SPONSRAT

Skribent

Jake Bolin

24 juli 2018 | 19:00

Eftersnack: Camille Preaker mot världen i "Sharp Objects"

Vi summerar veckans avsnitt "Fix" som premiärsändes på HBO Nordic igår måndag.
Amma Preaker må vara en ömtålig ros i sin moders ögon, utanför hemmet kan ingen anklaga henne för att uppträda folkskyggt. Iförd cheerleaderoutfit och rullskridskor förvandlas hon till en djärv och provokativ alfahona av bästa ”Mean Girls”-snitt. En tonårsfylla stärker Camilles sympati för sin utagerande halvsyster. De är trots allt släkt. Men närheten till den yngre kvinnan triggar samtidigt smärtsamma minnen hos Camille.
 
I sömlösa tillbakablickar skildras hennes allt annat än harmoniska vistelse på en psykiatrisk klinik. Där utvecklade hon en intuitiv vänskap med sin yngre rumskamrat, och verkar ha påbörjat något som liknade en läkningsprocess. Till rumskamraten tog livet av sig, praktiskt taget framför ögonen på Camille. Efter det tycks hennes självskadebeteende ha urartat fullständigt. Unga kvinnor som förolyckas under tragiska omständigheter är inget okänt ämne för den deprimerade kriminalreportern.
 
 
Och med en sådan moder, vem behöver fiender? Adora Preaker uppfattar sin äldsta dotters närvaro i Wind Gap som en djup kris, och drar sig inte för att sabotera hennes utredning med berått mod. Richard Willis förklarar sig minst lika ovillig att hjälpa till. Han säger åt Camille att hålla sig ur vägen för honom. Hennes lista över allierade blir allt kortare.
 
Inte så att Camille Preaker har återvänt till hemstaden för att utöka sin vänlista på Facebook, men att bemötas med tystnad av allt och alla håller henne knappast borta från vodkan. Och något genombrott i fallet tycks inte vara i sikte. Klart för tittaren är i alla fall att Adora är den egentliga maktfaktorn i Wind Gap. Hon bossar till och med runt med polischefen Bill Wickery, som i sin tur kategoriskt fortsätter att avvisa Richard Willis teorier om morden. I småstäder håller man ihop mot element utifrån, är melodin. Willis antagande att mördaren från början hörde till denna gemenskap faller inte precis i god jord.
 
 
Gilligan Flynns debutroman”Sharp Objects” var från början tänkt att bli långfilm, ett grepp som ju bevisligen fungerade utmärkt med ”Gone Girl” (2014). Vi ska nog vara tacksamma att man valde att gå den här vägen i stället. Eller är det någon som tror att långfilmsformatet skulle ha tjänat den här nyansrika historien bättre?
 
Nästa avsnitt av "Sharp Objects" släpps på HBO Nordic nästa måndag.
| 24 juli 2018 19:00 |