”Thunderbolts” bryter Marvel-mallen: ”Kevin Feige sa – gör något nytt”

Han kommer från indievärlden in i Marvels universum. MovieZine tar pulsen på regissören Jake Schreier inför veckans stora biopremiär.

Publicerad:

Regissören Jake Schreier är hittills mest känd för indiefilmer som ”Robot & Frank” (2012), ”Paper Towns” (2015) och den hyllade Netflix-serien ”Beef” (2023).

Nu är han näste man på tur att ta klivet över till Marvels universum och få leka med en riktigt hög budget och storslagna karaktärer. Den ny filmen i mega-franchisen MCU heter ”Thunderbolts” och samlar ihop en brokig skara antihjältar som dykt upp på ett hörn i tidigare filmer och serier. Marvel tar en rejäl chansning här, men kritikernas reaktioner tyder på att de har lyckats göra en både underhållande och mer jordnära film.

MovieZine fick en pratstund med filmens regissör inför premiären – om Kevin Feiges arbetsmetoder, pressen från fans och utmaningen att göra ett fristående filmäventyr.

De första reaktionerna menar att ”Thunderbolts” är rätt annorlunda mot andra Marvel-filmer. Var det alltid din tanke?

– Ja. Det kom från toppen. Kevin Feige sa från början: ”Gör något fräscht, gör något nytt”. Det kändes fint att ha det stödet. Jag vet inte om jag hade vågat göra det så annorlunda annars. Du vet, den här studion har gjort så många fantastiska filmer. Men för varje film måste det finnas något som gör den annorlunda, som lockar dig till att vilja se den. Med tanke på alla storslagna filmer som gjort succé, kände vi att en annan väg vore att göra en mer småskalig film med fokus på karaktärerna. Något mer jordnära, mänskligt, som vi alla kan relatera till.

Jake Schreier regisserar Florence Pugh i ”Thunderbolts”

Du jobbade på ”Beef” innan det här. Vad lärde du dig som var till nytta i ”Thunderbolts”?

– För det första tog jag med mig många bra människor. Samma manusförfattare skrev flera utkast till filmen. Vår scenograf och klippare fick följa med. Det stora jag lärde mig från ”Beef” är att historier om tomhet eller ensamhet inte längre är en nisch. Att de faktiskt är universella historier som alla upplever någon gång i sitt liv. Här fick vi möjligheter att se om en sådan berättelse kunde fungera även i ett större format.

Vi har inte fått se hela filmen inför den här intervjun. Disney visade bara 30 minuter för pressen. Skulle du säga att ”Thunderbolts” är en politisk film med några inspirationer från verkliga världen?

– Hm. Jag skulle nog inte säga att det är en politisk film. Jag ser det mer som en personlig film. Såklart är varje film påverkad av den värld vi lever i. För mig var det här en film om en av mina vänner. Någon som inspirerade mig till historien om Sentry, The Void och Bob och hela den karaktärsresan. Att hitta balansen mellan hybris och förtvivlan. Sen tillkommer skådespelarna med sina idéer, och producenterna… Alla bidrar med något. Filmen betyder olika saker för alla som jobbat på den. Det gillar jag.

Vi hörde nyligen att Oscarsgalan ska införa en Oscar för Bästa stunts. Den här filmen har en del fina stuntscener. Har du funderat på om ”Thunderbolts” kan bli aktuell för filmpriser längre fram?

– Det är nog bäst att inte tänka på priser när man gör film. Man vill bara göra en bra film. Men jag blir gärna nominerad! Vi har en fantastisk stunt-koordinator, som varit Scarletts stunt-double i många års tid. Jag älskar den världen och de människorna. För det handlar om visuellt berättande i sin mest grundläggande form. Och jag är glad att den kategorin äntligen finns för de förtjänar den verkligen.

Förutom ”Beef” har du gjort flera bra filmer och serier. Men inget lika stort som en Marvelfilm. Vad tror du att Kevin Feige såg i dig, som övertygade honom om att du var rätt man för jobbet?

