Åsikterna om AI skiljer sig och när det gäller att skapa konst blir frågan än mer känslig.
Själv är jag mestadels skeptisk, men kan se möjligheter som komplement inom effektarbete där det inte inte hotar filmens konstnärliga integritet.
Natasha Lyonne har i sin tur, som vi rapporterat om tidigare, tagit det hela ett steg längre med sin regidebut ”Uncanny Valley”, som kommer att vara en film till största del gjord genom AI.
I en intervju med The Hollywood Reporter inför nya säsongen av ”Poker Face” vill hon dock försvara sin film ytterligare, som är gjord med AI-modellen Marey och i samråd med innovatören Jaron Lanier:
– Jag är en stor filmälskare, det finns inget jag älskar mer och jag tror att jag kan mer om det än många andra. För mig är det här ingen skillnad mot att filma med 35mm. Det vi har gjort med Marey är mycket träffsäkert och det finns väldigt mycket kreativitet att hämta här. Till skillnad mot många andra AI-modeller är den upphovsrättskyddad och ger därigenom större möjlighet att på kreativt sätt skapa dina egna världar. Jag tror med tiden att man kommer att förstå att AI kan användas på konstnärliga och kreativa sätt.
Ja, vad ska man säga? Brott mot filmkonsten eller intressant idé?
”Uncanny Valley” handlar om en flicka som går vilse i ett virtuellt spel och måste hitta sin väg ut genom den stora öppna världen.
Något premiärdatum finns än så länge inte.
Läs också: Känner du igen vampyren i ”Sinners”? Han spelade otäck skräckskurk redan 2008
Läs också: Natasha Lyonne begår regidebut med hjälp av ”etisk AI”