En dag med "Prometheus"

10 Oktober 2012 | 20:01

En dag med "Prometheus"

MovieZine var på plats i London där Fox visade upp nytt material från "Prometheus". <i>Varning för lätta spoilers!</i>

Det tillhör inte vanligheterna att ett filmbolag bjuder in press från hela världen för att visa upp material från en DVD och Blu-ray-utgåva, men "Prometheus" är ju som vi vet långtifrån en vanlig film.

Dessutom hade man bjudit ett antal personer från filmteamet, däribland producenten Charles de Lauzirika, lingvisten Dr Anil Biltoo, specialeffektsmakaren Neal Scanlan och inte minst produktionsdesignern Arthur Max.

Presseventet ägde rum mitt i centrala London på en plats som man lätt kan beskriva som Jack the Rippers gamla tillhåll. I en källarliknande lokal under tunnelbanan som framkallar kalla kårar längs ryggraden, men eftersom det handlar om "Prometheus" kändes det väldigt lämlpigt. Det ser inte imponerande ut från utsidan, men bakom dörrarna är det precis som att vara i "Prometheus". Det är som en blandning av en inspelningsplats och små konferenslokaler. 

Elizabeth Shaws dräkt 

Det blev Charles de Lauzirika som presenterade godbitar från extramaterialet på en skärm där en massa nyfikna ögon stirrade med förväntan över vad som skulle visas, jag själv inkluderad. De Lauzirika är DVD och Blu-ray-producent för "Prometheus" och har jobbat väldigt länge med Ridley Scott. Han har exempelvis "Blade Runner - The Final Cut" och "Alien Quadrilogy" på meritlistan. De Lauzirika börjar med att berätta att han är ett stort Alien-fan.

- Jag har alltid varit ett stort Alien-fan, så jag visste vad jag ville ha med från ett Alien-perspektiv. Jag ville inte på något sätt göra Alien-fansen upprörda, men samtidigt ville man skapa något man vill se om och om igen.

När en spansk journalist frågar honom om han är medveten hur internet-diskussionerna har fokuserat väldigt mycket på huruvida "Prometheus" skulle kunna vara en förklädd Alien-prequel, ger han ett snabbt svar:

- Det var många fans som var övertygade om det skulle vara en Alien-prequel, men när filmen kom ut så insåg fansen att det var en helt ny grej. Det var "Prometheus" och inget annat.

Charles de Lauzirika

Att de Lauzirika är en inbiten Alien-nörd har vi förstått, men hur pass väl står sig "Prometheus" mot den övriga filmkonkurrensen?

- Det fantastiska med "Prometheus" är att man fortfarande debatterar om filmen, i jämförelse med exempelvis med "The Avengers" där diskussionerna dog ut så snart man hade sett filmen. Det finns otroligt mycket att prata om med "Prometheus". Den kommer leva kvar i många år.

Ridley Scott är synonym med Director's Cut, ett begrepp som Scott själv har skapat. Vi frågade de Lauzirika när vi får se en Director's Cut av "Prometheus".

- Det här är Ridley Scotts Director's cut. Fox var vänliga nog att ge Ridley fria händer så han kunde göra sin egen version, så han är väldigt nöjd med den här versionen.

Ridley Scott är en person som högst ogärna lämnar ifrån sig kontrollen och föga förvånande ville han medverka när de Lauzirika sammanställde och producerade DVD och Blu-ray-utgåvan.

- Ridley är involverad i processen med att producera extramaterialet, men det är jag är ansvarig för det. Han medverkar i intervjuer och ser till att jag får det material jag vill ha.  Men han har sista ordet, så han kollar igenom extramaterialet och kommer med synpunkter som förhoppningsvis leder till hans godkännande.

Rundvandringen gick vidare mot ett rum som märkligt nog påminde om ett klassrum med en stor vit tavla längst fram vid väggen. Föga förvånande klev Dr Anil Biltoo fram och stirrade oss djupt i ögonen. Han började med att berätta hur Ridley Scott hade anlitat honom för att skapa ingenjörernas språk. Men det slutade med att han själv blev den holografiska professorn David pratar med. Biltoo avslöjar för oss att ingenjörernas språk är en blandning av många nu utdöda språk.

Dr Anil Biltoo

- Jag jobbade väldigt mycket med ingenjörernas språk som är en blandning av många språk, däribland gammalgrekiska, latin och sumeriska. Men trots att det är ett icke existerande språk fick vi mail från en lingvistisk grupp som påstod att de hade knäckt språket och hade bifogat en korrekt översättning. Jag blev ganska chockad över att de faktiskt hade lyckats, haha.

