Spel

Skribent

Robin Cocks

23 oktober 2019 | 17:02

Recension: "MediEvil" är en oväntat medioker remake som ingen bett om

Actionäventyrsspelet "MediEvil" släpptes 1998 till Playstation och nu, cirka 20 år senare, har en remake kommit till Playstation 4. Trots charmig och mysig grafik så lyckas spelet varken imponera eller underhålla.
Trots många riktigt bra remakes av gamla klassiker som "Zelda: Link's Awakening", "Crash Bandicoot" och "Spyro" så finns det en hel del äldre spel som borde lämnas orörda. Ett exempel på ett sådant spel är definitivt "MediEvil" som släpptes till Playstation under 1998. Ett spel som jag inte alls tyckte var intressant eller roligt när det väl begav sig. Nu har en remake av "MediEvil" släppts till Playstation 4 och det är tyvärr inte mycket som har förändrats. 
 
 

Levande död

 
"MediEvil" utspelar sig inte helt oväntat under medeltiden och vi får bekanta oss med spelets hjälte, riddaren Sir Daniel Fortesque. Sir Daniel kämpade tappert mot den onde trollkarlen Zarok men blev dessvärre träffad i ögat av den första pilen som avlossades under striden och dog direkt. Trots detta så besegrades Zarok av Sir Daniels anhängare och han blev ihågkommen som en stor hjälte. Nu har 100 år gått och Zarok har återvänt för att förslava världen. Av en olyckshändelse råkar Zarok återuppliva Sir Daniel (som nu är ett skelett) och nu är det dags för en till episk strid mellan de två rivalerna. 
 
Spelets premiss är egentligen det mest intressanta i hela spelet. Efter inledningen fördjupas inte berättelsen något och även om karaktärerna är charmigt designade så glömmer man bort de flesta ganska snabbt. Sir Daniel kan själv inte prata och han förblir mest ett roligt skelett att titta på istället för en minnesvärd protagonist. 
 
Large 2ef108a8f6006cf1ac42d297cecf5f7e 4.0
 

Hal kontroll och horribelt stridssystem

 
"MediEvil" är ett actionspel i grunden och du slåss mot zombies och demoner med olika vapen som Sir Daniel hittar under sitt äventyr. Här finns kastknivar, armborst, värjor, klubbor och andra vapen som du kan laborera med, men problemet är att det inte är ett dugg roligt att slåss i "MediEvil". När du attackerar en fiende händer ingenting, alltså du får ingen egentlig indikation på att du har skadat fienden mer än att fienden lyser rött. I de allra flesta spel brukar fienden flyga bakåt eller något liknande, men här händer ingenting. Dessutom tar du massor av stryk från fienden eftersom den helt obrydd fortsätter attackera dig medan du febrilt hackar på den med svärdet. 
 
Tyvärr är det inget vapen som ger en känsla av tyngd eller direkt effekt på fienderna och därför körde jag mest med armborsten och höll mig på avstånd så mycket jag kunde eftersom annars tog jag så mycket stryk från fienden. Sedan hjälper det inte att kontrollen är förvånansvärt hal och oprecis. Jag kände aldrig att jag hade bra kontroll över Sir Daniel eftersom han nästintill glider runt på skärmen och att göra precisionshopp är nästintill omöjligt. Dessutom jobbar kameran ofta emot dig under hektiska strider. Ibland kan du bli injagad i ett hörn och då hamnar kameran så dumt till att du inte ser vem som attackerar dig, vilket medför djup frustration. 
 
 

Föråldrad spelmekanik och design

 
Man måste komma ihåg att "MediEvil" är över 20 år gammalt och det har hänt en hel del när det kommer till hur spel är uppbyggda och hur speldesign fungerar. Men samtidigt så har andra spel som är lika gamla (eller till och med äldre) klarat av tidens tand bättre än "MediEvil". Dessvärre tycker jag att "MediEvil" aldrig har varit ett särskilt bra spel. Banorna är små och väldigt linjära. Uppdragen brukar oftast innebära att du ska hitta olika nycklar för att avancera vidare till nästa del av banan. Dessa nycklar ligger oftast gömda i kistor eller på marken som klart och tydligt kan ses från långt håll. 
 
Det finns några simpla omgivningspussel här och där i "MediEvil", men då snackar vi väldigt simpla som att exempelvis dra en tung låda till en knapp för att väga ner den eller slå på en spak för att öppna en grind. Det händer i princip inte att du stannar upp och undrar hur du ska lösa ett pussel eller vad du ska göra härnäst, du vet vad som ska göras och hur du ska göra det. Det finns inga överraskninsmoment alls i "MediEvil" och därför blir större delen av spelet tråkigt att spela.
 
Du kan samla på mynt som ligger utspridda på banorna för att köpa ammunition till olika vapen, men det hade varit roligare om man hade kunnat köpa uppgraderingar till sina vapen eller förstärkt dem på något sätt. Det finns dolda skatter att finna, men ärligt talat så kändes det aldrig värt besväret när det varken är kul att genomföra plattformsmoment eller slåss för att komma åt dem. 
 
 

Charmig grafik räddar inte allt

 
Det känns som om utvecklarna bakom denna remake av "MediEvil" har lyft över exakt samma spel som släpptes för över 20 år sedan till Playstation och enbart moderniserat grafiken och musiken. Grafiken är mysig och inbjudande och för tankarna till filmer som "The Nightmare before Christmas". Musiken är bombastisk, mystisk och ärligt talat riktigt stämningsfull. Tyvärr kan inte bra grafik och musik rädda ett spel som inte är roligt att spela. 
 
Om du alltid har älskat "MediEvil" till Playstation så kommer du nog älska denna remake, men för oss andra så finns det ingenting att hämta här. Personligen känns "MediEvil" som ett mediokert spel som blev lite av en kultklassiker tack vare sitt medeltidstema och den udda protagonisten Sir Daniel Fortesque. Spelmässigt har jag alltid tyckt att "MediEvil" har varit ytterst mediokert och tyvärr är det exakt samma känslor jag känner när jag nu har spelat remaken på Playstation 4. Om man istället hade uppdaterat stridssystemet, gjort kontrollen bättre, förbättrat bandesignen och lagt till vapenuppgraderingar så hade detta kunnat bli riktigt intressant. Nu känns "MediEvil" mest som Sir Daniel, ett trött skelett som behöver vila ett bra tag.
 
 
"MediEvil"
Genre: Actionäventyr, Skräck
Utvecklare: Other Ocean Emeryville
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Format: Playstation 4
Släpps: 25 oktober
Pris: 349 kr
 
 Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
| 23 oktober 2019 17:02 |