Spel

Skribent

Anders Eklöf

9 augusti 2022 | 14:30

99 procent av alla Netflix-användare har aldrig testat deras spel

Det går sådär för Netflix satsning att erbjuda ett utbud av spel utöver sina filmer och tv-serier till sina användare.
I slutet av förra året började streamingtjänsten Netflix erbjuda spel utöver sitt gedigna bibliotek av filmer och tv-serier, där användare kan ladda ner ett urval av titlar som "Stranger Things"-spel via mobilappen.
 
Det verkar dock som att ganska få prenumeranter har fått nys om det, då nyhetskanalen CNBC har tagit reda på att mindre än 1 procent av Netflix användare använder dem dagligen.
 
I andra siffror innebär det att cirka 1,7 miljoner använder spelen per dag, av deras 221 miljoner prenumeranter.
 
 
Enligt Apptopia som tagit fram siffrorna har deras spel laddats ner totalt 23,3 miljoner gånger sedan Netflix lanserade tjänsten i slutet av 2021. Det började med fem mindre spel som "Stranger Things: The Game", "Exploding Kittens" och "Hextech Mayhem", men har utökats med större populära titlar som "Into the Breach" och kommande spel baserade på deras serier som "The Queen's Gambit", "La Casa de Papel" och "Shadow and Bone".
 
Netflix har tidigare sagt att de ska dubbla sitt nuvarande utbud av titlar till 50 spel vid slutet av 2022 och har köpt upp tre indiespelsstudior (bland annat "Oxenfree"-studion Night School och Next Games) i hopp om att uppnå detta. 
 
De här ledsamma siffrorna kommer kort efter att det rapporterats att streamingtjänsten förlorade 970 000 kunder under perioden april-juni i år.
 
Förhoppningen är att de satsar lite mer på den här tjänsten och väljer att erbjuda något större titlar än små mobilspel och typ schack ("The Queen's Gambit"). När nyheten kom för ungefär ett år sedan var det nog många som hade hoppats på något mer än det här, så vi får helt enkelt se hur satsningen kommer se ut i i framtiden.
 
Har du testat spelutbudet på Netflix?
 
| 9 augusti 2022 14:30 |