Det blir en svag TV-höst i år

10 Oktober 2013 | 21:01

Det blir en svag TV-höst i år

Patrik känner sig inte nöjd med höstens skrala utbud, men gläds åt att det finns några starka återkommande serier att trösta sig med.

Det är lika bra att se sanningen i vitögat och dystert konstatera att hösten 2013 inte kommer att gå till historien som den höst där stora TV-klassiker föddes. Självklart finns många mycket starka och härliga återkommande serier att vältra sig i, tack och lov, men vad det gäller själva debutanterna (och bristen på dem) har utbudet varit skrämmande svagt.

Nu utgår jag visserligen från mina egna åsikter och synpunkter, det gör man ju mer eller mindre alltid då man skriver den här typen av artiklar. Men med detta sagt tror jag ändå att ni är bra många därute som är beredda att hålla med mig denna gång? Surfar man till exempel runt på lite amerikanska TV-sajter är det nästan omöjligt att inte stöta på större skalor av kritiska tittare som, precis som jag, uttrycker sin besvikelse över det lama utbud denna höst bjudit på, många TV-kritiker verkar också stämma upp och sjunga med i kören. Jag hade mina aningar om en svag TV-säsong redan i somras då kanalernas officiella scheman släpptes, men att det skulle bli så här pass tråkigt och öde hade jag nog inte riktigt förväntat mig.

På kabelsidan är dock inte ointressanta och lama debutanter problemet, där handlar det mer om själva bristen på nya serier. Detta kan jag dock ha full förståelse för då de serier kabelkanalerna sänder sedan tidigare till stor del fungerar alldeles utmärkt och drar mer än tillräckligt med tittare. Det har med andra ord inte funnits någon riktigt panik med att fylla på med nya serier. Synd bara att tajmingen inte är den bästa, ty det hade verkligen suttit riktigt fint med ett gäng nya, starka kabelserier i en tid där de markbundna kanalerna kväker ur sig produktioner där den ena serien är skakigare än den andra.

Att kanaler som främst NBC, CBS, ABC, och Fox spelar alldeles för safe är det inget snack om, de har blivit riktigt fega där grundtanken bakom de flesta av serierna verkar ha varit att vända sig till en så pass stor skara människor som möjligt. Borta är den tiden då man istället faktiskt läste manuset innan man spelade in serien ifråga, nu räcker det tydligen endast med en välkänd (säljande) titel. Inte helt olikt rimäjksfabriken i filmbranschen med andra ord. Visst, jag kan förstå att kanalerna vill tilltala så många som möjligt, det handlar givetvis om att locka tittare. Man tycker dock att de vid det här laget borde ha lärt sig att de kommer att tappa tittarna lika fort som de fångat dem ifall TV-publiken sedermera upptäcker att serierna ifråga inte har mycket till innehåll? Jag kan ha fel, men jag tror att just detta kommer ske med den större delen av debutanterna denna höst.

Hos NBC har man satsat på dramaserierna "The Blacklist", "Ironside" samt kommande "Dracula" och på komedifronten hittar vi serier som  "The Michael J. Fox Show" och "Sean Saves the World". Till att börja med kan jag berätta att två av de tre ovannämnda dramaserierna mer eller mindre är omstöpningar. "Dracula" behöver knappast någon närmare presentation och den rullstolsbundne polisen i "Ironside" rullade (ursäkta uttrycket) på TV:n redan under 60 & 70-talet.

Vad det sedan gäller "The Blacklist" så är det egentligen ingenting annat än en slags version av Hannibal Lecter. James Spader i all ära (enda behållningen i serien), men detta är alldeles för slående likt nyssnämnda för att det ska fungera i längden. "Dracula" har, långt innan dess premiär i slutet av denna månad, dessutom blitt kapad av i stort sett varenda TV-kritiker. Något hopp om den existerar knappt, bara dess trailer får ju en att vilja knäppa av TV:n för evigt:

Deras komediserier blev dessvärre även de mer eller mindre en bunt av besvikelser. Synd på Michael J. Fox, det finns potential där, men den slarvas redigt bort. Skulle jag dock bli tvungen att chansa på en serie av dessa som i längden överlever få det nog bli sistnämnda, just på grund av Michael J. Fox och inget annat.

