”Metroid Prime 3: Corruption” släpptes 2007. De fans av prisjägaren Samus Aran som längtat efter en fortsättning, har väntat i 18 år. Sedan dess har mycket hänt i spelvärlden och även i spelarnas liv.
Hur gör man en uppföljare till en älskad spelserie så många år senare? Tar man ett stort språng och gör något annorlunda, eller fortsätter man i samma hjulspår – trots att tiderna har förändrats?
Nintendo valde det sistnämnda med ”Metroid Prime 4: Beyond”. Det är nödvändigtvis inte nödvändigtvis en dålig väg att gå, men det gör onekligen att speldesignen känns en aning föråldrad.
I rymden kan ingen höra dig sucka
”Metroid Prime 4: Beyond” börjar mitt i ett brinnande inferno. Den galaktiska federationen är under attack av skurken Sylux och de ständigt konfliktsökande rymdpiraterna – så det är upp till Samus att rädda dagen.
Efter en kort inledning som känns precis som ”Metroid Prime” ska kännas, går någonting snett och vår prisjägare slungas iväg till en okänd planet. Här visar det sig snabbt att dess invånare är döda sedan länge, men deras andar ber Samus att bevara minnet av deras civilisation, samtidigt som hon måste hitta en väg tillbaka.
”Metroid”-serien har aldrig varit känd för att berätta fantastiska berättelser, men de lyckas alltid förmedla en kuslig stämning av att vara ensam på okända platser. ”Metroid Prime 4” är inget undantag, mycket tack vare att Switch 2 målar upp en väldigt vacker värld att utforska.
Problemet är dock att man inte riktigt är ensam den här gången, utan stöter på andra soldater som även de kraschat på planeten. Andra har redan skrivits otaliga spaltmeter om hur irriterande de övriga karaktärerna är, men det är svårt att inte hålla med om hur deras närvaro faktiskt skadar helhetsupplevelsen.
Retro Studios och Nintendo har visserligen provat på något nytt för serien här, men den här gången gick det sådär. I övrigt är det en stabil spelupplevelse, men en som känns en aning för välbekant.
Den torraste öppna världen jag någonsin har skådat
När jag utforskar planeten Viewros drabbas jag av déjà vu, trots att jag bara har spelat igenom det allra första ”Metroid Prime” tidigare. Det gäller att ta sig förbi varje rum genom att lösa pussel eller besegra fiender, samtidigt som det är viktigt att minnas tidigare platser att återbesöka senare.
Spelupplevelsen bjuder inte på särskilt mycket nytt. Utöver en del ganska kul nya förmågor är den stora nyheten en torr och trist öppen värld som jag inte fattar att Nintendo släppt igenom, efter att de revolutionerat konceptet med ”The Legend of Zelda: The Breath of the Wild” och ”Tears of the Kingdom”.
Det är som att de har tryckt in den där bara för att alla spel ska ha en öppen värld nuförtiden, med en fräck motorcykel som Samus aldrig riktigt får tillfälle att använda fullt ut. Som tur är döljer sig ett stabilt ”Metroid”-spel bakom de pladdrande sidokaraktärerna och den trötta öknen.
Jag ska skanna hela världen, lilla mamma
När ”Metroid Prime 4: Beyond” är ”Metroid Prime”, är det bra. Att utforska de snåriga djunglerna, de heta grottorna och de snötäckta bergen är stämningsfullt och det bjuds på en och annan häftig boss.
Samus nya förmåga att använda psykiska krafter används på rätt intressanta sätt, som att du kan öppna dörrar genom att styra energiskott med telekinesi. Det är kanske inget som vänder konceptet på ända, men det är ett tillräckligt kul tillskott.
En stor del av berättandet i serien kretsar kring att skanna föremål och fiender för att få reda på hur saker och ting fungerar i världen och vad som har hänt på planeten. Det blir dock snabbt ganska tjatigt, speciellt när mycket mest handlar om trasig elektronik och annat onödigt vetande.
”Men hallå, tycker du ens om det här spelet?”
”Metroid Prime 4: Beyond” är inget dåligt ”Metroid”-spel – tvärtom – men skulle jag inte veta hade jag aldrig gissat att det är ett spel från 2025.
När jag utforskar Viewros dras jag in i den ensamma stämningen, pusslen är lagom kluriga, pulsen höjs när jag slåss mot de slemmiga typerna som hindrar mig längs vägen och bossarna är många gånger riktigt intensiva och utmanande.
Att en spelserie ska utvecklas med åren är inget måste, speciellt när det finns en så stabil stomme här sedan tidigare, men det är synd att de nya inslagen mest förstör upplevelsen.
Om vi får vänta i 18 år till för att få spela som Samus i förstapersonsperspektiv igen återstår att se, men jag tror verkligen att Nintendo behöver göra något nytt med den här serien vid det här laget.
”Metroid Prime 4: Beyond”
Genre: Action, äventyr
Plattform: Switch, Switch 2
Utvecklare: Retro Studios
Utgivare: Nintendo
Släpps: Ute nu
Läs också: Recension: ”Kirby Air Riders” slår Mario på fingrarna i sitt egna race!
Läs också: Recension: Nya ”Hyrule Warriors” är ett onödigt och hjärndött kapitel i Zelda-historien
