Film

Skribent

Daniel Berglund

29 december 2023 | 14:00

MovieZines årskrönika 2023 - från strejker till "Barbenheimer"

Mycket har hänt i filmvärlden under 2023, som sent ska glömmas. Vi sammanfattar det gångna året och delar ut alternativa filmpriser. Häng med!
2023 har medfört flera minnesvärda händelser i och om filmvärlden. Det är dags att tacka det gångna året för känslor och äventyr.
 
Vi har sett uppföljare om lönnmördare, hungerspel, och boxare. Slutet av Indiana Jones-serien efter 42 år och Peter Quills sista uppdrag. John Wick och John Kramer har skördat ännu fler offer. Spelvärlden har haft inflytande med filmatiseringar såsom Mario-filmen och serien “The Last of Us”. Tom Cruise har gjort fler stunts. Scorsese har släppt ännu en svinlång film och flera blockbusters har floppat totalt - däribland “The Flash”, “Elemental”, och “The Marvels”.
 
Vi har dessutom behövt diskutera robotars moralitet med filmer som “The Creator” och “Five Nights at Freddies”. Vi får inte heller glömma alla djur vi sett på bioduken i år - allt från hägrar till megalodons och dessutom en kokainbjörn. Biopics har varit populärt även i år, och vi har lärt oss mer om bland annat Napoleon Bonaparte, Priscilla Presley, Mike Lazaridis, Reality Winner, Henk Rogers, och såklart J. Robert Oppenheimer. 2023 var helt enkelt maxat på olika sätt.
 
Vissa stunder bör uppmärksammas lite extra, och då en del ceremonier glömmer ett antal viktiga kategorier - är det dags för oss själva att ha vår egen lilla prisutdelning:
 
Årets sämsta hajfilm med Jason Statham i huvudrollen:
Detta pris tillfaller “Meg 2”, som jag alltid letar efter en ursäkt att kritisera. Filmen är en av årets sämsta, med ett enformigt intrig och ett ännu värre manus. Undvik att se den, och kasta alla kopior du hittar till havets botten.
 
Årets bästa film om kvinnor av kvinnor:
“Barbie” är kanske den första som kommer till minnet, och det är även vinnaren av priset! Däremot vill jag lyfta “Women Talking” och “Priscilla”, som även dessa förtjänar priser. De alla tre är väldigt olika filmer men sticker ut likaså. Den sistnämnda går dessutom fortfarande på bio, om du är sugen.
 
Årets sjukaste rollbesättning:
Till detta pris fanns det många nominerade, med allt från de fantastiska skådespelarinsatserna i “Oppenheimer” till de galna rösterna i “The Super Mario Bros. Movie”. Däremot är vinnaren: “Asteroid City”. Wes Anderson lyckas alltid få ihop ofantligt många skådespelare, och här finner vi bland annat J. Schwartzman, S. Johansson, T. Hanks, T. Swinton, B. Cranston, E. Norton, M. Hawke, S. Carell, W. Dafoe. Ja, du fattar poängen.
 
Årets sämsta “första-dejten-film”:
Och vinnaren är… “Past Lives”!!! Den må vara kvalitativt enastående men filmen är skapad för att inte ses på en dejt - om du vill ha en kommande också, så att säga. Utan att avslöja intrigen i detta A24-drama, så kan man lugnt säga att den får en att ifrågasätta alla romantiska känslor någonsin.
 
Årets sämsta greenscreen-effekt:
Denna vinnare kan inte vara någon annan än “Shazam: Fury of the Gods”. Vi ser Wonder Woman, men det är sjukt tydligt inklippt, vilket är en konsekvens av problem i schemaläggningen då Gal Gadot jobbade med annat. Riktigt kasst! Se själv:
 
 
Årets långa film vi önskar var kortare:
Jag bryr mig inte om vad Scorsese säger - “Killers of the Flower Moon” är för lång. Gång på gång i biosalongen tänkte jag på alla scener jag hade klippt bort om jag hade makten. Många filmer ökar i speltid, och visst - “Fast X” behövde verkligen inte vara 141 minuter - men den där extra timmen i biosalongen för Scorseses drama (som håller på i 206 minuter!) gör rätt så mycket.
 
