Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

13 juli 2019 | 23:15

Lågt räknat: 52 miljarder minuter tittades på "The Office" förra året

Har du undrat varför streamingtjänsterna är villiga att betala hundratals miljoner dollar för att ha alla avsnitt av "The Office" och "Vänner" i sina utbud?
Enligt THR har dataanalysföretaget Nielsen presenterat en rapport där de påstår att de amerikanska Netflix-användarna spenderade 52 miljarder minuter framför "The Office" och 32,6 miljarder minuter framför "Vänner" under 2018.
 
Men eftersom Nielsen enbart kan mäta tittandet som sker på tv-apparater och inte på datorer, surfplattor eller mobiltelefoner så är de siffrorna sannolikt oerhört mycket högre i verkligheten. Det är dessutom enbart de drygt 50 miljoner amerikanska Netflix-användarna man har tittat på, vilket innebär att det globalt givetvis tillkommer många miljarder fler för "Vänner" (men inte för "The Office" som man bara har de amerikanska rättigheterna till).
 
 
Den kommande streamingtjänsten NBCUniversal kommer att betala 500 miljoner dollar för att ta över rättigheterna att visa "The Office" från Netflix, efter att deras pågående kontrakt löper ut i slutet av 2020. Netflix betalade i sin tur 100 miljoner dollar för att få behålla "Vänner" under hela 2019, efter att det tidigare avtalet på 30 miljoner om året löpte ut i slutet av 2018.
 
Häromdagen rapporterade vi om WarnerMedias kommande streamingtjänst HBO Max, som bland annat kommer att inkludera just "Vänner" som ett av sina klassiska flaggskepp. Det är nämligen i nuläget WarnerMedia som hyr ut "Vänner"-rättigheterna till Netflix, vilket de givetvis kommer att sluta med när de själva lanserar sin egen tjänst.
 
Här i Sverige kan du i nuläget se samtliga avsnitt av "The Office" hos både Amazon Prime och HBO Nordic, medan Netflix är den enda streamingtjänsten med "Vänner" i sitt utbud.
 
Hur många minuter har du spenderat framför "The Office" och "Vänner" under de senaste åren? Vilka serier går på repeat i ditt hushåll? Kommentera gärna nedan!
| 13 juli 2019 23:15 |