Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

18 maj 2022 | 15:00

Allt du behöver veta om Pluto TV - streamingtjänsten som är gratis för alla

MovieZine har snackat med Pluto TV-chefen Olivier Jollet om lanseringen i Sverige och vad vi svenskar kan förvänta oss av den nya streamingtjänsten.
Det finns nu ännu en streamingtjänst att hålla koll på i Sverige, men den här behöver du i alla fall inte betala något för. Pluto TV finns nu tillgänglig i Sverige och kommer att erbjuda linjär tv med totalt 70 unika och lokalt kurerade tv-kanaler, samt hela det gamla Viafree-utbudet från Nordic Entertainment Group (NENT) som on-demand. 
 
Kort och gott: Pluto TV finansieras helt av reklam och kräver därför inte att du registrerar dig eller betalar för någon prenumeration, det är bara att börja titta. Utbudet består av en komination av Paramounts utbud och NENTs utbud (Viafree går samtidigt i graven och går nu endast att se via Pluto TV), där tv-program som "Paw Patrol", "South Park" och "MTV Unplugged" blandas med "Svenska Hollywoodfruar", "Lyxfällan" och "Svenska Truckers". Det finns även flera långfilmer att ta del av.
 
För den som råkar vara intresserad av MMA så kommer Bellator MMA att få en egen kanal på tjänsten där alla matcher kommer gå att följa under 2022. De olika kanalerna är uppdelade i mängder av olika kategorier där tv-program inom allt från crime, matlagning, barnprogram till specifika titlar som "Catfish", "Star Trek" och liknande program får egna kanaler där du kan få en kurerad tittarupplevelse 24 timmar om dygnet.
 
Hur du kommer igång: Användare kan titta på Pluto TV via webben på www.pluto.tv, via Pluto TV-appen för Apple TV, Android TV, Samsung- och LG-enheter och via mobilappar i App Store och Google Play. Chromecast och Amazon Fire TV kommer att erbjuda Pluto TV i juni.
 
MovieZine fick en lång intervju med Pluto TV-chefen Olivier Jollet, som har svarat på alla våra reklam och streamingfokuserade frågor. Hur ofta bör man räkna med reklamavbrott? Behöver du kolla på en ny reklam varje gång du byter kanal och vad tycker man egentligen om att Netflix och Disney+ kommer att ge sig in i reklambranschen med sina reklamfinansierade prenumerationsmodeller? Det och mycket mer kan du ta del av i vårt långa snack här nedan:
 

"Vi visar mindre reklam än vad man gör på vanlig tv."

 
Olivier Jollet, General Manager och Senior Vice President, på Pluto TV International.
 
Folk brukar ju uppskatta det som är gratis, men samtidigt säger sig många avsky just reklam. Jag förstår att du har ett annat sätt att se på reklam. Hur arbetar ni för att göra så att reklamen inte upprör tittarna i onödan?
 
- Eftersom vi är en helt kostnadsfri plattform, utan några som helst krav på betalning från kunderna, så är det givetvis genom reklamen som vi kan finansiera vår verksamhet. Man kommer att kunna hitta ett fantastiskt innehåll här i Norden, men man kommer även behöva att titta på några reklamer också. Gratis är däremot det bästa priset vi kan erbjuda till våra tittare, så med tanke på det tror jag att man kan tänka sig att se lite reklam också. 
 
- Vi försöker alltid att göra tittarupplevelsen, både när det kommer till tv-programmen och reklamerna, så bra och njutbar som möjligt. Genom att använda oss av våra teknologiska lösningar, där vi exempelvis erbjuder en sömlös övergång mellan innehåll och reklam där man slipper buffering i övergången. Vi visar även mindre reklam än vad man gör på vanlig tv.
 
