INTERVJU

Skribent

Jerry Fogselius

19 november 2018 | 19:00

MovieZine träffar "Hitman 2"-aktuelle Sean Bean

Vi snackar "Hitman 2", motion capture och tjusningen med fantasygenren med Sean Bean.
Förra veckan recenserade vi lönnmördarspelet "Hitman 2" och innan dess fick vi en chans att träffa Sean Bean, som axlar rollen som en av spelets mer unika måltavlor. Det speciella med Beans karaktär är att han är en så kallad elusive target, vilket betyder att han bara kommer finnas tillgänglig i spelet under en kort period innan han försvinner för alltid. Mellan den 20-30 november har alla "Hitman 2"-spelare en enda chans på sig att utföra lönnmordet på Mark Faba. Om man misslyckas, kommer Beans karaktär undan levande – vilket är något som aldrig får ske!
 
Vi befinner oss i Paris och jag har passande nog på mig en tröja med Boromir-tryck som säger "One does not simply interview Sean Bean without being properly dressed". Bean läser texten och skrattar hjärtligt åt den ökända frasen. Isen är bruten och jag pustar ut inombords över att tröjan faktiskt gick hem. Som den enorma "Sagan om ringen"-nörd jag är vill jag förstås snacka i timmar om den fantastiska trilogin, men han är här för att prata om "Hitman 2" så jag lägger band på nördigheten och frågar istället:
 
Vad kan du berätta om din karaktär i "Hitman 2"?
 
- Jag spelar Mark Faba, en före detta MI5-agent som var väldigt dedikerad och bra på det han gjorde. Han blev dock en slags politisk ensamvarg som inte var helt pålitlig, utan kunde lätt ändra åsikt och inte fullfölja sina uppdrag. Han gjorde till slut ett stort misstag och på grund av det har han nu blivit en måltavla för MI5 istället. Han har ett rykte om sig att ha fejkat sin egen död flera gånger. Han tycker om att lönnmörda på spektakulära sätt, med uppfinningsrika metoder att utföra sina mord på.
 
Du har inte varit med i jättemånga tv-spel tidigare, och de du deltagit i har varit mästerverk såsom "The Elder Scrolls IV: Oblivion" och "Civilisation VI". Vad gjorde dig nyfiken på "Hitman 2"?
 
- Det som lockade mig var att jag aldrig har gjort något liknande tidigare. IO Interactive hörde av sig till mig och jag tänkte att "det här ser bra och spännande ut". Jag har aldrig varit med som karaktär i något spel tidigare. Jag har bara varit berättarröst till olika titlar, men aldrig fysiskt varit med i ett spel, så den biten fascinerade mig. Jag undrade hur de skulle lyckas få till det men uppenbarligen gick det vägen!
 
 
Fick du göra något motion capture-arbete i "Hitman 2"?
 
- Ursprungsplanen var att jag skulle göra det. Jag har gjort det förut i "Sagan om ringen" där vi alla fick göra mo-cap, så att de kunde plocka in våra karaktärer utifall vi var otillgängliga någon dag och de behövde ha med oss i en viss tagning eller så. Sedan dess har motion capture utvecklats en hel del, men de behövde tydligen inte använda sådan teknik för att få med mig i "Hitman 2".
 
Är det något du skulle vilja göra i framtida spel?
 
- Jag har gjort det tidigare och skulle inte ha något emot att göra det igen. Du får mest hoppa och gå omkring, med mera. Jag antar att tekniken är så sofistikerad nuförtiden att de inte behöver använda sig av motion capture för att få med mig i ett spel. Jag tror att de har tittat på mina filmer och fångat mina olika manér och rörelser. De gjorde verkligen sin hemläxa inför "Hitman 2".
 
Vad är några av de största skillnaderna mellan att spela en karaktär på film och att spela en i ett tv-spel?
 
- I en film spelar du en karaktär varje dag och det tar flera veckor eller ibland månader att filma och etablera karaktären. I "Hitman 2" hade jag bokstavligen en dag då jag kom till studion och vi pratade om hur karaktären skulle vara. Jag spelade in rösten och lärde känna Mark Faba under inspelningarna. Han är väldigt fåfäng men charmig på samma gång.
 
 
Du har medverkat i både "Sagan om ringen" och "Game of Thrones", men hade också en roll i "The Elder Scrolls IV: Oblivion". Vad är det som lockar med fantasy-genren?
 
- Att man kan göra vad som helst! Man kan bege sig till en oändlig massa olika tidsåldrar, kungadömen och världar. Jag gillar mystiken, och framför allt alienfilmer där man får möta okända varelser. Det är också charmen med tv-spel, allt spännande som man kan göra med CGI och ny teknologi. Men viktigt är också att ha bra, fantasifulla manusförfattare och andra kreativa personer involverade.
 
Spelar du någonsin tv-spel själv?
 
- Nej, jag gör faktiskt inte det. Jag tycker att det är svårt med koordinationen mellan tummarna. Visst, jag är "okej" på att spela men jag kommer sällan särskilt långt och då ger jag vanligtvis bara upp. Senaste jag spelade ordentligt var nog Nintendo med mina barn för 20 år sedan, haha. Inför rollen i "Hitman 2" fick jag dock testa det första "Hitman"-spelet.
 
Mark Faba är ett elusive target i "Hitman 2", vad betyder det?
 
- Han är svår att hitta och svår att skjuta. Han är smart och skicklig på det han gör och han kan konstens alla regler, eftersom han har jobbat för MI5 tidigare. Nu är han dock deras fiende istället...
 
Tyvärr rinner tiden ut - på samma sätt som tiden kommer rinna ut för Mark Faba den sista november – och intervjun tar slut alldeles för fort. Bean har haft ett genuint leende på läpparna under hela pratstunden och även om vi var här för att prata om "Hitman 2", fick även jag ett enormt smajl när vi kom in på "Sagan om ringen". Boromir är ändå en av hans bästa karaktärer och självklart måste vi prata om honom.
 
Det återstår att se om Mark Faba kan bli lika minnesvärd som Beans mer ikoniska roller, men om hans strålande insats i "The Elder Scrolls IV: Oblivion" är någon slags fingervisning, har även Faba all potential att bli intressant. Med tanke på att vi bara har tio dagar på oss och en enda chans att ha ihjäl honom, kan dessutom något riktigt unikt vara på väg att ske: att Bean faktiskt lyckas komma undan levande!
 
 
Vilken är Sean Beans bästa roll? Släng iväg en kommentar!
| 19 november 2018 19:00 |