Efter en intressant språklektion av den gode doktorn fick vi bege oss till en människa som sprudlade glädje och humor, specialeffektsmakaren Neal Scanlan. Han pratade mycket och länge om hans skapelser i filmen, speciellt om den lilla bebisen som dyker upp längre fram i filmen. Jag själv beskrev den som en söt liten bebis, till Scanlans stora förtjusning som bidrog till många skratt.

- Vi visste att det var tvunget att få abortscenen att bli väldigt symbolisk. Ett av filmens mest groteska ögonblick är när Noomi Rapace tar bort "bebisen". Vi försökte göra scenen så hemsk som vi bara kunde och få bebisen att bli rejält skrämmande.  Jag tycker Ridley fick till scenen riktigt bra, för det är inte förrän bebisen är ute som hon inser att det är ett oönskat barn, hehe.

Neal Scanlan med en ingenjör

Scanlans jobb var att skapa de olika varelserna vi fick se i filmen. Men tog han verkligen hänsyn till H.R. Gigers klassiska varelser eller körde han bara sitt eget race? Så fort man nämnde Gigers namn blev Scanlan som förbytt. Han la undan alla försök med att framstå som rolig och respekten för Giger hos Scanlan var så väldigt uppenbar.

- Vi försökte aldrig förtränga Alien-filmerna, de var på sätt vis med här och vi gick in med allra största respekt för H.R. Giger. Ridley Scott pratade med Giger flera gånger innan vi började med inspelningarna. Han blev vår mentor under hela processen. Vi försökte inte ens göra något som skulle kunna uppfattas som att vi försöka lägga Gigers arv åt sidan. Tvärtom, vi hedrade hans magnifika designarbete.

Sist men inte minst hamnade vi hos produktionsdesignern Arthur Max som har gett oss en magnifik visuell upplevelse med "Gladiator", "Kingdom of Heaven" och nu med "Prometheus". Han har jobbat med Ridley Scott i många år och första frågan han fick var hur stort "Prometheus" egentligen är i jämförelse med radarparets andra filmer.

- Det här är det största jag någonsin har gjort, och då har jag ändå gjort riktigt stora filmer. Innan vi började sa Ridley till mig att det måste bli stort. Och när han säger stort ska det verkligen vara stort. Han tyckte exempelvis att Colosseum i "Gladiator" var för litet, så vi fick helt enkelt bygga ett större åt honom.

Arthur Max visar upp produktionsdesignen

Jag blev lite nyfiken på hur han visualiserar en science fiction-film som inte har någon historisk fakta att basera miljöerna på. Något som det fanns gott om med "Gladiator". När jag ställde frågan till honom svarade han helt sonika att jag var för effektiv med att peka ut framtida problem, men tog sig samman och gav ett informativt svar.

- Skillnaden mellan de två är med en historisk film finns det fakta som folk har studerat hela deras liv och det finns väldigt mycket dokumenterat. När man jobbar med Ridley gör man aldrig en dokumentär, utan mer en dramatiserad historia. Med "Gladiator" fick vi bygga otroligt många saker, för det finns knappt ingenting kvar idag. All fakta jag hade att tillgå med "Prometheus" var de tidigare filmerna som Alien. Men samtidigt sa alla inblandade till mig att vi inte skulle göra en ny Alien-film så det blev ett rejält dilemma för mig.

Trots att det är en film som står på egna ben kan man med luppen till hands hitta inspirationer från andra science fiction-filmer. Något som Max villigt erkände.

- Vår produktionsdesign är egentligen en enda stor homage till Stanley Kubricks "År 2001- ett rymdäventyr", speciellt med många detaljer vi har i "Prometheus".

En söt liten bebis (Copyright:Twentieth Century Fox Home Entertainment)

När den långa dagen var över infann sig det oundvikliga behovet att kolla in Charles de Lauzirikas maffiga extramaterial. Det han visade gav sannerligen mersmak. Ett axplock av det som visades kommer här:

  • Arrival of the Engineers (Deleted Scene)
  • Our First Alien (Deleted Scene)
  • The Engineer Speaks (Deleted Scene)
  • Paradise (Deleted Scene)
  • Alternate Opening Scene

"Prometheus" finns redan utgiven i handeln på DVD och Blu-ray.