”Predator”-franchisen har åter fått nytt liv, med Dan Trachtenbergs ”Preadtor: Badlands”. Här på Moviezine fick filmen betyg 4/5 och kallades för ”en film publiken kommer att älska. Träffar mitt i prick”.
I dessa häftiga sci-fi-eposer är förstås effektarbetet ett stort fokus och något som imponerar. I en intervju med Indiewire berättar effektansvarig hos Weta workshops, Sheldon Stopsack, om det absolut viktigaste i sin nya ”Predator”-film:
– Den nya filmen tar oss på en ovanligt djup och känslosam resa, där predatorn Dek är i fokus som huvudperson. Vi var därför tvungen att ta fram en extra emotionell dimension och det blev att vi jobbade med en slags hybrid. CGI kombinerades med praktiskt effektarbete hos Weta och vi la extra mycket fokus på själva ansiktet.
Att skapa känslor med ett ansikte som är begränsat utifrån rörelser och uttryck är kanske inte det lättaste, men Weta tog ut på svängarna så gott man kunde. ”Det gällde att hålla koll på skådespelarens minspel och samtidigt bibehålla kontinuiteten när vi förde över det till Dek”, berättar man. ”Man kan göra det mesta med CGI, men vi försökte sätta våra egna gränser och jobba utifrån det.
– Mycket må vara gjort per dator, men det är ändå ett praktiskt hantverk, berättar animationsansvarig Kay Rapey.
”Predator: Badlands” visas ännu på många biografer över landet.
Läs också: Nu på Viaplay: ”En känslomässig torktumlare” – Anthony Hopkins berör i historiskt drama från 2023
Läs också: 22 nya filmer släpps idag på SVT Play – är det här ”tidernas bästa julfilm”?