Spel

Skribent

Richard Hammar

17 december 2017 | 18:00

Upplev realistisk medeltid i RPG-spelet "Kingdom Come: Deliverance"

MovieZine åkte till England för att lägga vantarna på det superrealistiska RPG-spelet "Kingdom Come: Deliverance". Det här är våra första intryck av spelet!
Deep Silver har gått ihop med utvecklarna Warhorse Studios för att under 2018 ge oss en ny tagning på realistisk RPG-gaming. I februari släpps det story-drivna "Kingdom Come: Deliverance" som utspelar sig under den mer tuffa medeltiden, närmare bestämt under 1400-talet.
 
 

Ett mer realistiskt RPG-spel

 
Realism verkar vara nyckelordet som Warhorse Studios har utvecklat "Kingdom Come" efter. En ny fräsch tagning på hur RPG-elementen ska gå till. Detta är alltså inget nytt "Skyrim" även om det spelet var helt fantastiskt. Här finns inga drakar, ingen magi eller andra monster, utan en ganska så historiskt korrekt uppfattning om medeteltiden under 1400-talet.
 
Flera delar gör "Kingdom Come" till det mer realistiska spelet, inte bara rent historiskt. Saker som att ta sig an ett nytt uppdrag måste oftast slutföras i tid, man kan inte bara ha det liggandes i sin logg då personerna i spelet fortsätter med sin vardag i realtid. Inte heller kan du ge dig in i ett slag för att sedan mitt under byta ut din utrustning eller dina vapen, detta måste du se till att ha koll på innan. Om du väljer en hjälm med visir blir din syn väldigt begränsad men samtidigt är ditt huvud väl beskyddat.
 
 

Stridssytemet är svårt

 
Det gäller att vara smart, för spelet är smart. Att tänka strategiskt belönar sig medan impulsivitet kan straffas. Det finns flera olika sätt att bemöta olika situationer och därför är det bra om man tänkt igenom vad för slags person eller spelare man vill vara. "Kingdom Come" är svårt, spelets stridssytem och styrning i strid är inte enkelt och det gäller att man övat och varit uppmärksam under träning för att bli duktig, precis som på riktigt.
 
 

Framförallt ett PC-spel

 
Rent grafiskt är "Kingdom Come: Deliverance" snyggt, inget häpnadsväckande kanske men snyggt. MovieZine testade spelet på både PS4 och PC för att få en känsla av båda versionerna. Självklart är spelet snyggare på dator men framförallt för att det känns som att det primärt är utvecklat för PC. Även fast Warhorse påstår att det inte är så, kändes PS4-versionen mer som en portad version av PC-versionen. Vi upplevde otroligt mycket buggar och kraschar på PS4 vilket Warhorse förhoppningsvis kommer optimera bättre inför lansering.
 
 

Animationerna kan kännas lustiga

 
Så kallade cutscenes och animationer har inte varit Warhorse Studios starka sida och inget de verkar ha lagt större fokus på heller. Vilket delvis kan vara bra men samtidigt kan det bli lite humoristiskt och osynkat. Detta kommer förhoppningsvis förbättras något också.
 
 

Handlingsdrivet spel

 
"Kingdom Come" är definitivt ett story-drivet spel med massvis med djup handling och karaktärer. Utan att berätta för mycket är det en berättelse om hämnd och ditt sökande efter frälsning och befrielse. Under tiden som handlingen tar dig framåt kommer du få utvecklas så som du vill och välja en egen väg för din karaktär.
 
 
"Kingdom Come: Deliverance" är definitivt ett spel för den gedigna PC-spelaren som gillar RPG-spel och utforskning. Om du även är intresserad av historia, medeltiden och vill uppleva mer realistik i gaming så kan "Kingdom Come" definitivt vara något för dig.
 
"Kingdom Come: Deliverance" släpps den 13 februari till PC, Playstation 4 och Xbox One. Om ni är mer nyfikna på "Kingdom Come: Deliverance" så spana in deras sida. Läs även om fler heta spelsläpp under 2018 på MovieZines lista.
 
Vad tror du, blir "Kingdom Come: Deliverance" något som du kommer plocka upp?
| 17 december 2017 18:00 |