Quentin Tarantino är tillbaka på The Bret Easton Ellis Podcast för att lista sina 10 favoritfilmer från 2000-talet.
Du finner dem nedan med citat från Tarantino. Reglerna är en film per regissör.
Under förra veckan listade filmskaparen även listans plats 11-20.
10. Midnight in Paris (Woody Allen)
”Jag klarar verkligen inte av Owen Wilson. Första gången jag såg filmen älskade jag den men hatade honom. Andra gången jag såg den tänkte jag: ‘äh, var inte en sådan skitstövel, han är inte så illa.’ Tredje gången jag såg den upptäckte jag att jag bara tittade på honom.”
9. Shaun of the Dead (Edgar Wright)
”Min favoritdebut som regissör, även om han gjorde en billig debutfilm som han inte gillar att prata om… Jag älskade hur mycket han älskade Romero-världen som han återskapade. Manuset är verkligen lysande, det är en av de mest citerbara filmerna på den här listan – jag citerar fortfarande raden ‘the dogs don’t look up’. Det är inte en parodi på zombiefilmer, det är en riktig zombiefilm, och jag uppskattar verkligen den skillnaden.”
8. Mad Max: Fury Road (George Miller)
”Jag hade faktiskt inte tänkt se den, helt enkelt för att i en värld där Mel Gibson finns – och han inte spelar Max? Jag vill ha Galne Mel! Veckor och veckor gick, och folk fortsatte prata om hur fantastisk den var, och Fred, min klippare, sa: ‘Jag menar det, du måste se den.’ Så jag såg den. Det bästa i filmen är så otroligt bra, och man ser en riktigt stor filmskapare i arbete; han hade alla pengar i världen och all tid i världen att göra den precis som han ville.”
7. Unstoppable (Tony Scott)
”Det är en av mina favoritfilmer som avslutade en regissörs karriär. Jag har sett den fyra gånger, och varje gång gillar jag den mer. Om du frågat mig för några år sedan hade jag tagit med ‘Man on Fire’ på listan, men ‘Unstoppable’ är en av de renaste uttrycken för Tonys actionestetik. De två huvudrollerna är fantastiska tillsammans, och filmen blir bara bättre och bättre. Det är en av de bästa monsterfilmerna på 2000-talet. Tåget är monstret. Tåget blir monstret. Och det blir ett av de största monstren i vår tid – starkare än Godzilla, starkare än de där King Kong-filmerna.”
6. Zodiac (David Fincher)
”När jag såg ‘Zodiac’ första gången var jag inte särskilt imponerad, men sedan började den gå på filmkanalerna, och plötsligt satt jag och tittade 20 minuter, 40 minuter, och insåg att det här var mycket mer fängslande än jag mindes. Den fortsatte att fånga mig i olika delar, så jag bestämde mig för att se den här jävla filmen igen – och från den punkten var det en helt annan upplevelse. Jag märker att jag, vart sjätte eller sjunde år, ser den igen, och det är en lyxupplevelse jag unnar mig… ett hypnotiserande mästerverk.”
5. There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson)
”Daniel Day-Lewis. Den gammaldags hantverkskänslan i filmen. Den hade en gammal Hollywood-kvalitet utan att försöka efterlikna den. Det var den enda filmen han gjort – och jag sa det till honom – som inte har någon egentlig set piece. Branden är det närmaste. Det här handlade om att hantera berättelsen, och han gjorde det otroligt bra. ‘There Will Be Blood’ skulle kunna ligga på plats ett eller två om det inte vore för en stor, enorm brist … och bristen heter Paul Dano. Det ska uppenbarligen vara ett tvåmansdrama, men det är också smärtsamt uppenbart att det inte är det. [Dano] är svag sås, mannen. Han är den svaga länken. Austin Butler hade varit fantastisk i den rollen. Han är bara en så svag, ointressant kille. Den svagaste jävla skådespelaren i hela SAG [skrattar].”
4. Dunkirk (Christopher Nolan)
”Ännu en film som jag inte gillade direkt… Det jag älskar med den nu är att jag känner att den har en verklig mästarklass i sig, och jag kom runt till det efter att ha sett den igen och igen och igen. Första gången, det var inte som att den lämnade mig kall – det var snarare så överväldigande att jag inte riktigt visste vad jag hade sett, det var nästan för mycket. Men andra gången kunde min hjärna ta in det lite mer, och tredje och fjärde gången var det bara: wow. Den blåste mig helt av stolen.”
3. Lost in Translation (Sofia Coppola)
”Jag blev så förälskad i ‘Lost in Translation’ att jag blev förälskad i Sofia Coppola och gjorde henne till min flickvän [skratt]. Jag uppvaktade henne, jag friade till henne bildligt talat, och jag gjorde det offentligt; det var som något ur en Jane Austen-roman. Jag kände henne inte tillräckligt väl för att bara ta kontakt, men jag fortsatte dyka upp på olika evenemang […] Jag pratade med Pedro Almodóvar om detta, och vi var båda överens om att det var en så tjejig film – på ett underbart sätt. Jag hade inte sett en så tjejig film på väldigt länge, och definitivt inte en så tjejig film som dessutom var så välgjord.”
2. Toy Story 3 (Lee Unkrich)
”De sista fem minuterna slet ut mitt jävla hjärta, och om jag ens försöker beskriva slutet börjar jag gråta och blir strypt av känslor… Det är helt enkelt anmärkningsvärt. Det är nästan en perfekt film. Och vi har inte ens börjat prata om de fantastiska komediscenerna, som är oändliga. Jag tycker att folk nästan aldrig lyckas med den tredje filmen i en trilogi. Den andra som gör det, enligt mig, är ‘The Good, the Bad and the Ugly’, och det här är ‘The Good, the Bad and the Ugly’ bland animerade filmer. Det här är det bästa avslutet på en trilogi någonsin.”
1. Black Hawk Down (Ridley Scott)
”Jag gillade den när jag såg den första gången, men jag tror faktiskt att den var så intensiv att den slutade fungera för mig, och jag bar inte med mig den som jag borde ha gjort… Sedan dess har jag sett den ett par gånger – inte jättemånga – men jag tycker att det är ett mästerverk. En av sakerna jag älskar mest med den är att… det här är den enda filmen som faktiskt går hela vägen mot en ‘Apocalypse Now’-känsla i syfte, visuellt uttryck och stämning – och jag tycker att den lyckas. Den håller intensiteten uppe i två timmar och fyrtiofem minuter, eller vad det nu är, och när jag såg den igen nyligen gick mitt hjärta på högvarv under hela filmen. Den hade mig i sitt grepp och släppte aldrig taget, och jag hade inte sett den på länge. Regiarbetet är bortom extraordinärt.”
Läs också: Quentin Tarantino kan göra animerad film – med karaktärer från ”Pulp Fiction” och ”De hänsynslösa”
Läs också: Quentin Tarantino sågar ”Hunger Games”: ”De snodde rakt av”