Smakar det så kostar det. De två säsongerna av ”Andor” kostade hela 650 miljoner dollar. Det blir runt 27 miljoner per avsnitt. För att sätta det i kontext – varje avsnitt av ”Andor” kostade ungefär lika mycket som ”Rymdimperiet slår tillbaka”.
Trots denna skyhöga budget verkar Disney ha litat fullständigt på seriens skapare Tony Gilroy. Det berättar han på ATX TV Festival, enligt Laughing Place.
– Jag tog inga notes, berättar Gilroy. Vi sa ”fuck the Empire” i första säsongen. De sa ”kan ni snälla inte göra det?” Repliken blev ”fight the Empire”. Utöver det hade studion inga notes.
”Andor” hade inga testvisningar och inga fokusgrupper. Produktionen gick under det hemliga namnet ”Pilgrim”. Allt för att låta Gilroy och de andra kreativa nyckelpersonerna utveckla sin historia precis som de ville.
Satsningen lönade sig. ”Andor” har hyllats av publik och kritiker världen över för sin modiga, vuxna ingång i Star Wars-universumet.
Förhoppningsvis har succén inspirerat Disney till fortsatta modiga satsningar.
Läs också: Ryan Reynolds har pitchat en R-rated Star Wars-film: ”Man kan definitivt överraska folk”
Läs också: Finalen av ”Andor” får fansen att jubla: ”Bland de bästa serierna jag sett”