James Camerons avsked till James Horner

24 Juni 2015 | 12:00

James Camerons avsked till James Horner

Läs storregissörens öppna brev till sin bortgångne kollega.

Kompositören James Horner, vars verk vi känner igen från filmer som "Titanic", "Avatar" och "Aliens" omkom som bekant för några dagar sedan i en flygkrasch. Horner flög enligt uppgift själv det enmotoriga planet som störtade i Kalifornien. Ett i raden av stora namn som inte längre finns med oss alltså, då även Andrew Lesnie och Christopher Lee gått bort de senaste månaderna.

En som nu tar chansen att hylla den tvåfaldigt Oscarsbelönade virtuosen är James Cameron, som jobbat med Horner vid upprepade tillfällen. Hollywood Reporter fick ta del av det här brevet från regissören själv:

- Jag tänkte mycket på James när jag hörde nyheten om hans bortgång. Början och slutet på han karriär inom film var filmer han gjorde, eller skulle ha gjort, med mig. Det är ett besynnerligt bokslut. Vi började båda med samma film år 1980, och det senaste han skulle göra nu var uppföljarna till "Avatar", som han skulle ha börjat på senare i år.

Vi jobbade bara tillsammans tre gånger, och det gick ett decennium mellan varje gång - "Aliens" under mitten av 80-talet, "Titanic" under 90-talet och "Avatar" som vi gjorde år 2008 och 2009.

Jag träffade honom under inspelningarna av "Battle Beyond the Stars", som var den första filmen jag fick lön för att arbeta på. Jag började som modellbyggare och slutade tre månader senare som produktionsdesigner, vilket bara kunde ha hänt på en Roger Corman-produktion. Musiken var det absolut bästa med filmen. Det var en fullskalig orkestral produktion, och ingen tafflig syntmusik. Efter det sprang jag in i honom lite då och då, och Gale Hurd och jag, som gamla Corman-medarbetare, såg hans karriär gå som en raket.

Han var det självklara valet för att göra musiken till "Aliens", men vi fick en dålig start på arbetsförhållandet. Han var i en position i sin karriär där han överbokade sig själv. Han spelade in all musik till filmen på en och en halv dag i London, och sedan försvann han. Vi fick i slutändan klippa musiken själva. Han fick en Oscarsnominering, så han tackade mig senare, men vi var båda överens om att det inte var rätt sätt att arbeta på.

När jag skulle göra "Titanic" hade han just gjort musiken till "Apollo 13" och "Braveheart". Jag tänkte för mig själv; "jag bryr mig inte om det som hände senast, jag vill arbeta med James igen:" Vi hade sedan ett väldigt försiktigt möte där vi verkligen ansträngde oss för att vara trevliga mot varandra. Vi skrattade mycket åt det under senare år. Men vi utvecklade tillslut ett väldigt transparent sätt att kommunicera med varandra vilket vilket borgade för ett fantastiskt arbetsförhållande. Han dedikerade sig själv fullständigt till filmen. Han rensade sitt schema och satte sig och kollade igenom säkert 30 timmar av råmaterial för att få ett hum om hur känslan var i filmen.

Jag frågade om han kunde skriva några melodier. Jag tror verkligen på att bra filmmusik ska gå att vissla. Om melodien sätter sig i skallen hamnar filmmusiken på en helt ny nivå. Jag åkte över till hans hus och han satte sig vid pianot och sa: "jag ser det här som huvudtemat för skeppet Titanic". Han spelade igenom det en gång, och jag började gråta. Sedan spelade han Rose tema, och jag grät ännu mer. Melodierna var så bitterljuva och hade verkligen känslomässiga kärnor. Han hade inte orkestrerat ett dugg än så länge, men jag visste att det skulle bli ett av filmhistoriens stora verk. Det spelade ingen roll hur filmen skulle bli, och vid det här laget visste ingen det, det hade kunnat bli en flopp, men jag visste att den i alla fall skulle ha grym musik. Han tyckte att han bara hade gjort 5 % av jobbet, men jag visste att han hade hittat hjärtat och själen i det.

Det enda jag ångrar från den produktionen, eller det enda jag minns just nu i alla fall, är att jag inte kunde gå på alla orkestersessioner. Jag gick bara på en. Men orkestern älskade honom. Han arbetade mycket med samma musiker, och olikt många andra kompositörer så dirigerade han även orkestern. Han var klassiskt skolad. Han ägde rummet och alla visste att de gjorde något storartat. Om jag möjligtvis misstänkte att något inte skulle passa in i filmen, så kunde han direkt ändra på det och få det att fungera.

"Avatar" var på vissa sätt en krångligare film. Den passade inte för stora svepande teman på samma sätt som "Titanic" gjorde. Han gjorde mycket efterforskningar tillsammans med en expert på etnisk musik för att hitta olika annorlunda ljud. Han experimenterade förskräckligt mycket. Musiken i filmen är mer nyanserad än många kanske uppfattar. När man börjar lägga in massa andra ljud i mixen så kan det hända att en del av detaljrikedomen i musiken går förlorad. Jag var tvungen att slåss för musiken, som man alltid måste. Kompositörer tycker alltid att musiken ska vara mer prominent.

För några månader sedan hade de en konsert i Royal Albert Hall där orkestern spelade hela filmmusiken live samtidigt som "Titanic" visades på storbild bakom dem. James var där och mottog stående ovationer. Producenten Jon Landau och jag åkte till London bara för den konserten och vi hade lite av en återträff där. Det var känslosamt och jag är glad för att det blev mitt sista personliga minne av James. De var tvungna att texta filmen för när orkestern spelade så gick det inte att höra vad som sades. Jag tänkte då: "det är såhär James föreställde sig det".

Large 916832d29c38593a47195fd2c98b3f6d james horner james cameron
James Cameron, Leona Lewis, och James Horner. Horner blev 61 år gammal.