Årets “sluta göra onödiga uppföljare, era pengagiriga svin”-film:
På tal om “Fast X”... vinnaren av denna kategori. Kan ni inte bara sluta? Det är så sjukt billigt gjort, och att 340 miljoner dollar spenderas på något så fruktansvärt onödigt är bortom min förståelse. Men pengar lockar, och filmen tjänade dubbelt så mycket som sin budget. Så även om den förr ryktades vara den sista i serien - vet vi nu att det kommer ännu en film 2025…
 
 
Årets gapskratt:
Man kan tycka lite blandat om “Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves” - men vissa delar fick mig och hela biosalongen att vridas i skratt. Delvis kyrkogårds-scenen med trollformeln “speak with dead” (som för övrigt är exakt hur många av mina D&D-sessioner brukar bli), men också vinnaren av “Årets gapskratt”: Den misslyckade illusionen-scenen.
 
Årets film-fenomen:
Det finns ingen direkt konkurrens här. “Barbenheimer” är vinnaren, såklart! Eftersom båda filmerna släpptes samtidigt, 21 juli, uppstod möjligheten att se båda samma kväll och därmed få uppleva en berg-och-dalbana av känslor. Det spreds över sociala medier och när filmerna väl släpptes var det många som tog möjligheten.
 
Årets debut:
Här har vi två priser att dela ut - både för regissör och för skådespelare. Dessa är personer med en ljus framtid och som vi utan tvekan kommer att se mer och mer av. Celine Song - som gjorde sin regidebut med “Past Lives” - har tidigare arbetat med teater men går nu åt filmhållet. Håll utkik efter hennes kommande film “The Materialists”. Skådespelare var svårare men vinsten går till Sophie Wilde för hennes enastående insats i “Talk To Me”, som var hennes första långfilm. Henne kommer du att se mer av.
 
Årets framskjutna film vi ser fram emot 2024:
Här finns det många att välja mellan! Men “Dune 2” är definitivt vinnaren! Denna film, som skulle ha släppts i November, blev framflyttad och vi kan åter besöka planeten Arrakis när den släpps på bio i Sverige den 28:e februari 2024. Tagga!
 
2023 har varit fyllt med händelser som berör film.
 
Ett av de mest minnesvärda är säkerligen SAG-AFTRA-strejken som pågick mellan 14:e juli och 9:e november. Detta efter att skådespelarfacket inte kunde komma överens med de stora filmbolagen om ett nytt treårsavtal. Efter flera månader nådde de ändå en överenskommelse.
 
Ytterligare har vi sett en trend i att streamingtjänster tar bort deras innehåll. Disney+ har exempelvis tagit bort “Willow” och “The Mighty Ducks: Game Changers”. På HBO Max hittar man inte längre “Westworld” och filmen “Häxorna”. Samma händer även i andra tjänster. Det handlar om pengar, helt enkelt.
 
Som tidigare nämnt har många blockbusters floppat i år - fler än det brukar göra. Allt från “The Flash” till “Indiana Jones and the Dial of Destiny”. Vi får vänta och se hur det påverkar filmindustrin i framtiden. För trots detta var 2023 som filmår faktiskt mer inkomstbringande än vanligt - på en global skala tjänades över 8 miljarder dollar. Detta är den högsta siffran sedan 2020 men lägre än genomsnittet under 2000-talet.
 
I början av året hade vi i Sverige Guldbaggegalan, där “Triangle of Sadness” vann i sex kategorier, bland annat bästa film. Vi känner till de nominerade till nästa års gala, men vem som vinner får vi se. Däremot vet vi det bidrag som Sverige skickar till Oscarsgalan i år - nämligen filmen “Motståndaren” av Milad Alami. Hur ser filmåret 2024 ut i Sverige och globalt? Vi får tålmodigt vänta, men lite har avslöjats:
 
Ett nydanande år nalkas. Vi kan se fram emot vackra sanddyner, Jack Black tillbaka som en panda, ett rike styrt av apor, och låt oss inte glömma ångest! (karaktären i “Insidan ut 2” - förhoppningsvis inte annars). Ännu ett år innebär ännu fler filmer - inte minst uppföljare. Fler hejdlösa skratt, fler hårresande skådespelarinsatser, och fler fängslande actionscener. Det är ett år vi alla kan längta efter.
 
Vi på MovieZine tackar innerligt för året som har gått. För alla ni som har läst och interagerat med oss. 2023 fyllde vi hela 20 år! Vår vision är och har alltid varit att vara en sajt av och till filmälskare. Det blir 20 år till, och vi börjar med första steget: att fortsätta hålla er uppdaterade i allt som berör film, tv, och spel även nästa år - 2024.
 
Gott nytt år!
 
Vad tycker du om filmåret? Håller du med i vilka som vann priserna, eller har du kanske något annat förslag? Kommentera gärna!
| 29 december 2023 14:00 |