Man lär sig något nytt varje dag. Idag lärde jag mig att Netflix inte finns i Kina. Det är 1,4 miljarder människor som aldrig får se ”Squid Game”, ”Stranger Things” eller ”Emily in Paris”.
Men streamingjättens VD Ted Sarandos verkar inte ha några problem med det. I en ny intervju erkänner han att det gjordes försök i flera år för att komma in på den kinesiska marknaden. För Hollywood har det länge varit en attraktiv marknad med potential för stora pengar, men inte längre.
– För femton år sedan tyckte alla att det var avgörande. Man var bara tvungen att komma till Kina. Jag försökte under ett par års tid, säger han.
– Men vårt innehåll var tvunget att gå igenom censurnämnden för att få sändas i landet. Och på tre år godkände de inte ett enda Netflix-avsnitt. Inte ett. De ville inte ha oss i Kina.
Med eller utan kinesiska yuan i kassan verkar det gå ganska bra för Netflix. De har 300 miljoner prenumeranter runt om i världen.
– Det går bra för affärerna i resten av världen där man gärna bjuder in Netflix, tillägger Sarandos.
Läs också: Action-uppföljaren ”The Old Guard 2” visar upp sig i fyra nya bilder
Läs också: Nya trailern avslöjar: ”Wednesday” är tillbaka i sommar – upphackad i två delar