- Det är viktigt att poängtera, det är mindre reklam än på vanlig tv. En annan sak är att vi inte visar reklam innan du kommer igång och börjar titta på en kanal, vilket är viktigt för oss. Vi vill inte att du ska tvingas se en ny reklam varje gång du zappar runt till en ny kanal. Allt detta förenas i en generell upplevelse som är bättre, men även en upplevelse av reklamen i sig på ett bättre sätt. 
 

"Det handlar om ungefär tre till fyra reklamavbrott per timma"

 
 
Hur ofta kan vi förvänta oss reklamavbrott och kommer avbrotten exempelvis börja spelas mitt under "spännande ögonblick" i programmet man tittar på?
 
- När det kommer till hur vi avbryter tv-programmen, så handlar det om ungefär tre till fyra reklamavbrott per timma. Vårt team gör allt man kan för att placera reklamavbrotten på så lämpliga tidpunkter i programmen som möjligt. Det är en svår process och kräver mycket jobb för att få det att fungera så bra som möjligt och det är något vi hela tiden försöker att optimera, särskilt efter feedback från våra användare.
 
- Men det är givetvis även viktigt för oss att försöka göra reklampauserna trevliga. Och med tanke på att vi är en digital tjänst, så gör det att vi har en möjlighet att försöka erbjuda relevanta reklamfilmer och se till att man inte behöver se exakt samma reklam om och om igen, vilket kan vara ganska irriterande som tittare.
 

"Om man tittar på en tv-kanal som riktar sig mot barn så kommer bara barnvänliga reklamfilmer att visas"

 
 
Ni har flera livekanaler som riktar sig direkt till barn, som en "Paw Patrol"-kanal exempelvis. Kommer ni se till att reklamen på dessa kanaler ser annorlunda ut än om man kollar på någon av kanalerna som riktar sig till vuxna tittare?
 
- Absolut, det kommer att vara en skillnad. Om man tittar på en tv-kanal som riktar sig mot barn så kommer bara barnvänliga reklamfilmer att visas. Det är en självklarhet för oss. Det kommer att vara olika typer av reklamer beroende på allt från vem som tittar till vilken kanal man tittar på. När det gäller barnkanalerna så är vi däremot extra försiktiga med vad vi väljer att visa just där. 
 
- Det är däremot samtidigt något vi är vana vid från våra lanseringar i andra delar av världen och vi är väldigt stolta över nivån på barnprogram som vi har möjlighet att visa här i Norden. "Paw Patrol", "SvampBob frykant", "Dora" och många fler, som jag är säker på att både vuxna och barn kan uppskatta tillsammans. Särskilt med tanke på att det är gratis och finns tillgängligt varje dag, 24 timmar om dygnet.
 

"Många upplever en prenumerations-trötthet, där man inte vill eller har råd att betala för sex eller sju olika streamingtjänster samtidigt"

 
Netflix kommer innan årets slut att lansera en delvis reklamfinansierad prenumerationsmodell.
 
Ni har varit lite som pionjärer i just den här den här delen av streamingbranschen runtomkring i världen under flera års tid. Där ni varit mer eller mindre ensamma med att erbjuda den här typen av innehåll, helt utan kostnad eller krav på registrering. Nu pratar däremot streamingjätten Netflix om att skapa en reklamfinansierad prenumerationsnivå och Disney+ har också en på gång inom kort. Hur ser du på framtiden för Pluto TV, kommer det bli tuffare med fler större konkurrenter på er marknad tror du?
 
 - Det är en väldigt bra fråga. Det intressanta här är att om vi backar tillbaka i tiden till när vi lanserades i vårt första område 2014, den 1 april... och alla verkade tro att det var något slags aprilskämt. Eftersom vi lanserade en linjär tjänst under en tid när alla snackade om on-demand och en gratistjänst under en tid när allas fokus låg på prenumeranter. Och att vi tänkte finansiera allt med reklam, vilket var en modell som folk då spådde att den skulle dö ut helt inom kort. Om vi spolar fram till hur det ser ut nu idag, så har Pluto TV växt fram som en riktig framgångssaga och är marknadsledande i vår del av branschen. Med våra 68 miljoner användare globalt så har vi lyckats nå en miljard dollar i annonsintäkter, vilket enligt oss är ett bevis för att det fortfarande finns en god marknad för reklamfinansierade streamingtjänster. 
 
