Recension: ”Kirby Air Riders” slår Mario på fingrarna i sitt egna race!

Den där gången du lärde dig att uppskatta regnbågar, maskerader och en F1-racer med dynamit i motorn.

Publicerad:

Låt oss prova en sak, och berätta bara vad du tänker: framför dig ser du en bild på det levande (och rosa) sockervaddet Kirby som tävlar mot sina kamrater i lopp på flygande farkoster med färgglada explosioner.

Får det dig att vilja veta mer? Inte det, nähä. Om inte… ?

Du sköna nya värld av oväntat betagande racing

Nå, kila gärna hela vägen ner till betyget och trailer längst ner på sidan, så få vi tacka för de knappt 20 sekunderna läsning hittills, och önska en fin kväll.

Men, kanske – och jag är lite djärv här. Kanske väcks någon trotsighet hos dig, den distingerade läsaren. Kan det vara så att ett skärt litet moln med ögon, armar och ben kan överraska oss båda?

Ja, så klart! Kirby är full av överraskningar och vi tackar för att du läst den dubbla längden av vad vi först befarat. Facit då? Kirbys senaste racingspektakel är en visuellt slående fest, det tröttnar nästan aldrig på att langa fram utmaningar av alla möjliga och omöjliga sorter, och det har ett märkligt sinne för humor.

Loppen är ibland över på en minut, perspektivskiften så att du ser allt ovanifrån är inte alls ovanligt, och uppmaningarna till dig som spelare kan vara så olika som: ÄT MER MAT, flyg högre än dina motståndare på en måttad bana, eller BESEGRA ALLT DU SER. Och så förväntar sig utvecklaren ibland bara att du ska smälla till små tjuvar utspridda på en bana på kort tid (en svår favorit!).

Varför just här och nu – och varför just lilla Kirby?

Vad är det här alltså för ett litet spel? Jo, det är en av det japanska Kyotobaserade företaget Nintendos tredje publicerade stortitel till sin nya konsol Switch 2 i höst, näst efter ”Pokemon Legends: Z-A” och hundramanna-strider i ”Hyrule Warriors: Age of Imprisonment”.

Så, spelet med den blekröda globen i huvudrollen balanserar gränsle mellan att vara nischat som messmör och samtidigt något som kostymerna hos utgivaren Nintendo verkligen hoppas att gemene Svensson där ute ska hänga i julgranen.

”Grattis farbror Knut – du får en Kirby i år, precis som du önskat!”

Men nå, att nysta fram varför detta spel existerar kan förklara ett och annat – den huvudsaklige byggherren bakom spelets tillkomst är den glada japanska utvecklaren Masahiro Sakurai. Han, tillsammans med teamet på också japanska HAL och Bandai Namco, kokade ihop den här välsmakande unika soppan på Nintendos förfrågan. Sakurai, som till vardags är känd som pappa till den mer än lovligt prisade fightingserien ”Super Smash Bros” har alltså också hunnit med att vara den som på 90-talet skapade den laxfärgade Kirby till NES och Game Boy.

Uppfriskande tävlan – om och om igen

Medan det ursprungliga ”Kirby Air Ride” till Nintendo Gamecube kanske inte var en enorm försäljningssuccé, så verkar Nintendo se att tiden är mogen för ett nytt racingförsök – i vår tid av höghastighetsinternet. Och vi är beredda att säga att hantverket är solitt. Det är en udda fågel, och det bjuds på kaotiska stunder både en och två gånger. Men här bjuds du på så många varierade sätt att tävla mot motståndare, såväl datorstyrda som mot kamrater. Det blir alltså en riktig utmaning att få tråkigt.

Spelets huvudsakliga läge kan vara det spelet kallar för ”City Trial” – här får först välja karaktär (Kirby har många vänner) och farkost. Vilken typ av farkost du väljer påverkar markant hur dina chanser att lyckas i race och möten med kamp ser ut, i de flesta olika spellägen. I ”City Trial” ska du i korta drag på några korta minuter samla på dig så många power-ups som är möjligt i en arena, tillsammans med dina motståndare.