Vi drar vidare till ABC och där hittar först och främst skrytprojektet "Agents of S.H.I.E.L.D." och jag vet att detta mer eller mindre är helig mark jag trampar in på nu, men det bryr jag mig mindre om. Jag kan fullständigt bortse från mitt superhjälte-agg och ändå inse att detta inte var något vidare. Det finns knappt någon drivande handling, karaktärerna är minst sagt lövtunna och många av skådespelarna känns, apropå löv, darriga som asplöv i höstvinden. Posera är de dock ena riktiga fenor på. Jämför gärna piloten av "Agents of S.H.I.E.L.D." med piloten av "Heroes", en serie i ungefär samma katerogi, så förstår ni nog vad jag menar. Här kan vi snacka om överhype, serien må möjligtvis överleva på grund av att det är just Marvel, tittarna lär dock allt eftersom minska radikalt. Detta tittarras inleddes faktiskt redan efter pilotavsnittet, efter att dess (ännu sämre) andra avsnitt sändes var hela 28 procent av tittarna väck och efter det tredje försvann ytterligare 10 procent.

Komediserierna hos ABC denna höst heter "Back in the Game", "Trophy Wife", "The Goldbergs", "Super Fun Night" samt "Betrayal". Samtliga av dessa komediserier är inte ens roliga. Ty "Trophy Wife" är en dålig "Modern Family"-kopia, "Back in the Game" är gammal sporthumor från typ -91, "The Goldbegs" är skrik, trams och flams, "Super Fun Night" är horribel och precis allt annat än fun och hoppsan! "Betrayal" är ju en dramaserie (!) Men ta er gärna en titt på den så kanske ni förstår varför jag råkade sålla in den bland komedierna. Den enda riktigt sevärda debutanten jag kunde plocka fram hos ABC var komedidramat "Lucky 7", men den serien lade de ju efter endast två avsnitt ned.

Hos CBS har man främst satsat på komedier (no shit) denna höst, men vi har också deras nya dramaserie "Hostages" och vad kan jag säga om denna? Jo, den sprack kort och gott redan i pilotavsnittet. Korkat upplägg, halvkassa skådespelarinsatser och stela dialoger gör att jag ger den här serien max en säsong, ifall den har tur. Komediserien "The Crazy Ones" med Robin Williams såg jag fram mot, men redan i pilotavsnittet var besvikelsen ett faktum. Allt kändes alldeles för oäkta och påklistrat, att manusförfattarna sedermera tydligen var mer intresserade av att fokusera på Kelly Clarkson (!?) än själva huvudcasten gjorde knappast saken bättre. Utöver dessa bjöd CBS på de ljumma komedierna "We Are Men", "The Millers" samt "Mom", gillar ni skrattband så sjung hurra, hurra!

Slutligen har vi då Fox och här har man också storsatsat på en titel som ska sälja, nämligen på TV-serien kring "Sleepy Hollow". Nu är dock "Sleepy Hollow" ännu så länge en framgångshistoria sett till tittarsiffror och det är nog mycket tack vare att serien inte tar sig själv på allvar, annars hade ju detta blivit helt fruktansvärt. Jag tycker dock åtminstone att människan borde byta kläder någon gång. För min egen del var alltså denna heller inte mycket att hänga i granen, men då är ju inte jag en sådan där person vilken uppskattar serier som "Supernatural" och "Grimm". I november får J.J. Abrams "Almost Human" premiär så det återstår att se ifall den kan leverera. "Almost Human" blir dock en procedural (självstående avsnitt) vilket gör att min pepp på den är ganska ljummen.

Vad det gäller komedier hittar vi "Brooklyn Nine-Nine" och "Dads". Den förstnämnda fungerar, mycket tack vare Andre Braugher. Vad det gäller fruktansvärda "Dads" är nog den en av de absolut sämsta komediserierna i år.

Kanalen The CW väljer jag att inte ta med ty jag är absolut inte rätt person att uttrycka mig om "kvalitén" på serierna från den kanalen. Kan dock berätta att de har en spin-off (på "The Vampire Diaries") i höst med titeln "The Originals" samt rimäjken "The Tomorrow People" som dessutom redan stöpts om en tre-fyra gånger tidigare.

Nu kan ni gärna kalla mig för bitter efter denna smått elaka utskällning, men ni kan även gärna komma ihåg just denna artikel då serierna börjar droppa som döda flugor runt om er. Lyckligtvis ser vårsäsongen ut att vara hundra gånger starkare, bara att hålla ut.

Här är alltså de få debutanter jag med hyggligt gott samvete kan rekommendera er att se; "Brooklyn Nine-Nine" (Fox), "Peaky Blinders" (BBC Two) samt inom stor parantes; "Sleepy Hollow" (Fox) & "The Blacklist" (NBC). Hos kabelkanalerna; "Hello Ladies" (HBO) och "Masters of Sex" (Showtime).

Vilka nya serier, om några, har ni fattat starkt tycke för denna höst och varför? Berätta nedan.