Spel

Skribent

Anders Eklöf

4 februari 2022 | 16:00

Förhandstitt: "Ghostwire: Tokyo" är unikt men skräms inte

Den 25 mars släpps skräckspelet (?) "Ghostwire: Tokyo". MovieZine har fått en förhandstitt.
"Ghostwire: Tokyo" är det senaste spelet från skräckstudion Tango Gameworks, som tidigare gjort "The Evil Within"-spelen. Spelet släpps till Playstation 5 och PC den 25 mars.
 
Spelet handlar om den unga mannen Akito, som märker att mer eller mindre alla invånare i Tokyo har försvunnit och att ondskefulla andar har invaderat staden. Dessutom har hans syster kidnappats av en grupp som bär masker, som verkar ligga bakom den mystiska händelsen. När han träffar spöket av en föredetta spökjägare får han övernaturliga krafter.
 
MovieZine har fått ta del av en halvtimme från inledningen av spelet - som verkar vara både spännande, actionpackat och unikt.
 
 

Ett detaljrikt och proppfullt Tokyo

 
Det första jag slås av är hur detaljrikt det övergivna men hemsökta Tokyo-stadsdelen Shibuya vi får ta del av faktiskt är. När den svarta asfalten glänser i regnet, de typiska spindelnäten av elkablar svajar i vinden längs gatorna och neonljusen bländar mig känns det nästan som att jag är där.
 
En annan detalj jag gillar är att det är något så ovanligt som en förstapersonsskjutare där du inte använder skjutvapen, utan har övernaturliga krafter till ditt förfogande att besegra demonerna med. Akito plockar visserligen upp en magisk pilbåge senare i spelet, men det är ändå omväxlande att få skjuta med något annat än pistoler och hagelgevär.
 
När Akito och spöket vandrar genom Shibuya märks det dock tydligt att kartan är full av sidouppdrag, som verkar ha varierande kvalité. Något som oroar mig är att en stor del av spelet verkar gå ut på att ta över olika områden i staden, vilket börjar bli en ganska tröttsam syssla i spel med en öppnare värld. Det är inte riktigt vad jag drömde om när "Ghostwire: Tokyo" visades upp för första gången.
 
Cdb05b079b695280f1926d580b61886d gwt environment 3
 

Inte särskilt läskiga spökmöten

 
Något av det coolaste med spelet är de otäcka demonerna (eller "yokais", som de heter i japansk folktro) du stöter på. Här finns alltifrån huvudlösa skolflickor, ansiktlösa kontorsarbetare till spökande katter som säljer grejer till dig. 
 
Den tråkiga sidan av myntet är att fienderna än så länge inte är särskilt läskiga, vilket är något av en besvikelse efter de riktigt ruggiga scenerna i "The Evil Within"-spelen. Oavsett om utvecklarna inte siktar på att det ska vara ett skräckspel, känns det lite som bortkastad potential att inte göra ett spel om japanska spöken läskigt.
 
Även om striderna kommer med något unikt i form av övernaturliga krafter finns det en risk utifrån det jag sett, att det blir repetitivt att sula eldbollar och liknande på fienderna. Många spöken går även att besegra genom att krossa deras själar, vilket även det verkar bli en tjatig animation i längden. 
 
Cdb05b079b695280f1926d580b61886d gwt combat 2
 

Ett försiktigt lovande spel

 
"Ghostwire: Tokyo" har helt klart potential att bli något unikt och spännande att ta sig an under våren, även om det finns några orosmoln som ökar risken för att det blir ett dussinspel som kommer glömmas bort om några år. 
 
"Ghostwire: Tokyo" släpps till Playstation 5 och PC den 25 mars.
 
Kommer du spela det här? Vad tycker du om Tango Gameworks tidigare spel?
| 4 februari 2022 16:00 |