Enkelt att uppleva, svårt att förklara, ett nöje att bemästra

Det kan gott hända konstiga saker där, som att som en blixt från en klar himmel blir det dags för ett mini-race, så alla skyndar till startlinjen. Och till slut är nedräkningen för att vistas i ”City”-delen av ”City Trial” nere på noll, och då är tiden mogen för att prova helt andra minispel. Och nu är det bäst att du (ditt farkost + dina nyfunna powerups) är redo för att exempelvis flyga mot en vägg och träffa en måltavla med höga poäng. Sen är det bara att starta om processen.

Verkar det lite förvirrande? Det är det också, åtminstone första timmarna, när man lär sig de olika skillnaderna farkoster emellan. Och det tar en ordentlig tid att bara utforska alla varianter på minispel. Det har sagts att allt som serveras med detta spel är det absolut sista innehållet vi får ta del av – inget extra lull-lull i betalda expansioner väntas. Och det märks – det tar aldrig riktigt slut på saker att göra.

En flört från det förgångna, en vindpust från framtiden

Minns med fördel en tid innan vi behövde investera med riktiga pengar i extra innehåll för att få tillgång till nya episoder, vapen eller karaktärer i våra videospel. Minns extra mycket färger och medryckande melodier. Det här är ett spel som färdats från en sådan tid, när konsolerna hette PS2, Gamecube och Dreamcast, och du låste upp innehåll i spelet ju mer du spelare.

Det är ett otroligt generöst paket – och mängden nostalgiska blinkningar får oss att tänka på glädjen i att låsa upp innehåll i spel som ”Soul Calibur 2”, och att samla pusselbitar för att forma en tavla är lika delar ”Astro Bot” som de små minispelen som fanns gratis till användare av ”Street Pass” till Nintendo 3DS.

Så om all denna beskrivning fått dig nyfiken vill vi avrunda med lite oväntade fakta till slut. Spelet accelerar utan att du rör styrspaken, och du kan lätt klara ett lopp med att trycka på en eller två knappar, förutom styrspaken. Det syns måhända inte i skärmdumpar, men i rörelse är det till fernissan ett av de mest välpolerade spelen på Nintendos skinande nya Switch 2. Lysande partikeleffekter, 60 bilder i sekunden, uppfinningsrika banor och regnbågens alla färger trängs gärna samtidigt på dina hornhinnor.

Det flyter ovanligt bra i flerspelarläget, och det finns ett flera timmars fullblodigt, pustande och flåsande story-läge (”Road Trip”) där du låser upp kosmiska minnen från en entitet från en främmande galax. Och det är oväntat charmerande?

”Kirby Air Riders” är spelens julbord – överraskar med extra ALLT

”Kirby Air Riders” är kanske inte det tekniskt muskulösa spelet som vi kommer visa upp som raison d’etre för att Nintendo har en färsk konsol på marknaden år 2025. Men handen på hjärtat. Nintendos vågspel på en udda cerise kula har all rätt att sitta med till julbordet av videospel, och verkar ha ben långt in i nästa år. Är det en färgglad lyxförpackning? Jajamän. Kommer det glättiga stjärnprydda omslaget skrämma bort en stor del av vuxna befolkningen? Också jajamän.

Kanske finns det en plats i våra mörka vinterhjärtan för att acceptera en racer med ovanlig knorr, och bjuda in en överraskning till den annars så regeltunga kartracer-genren. Spelet är, efter inledande kaosig kulturchock en mycket direkt upplevelse, och har oanat djup. Alltså, du ångrar inte att Kirby kommer till bords och leker gourmand med din uppmärksamhet. Faktum är att du (antagligen) kommer tacka spelet för att det inte slösar din tid.

Något fler spel i de många och långa spelens år 2025 skulle kunna lära sig av.

YouTube video

”Kirby Air Riders”

Genre: Racing
Plattform: 
Nintendo Switch 2
Utvecklare: 
HAL / Bandai Namco / Sora Ltd
Utgivare: 
Nintendo
Släpps: Ute nu

Läs också: Nintendos nya spel kostar 900 kr och använder två knappar – hyllas av kritikerna

Läs också: 5 blivande spelklassiker som släpps i november