- Särskilt med tanke på att många upplever en prenumerations-trötthet, där inte alla vill eller har råd att betala för sex eller sju olika streamingtjänster samtidigt. Fördelen med Pluto TV är att det är helt gratis, vilket fortfarande är något som sticker ut ur mängden i jämförelse med våra konkurrenter. Och uppgången för reklamfinansierat innehåll på annat håll nu, visar bara på att vi hade rätt i vår tro på att det fanns en framtid här inom streamingmarknaden. Till och med när det kommer till det linjära upplägget, vilket även det är något som Netflix nu har börjat testa sig fram med. 
 
- Jag tror också att ha fler konkurrenter på det här området, kommer att vara en bra sak. Det gör att vi hela tiden behöver forsätta utvecklas och förbättras för att hålla oss aktuella, vilket i sin tur kommer att göra marknaden för annonsörerna bättre och mer tilltalande. Om marknaden blir större med fler konkurrenter, så ser jag bara en fördel i att det troligtvis även kommer att övertyga allt fler och större annonsörer att fördela om delar av sina budgetar för att satsa på just vår del av marknaden.
 

"Vårt sätt att sätta ihop kanalerna är unikt"

 
MTV Unplugged kommer få nya exklusiva avsnitt hos Pluto TV.
 
Avslutningsvis. Ni har som du själv nämnde nästan 70 miljoner tittare globalt, finns det några planer på att börja skapa egna Pluto Originals och släppa program som är exklusiva för tjänsten framöver?
 
- Jag skulle nog vända lite på den frågan. För oss så är våra kurerade kanaler i sig något som är exklusivt och bara går att hitta hos oss. Kanalerna i sig är med andra ord Pluto Originals, så att säga. Du kommer inte kunna se våra kanaler någon annanstans än hos oss. Vårt sätt att sätta ihop kanalerna är unikt, där våra team kurerar dessa linjära kanaler på bästa möjliga sätt. Det är det första jag skulle vilja säga och trycka extra på här, att originaliteten inte bara behöver sträcka sig till specifika program utan även till paketeringen, kureringen och upplevelsen.
 
- På andra sidan så kommer vi även ha vissa exklusiva saker som bara går att se på tjänsten också. Bellator MMA kommer visa alla matcher under 2022 exklusivt hos oss. Vi spelar exempelvis ikväll in en MTV Unplugged med Mando Diao, som bara kommer gå att se hos Pluto TV - om några månader. Det här med originalserier behöver med andra ord inte bara innebära exempelvis att man gör en egen dramaserie, vilket kanske har blivit lite mer vad folk associerar med "originalproduktioner". Vi kommer att ha vissa grejer som är exklusivt för oss, men att jag också tror väldigt mycket på att plocka in hela kataloger av äldre titlar. Det finns så mycket fantastiska titlar som har producerats genom åren och att ha möjligheten att plocka in den typen av innehåll till tjänsten och lyfta fram på nytt för tittarna, känns också väldigt viktigt för oss. 
 
- Det är i alla fall mitt svar i nuläget. Men vem vet vad vi gör om fem år, det är givetvis svårare att säga och man ska aldrig säga aldrig. Det finns en stor potential i vad vi redan håller på med och särskilt ihopparat med det material som även kommer in via NENT just här i Norden. 
 

Läs också: Netflix har officiellt blivit framtidens gammel-tv 

 
Kommer du att testa den nya streamingtjänsten Pluto TV? Vad tycker du om reklam? Kommentera gärna nedan!
| 18 maj 2022 15:00 |