– Jag vet inte. Kanske gjorde han ett misstag… Han borde svara på den frågan. Men Marvel har varit framgångsrika med att ta in filmskapare från smalare filmer till denna värld. Inte minst min rumskompis från college, Jon Watts, som bara hade gjort den lilla filmen ”Cop Car” innan han fick göra ”Spider-Man”. Samma sak med James Gunn. Så många fantastiska filmskapare har fått komma in. Det görs inte många filmer av den här skalan, så för de flesta regissörer blir det första gången.

– Jag känner Jon, jag har fått jobba med second unit på ”Spider-Man: Homecoming”. Men det viktigaste är att veta att Kevin vill ha folk som är villiga att ständigt göra det bättre. På varje möte vill han prata om förbättringar. Vi blev klara med filmen för bara tre veckor sen. Vi jobbade med voice-overs och med mixen in i det sista. Vi säger aldrig ”vi är klara”. Det handlar alltid om ”hur kan vi göra det bättre?”.

– Så jag kände till den processen. Det kanske hjälpte. Eller så var ingen annan tillgänglig.

”Thunderbolts” är en film med mycket känslor. Varje karaktär bär på mycket emotionellt bagage. Hur hittar du rätt balans mellan det karaktärsdrivna dramat och den action som Marvels fans förväntar sig?

– Ja, mycket kommer från tonen vi hittade i ”Beef”. Vi hade inte samma resurser som Marvel, men vi hade en del action där mot slutet. Det blev min ledstjärna, jag visste att vi kunde hitta den balansen mellan känslor, karaktärer och action. Och att actionscenerna styrs av vilka karaktärerna är, det är inte bara action för sakens skull.

Här finns såklart många kopplingar till tidigare filmer och serier. Men hur mycket står ”Thunderbolts” på egna ben? Kan man ta med sig mamma och pappa på bio utan att de behöver få en full historielektion inför?

– Ja, du behöver sätta upp flera tv-apparater och köra tre filmer samtidigt för att de ska komma ikapp. Nä… Det var en annan sak som Kevin Feige sa: ”Snälla, se till att den fungerar även för de som inte sett något annat”. Det är knepigt. Man måste vara försiktig. Om man aldrig sett en annan Marvelfilm så refererar de till tidigare händelser så att du hänger med.

– Yelena inleder filmen men att berätta att hennes syster har dött. Såklart, är man insatt i den här världen så betyder det så mycket mer när man vet vem systern är och allt vi kände för hon dog. Men man blir inte exkluderad om man kommer in utan förkunskaper. Dina föräldrar borde klara sig fint.

Varje Marvelfilm kommer med stora förväntningar. Det finns så många fans. Hur hanterar du den pressen?

– Inte bra alls. Jag sover inte. Det är tufft. Nja… Kevin och producenterna sa till mig: ”Läs inte vad folk skriver. Håll dig borta.” Alla incm företaget bryr sig djupt om de här filmerna och karaktärerna. Vi jobbar mot samma mål. Det blir inte alltid vad folk tror att de vill ha… Men om vi tror på det, och gör något bra, så kommer de dyka upp.

– När vi började bli klara och skulle in i klipprummet så började jag läsa lite grann. Det är kul att se hur mycket olika förväntningar som finns. Men jag litar på vetskapen att alla som jobbat på filmen ville göra något speciellt. Vi hoppas det går hem bland folk. Om inte, så förstår jag det, men vi har gjort vårt bästa.

Vad var den största utmaningen med att samla ihop de här olika hjältarna, eller antihjältarna?

– Alla inom MCU har gått igenom sina egna problem och utmaningar. Men för att börja på en ny film måste man hitta en ny resa, eller en annan konflikt. Man måste hedra vad som hänt tidigare men ändå hitta en ny historia för var och en. Det är ingen större skillnad mellan Val, teoretiskt sett vår antagonist, och några av våra ”hjältar”. Alla har de gjort hemska saker, som Yelena säger. Det blir intressant att ha en uppsättning karaktärer som börjar på samma plats istället för att vara varandras motsatser.

”Thunderbolts” har biopremiär idag, 30 april, över hela landet.

Läs mera