namn. Nu har spelet släppts och jag har spelat det från början till slut. Frågan är bara om "Blair Witch" är en skogsresa värd att göra eller om det är bättre att hålla sig hemma.

Large dc327e2309a3a022ec79dce386fc61ac blair witch

Ellis och Bullet

"Blair Witch" inleds med att spelaren stiftar bekanskap med huvudrollsinnehavaren, Ellis, en ex-polis med ett brokigt förflutet. Ellis och hans hund, Bullet, är på väg till en sökpatrull som letar efter en ung pojke som har försvunnit i skogen Black Hills Forest. När Ellis och Bullet anländer till skogen har sökpatrullen redan givit sig iväg och Ellis hittar en walkie-talkie (japp, det utspelar sig under 90-talet) som han använder för att kontakta resten av patrullen.

"Blair Witch" lyckas verkligen få dig som spelare att känna dig ensam och isolerad. Ingen kommer rädda dig om något händer och det känns när man springer omkring i den fruktansvärt labyrintliknande skogen. Som tur är har du med dig Bullet som är en duktig och pålitlig hund. Du kan ge Bullet olika kommandon som att stanna hos dig, vittra efter spår eller helt enkelt kela med honom. Mycket av "Blair Witch" handlar om samarbetet mellan Ellis och Bullet och utan Bullets hjälp skulle du aldrig hitta någonstans i skogen.

Large dc327e2309a3a022ec79dce386fc61ac blair witch game review

Skogen är skrämmande men frustrerande

Black Hills Forest är en vidrig skog som osar onda krafter direkt när du går in i den. De flesta växter och träd är gråa och döda, och skogen genomsyras av en ständigt tryckande obehagskänsla. Musiken och ljudeffekterna lyckas förmedla kalla kårar utan att något egentligen händer. Det är ofta din egen förväntan om att något ska hända som skrämmer dig, vilket jag tycker är betydligt läskigare än sekvenser där saker hoppar upp på skärmen för att skrämma dig. Givetvis finns det sådana stunder också, men det är "lugnet före stormen"-känslan som skrämmer mig mest.

Hur läskig Black Hills Forest än är så kan jag inte blunda för de problem som finns. Tyvärr är det lätt att gå vilse på ett sätt som gör det frustrerande för att du inte kommer vidare i spelet. Jag sprang ofta runt i cirklar utan att komma vidare på grund av att jag missade att plocka upp viktiga föremål som behövdes för att kunna passera exempelvis ett träd som jag inte kunde tidigare. Dessa stunder händer titt som tätt och då byts rädslan ut till frustration istället. Dessutom är det många sekvenser som drar ut för länge där ingenting händer och stundvis blir då "Blair Witch" långtråkigt. Då känns det mer som en skogspromenad-simulator.

Large dc327e2309a3a022ec79dce386fc61ac blair witch game header demon 1200 676 81 s

Pussel och strider

Även om Ellis är en gammal polis så har han inga vapen med sig. Det han har med sig är en ficklampa, sin hederliga Nokia 3310 och en videokamera. Ficklampan lyser upp mörka områden och används även till att skrämma bort de onda väsen som stryker runt i skogen. Oftast är det bäst att lägga benen på ryggen när du stöter på ett monster då du dör ganska snabbt om du är passiv. Dessutom hjälper Bullet till under striderna genom att morra om någon fiende är i närheten.

Men om du vill använda din hjärna för att lösa lite pussel så finns även det till en viss grad i "Blair Witch". Dessa pussel är för det mesta obligatoriska för att ta sig vidare, medan vissa frivilligt kan göras för att få mer bakgrundsinformation för den som vill nörda ner sig i "Blair Witch"-historia. Även om dessa pussel inte bjuder på något allt för invecklade lösningar så är de lagom svåra och passar in bra i spelet.

Large dc327e2309a3a022ec79dce386fc61ac bw gameplaytrailer house 10

Bra men inte jättebra

"Blair Witch" bjuder på både högt och lågt. Här finns sekvenser som kommer få dig att hoppa till och känna ren och skär ångest, men samtidigt kommer du också uppleva frustration titt som tätt. "Blair Witch" blir aldrig lika skrämmande eller roligt att spela som exempelvis "Man of Medan", "Resident Evil 7" eller "Amnesia", men det innehåller en intressant spelmekanik med Bullet och en otäck skog som man bara vill utforska mer av. Om du är ett fan av skräckspel eller "Blair Witch"-filmerna så bör du absolut spela detta, men annars kan du strunta i den här skogspromenaden. Det är ju rätt skönt att sitta hemma också.

"Blair Witch"
Genre: Förstapersonsskräckspel, Thriller
Utvecklare: Bloober Team