När Stockholms filmfestival rullar in varje höst är det alltid med ett löfte om det oväntade. Utöver de stora namnen och de mer konventionella filmerna hittar man där i hörnet de som vägrar att låta sig tämjas — de skruvade, de störande, de som får dig att tänka om.
Festivalens naturliga dragning mot udda och gränsöverskridande verk gör att man alltid kan räkna med åtminstone några filmer som lämnar dig lika förvirrad som fascinerad. I år är inget undantag. Programmet rymmer allt från virusmardrömmar och spionflum till vilda naturdokumentärer och glittriga musikaliska fantasier.
För den som älskar filmer som utmanar publikens komfortzon har vi synat programmet och valt ut fem filmer som verkar extra skruvade. Filmer som arbetar med extrema idéer, genreblandningar eller narrativ våghalsighet. Vare sig de redan hyllats i festivalcirklar eller riskerar att bli sågade vid fotknölarna – de här filmerna är definitivt värda att ge en chans.
”Alpha”
Här tar festivalfavoriten Julia Ducournau (som tidigare chockade med ”Raw” och ”Titane”) steget in på ett mer inåtvänt och symboltätt territorium, men med lika ambitiösa avsikter. Filmen kretsar kring trettonåriga Alpha som bor med sin läkarmamma i en värld där ett mystiskt blodburet virus sprider sig. Smittade drabbas av en slags marmorerad stelhet, som om kroppen långsamt förstenas. När Alpha en kväll kommer hem med ett A tatuerat på armen börjar mardrömmen. Hon misstänks bära sjukdomen, samhället reagerar med skräck och familjens dunkla förflutna spelas upp i fragmenterade scener.
Med dess tematiska dubbelbottnar och obestämda tidsramar har kritiker varit kluvna kring Ducournaus nya. Är detta en allegori över AIDS-epidemin, en plågsam metabild av stigmatisering eller en surrealistisk dystopi? Vad vi vet med säkerhet är att den franske filmskaparen alltid bjuder på en show och älskar att chocka – och så lär det bli även här.
”Alpha” visas den 13, 14 och 16 november på Stockholms filmfestival
”Reflection in a Dead Diamond”
Med ”Reflection in a Dead Diamond” kastar den franska filmduon tillika äkta paret Hélène Cattet och Bruno Forzani, kända för sin sensuella, fragmentariska stil, sig in i spionthrillergenren – men genom ett prisma som nästan gör filmen till en hallucinatorisk dröm. I centrum står John D, en pensionerad spion som lever på den franska rivieran och vars tillvaro rubbas när en ny granne försvinner spårlöst. John börjar förflyttas mellan sitt förflutna och nuet, och filmen suddar ut skillnaden mellan hans verkliga erfarenheter och de roller han en gång spelade.
Här verkar det som att man tagit James Bond och ”Vertigo” och kört den genom Gaspar Noés mardrömska lins, samtidigt som man hyllar 70-talets B-filmer. ”Reflection in a Dead Diamond” kan mycket väl bli festivalens mest hypnotiska upplevelse, en film som lockar med sin gåtfullhet snarare än sina svar.
”Reflection in a Dead Diamond” visas den 5, 8 och 15 november på Stockholms filmfestival
”The Python Hunt”
Mitt i Floridas svettiga sumpmarker pågår något som låter både verkligt och overkligt: en tävling där människor fångar jättelika ormar för pengar, ära – eller kanske bara känslan av makt. ”The Python Hunt” verkar ta denna absurda verklighet och förvandla den till en svettig, febrig studie i mänsklig besatthet.
Regissören Xander Robin verkar rikta kameran lika mycket mot ormarna som mot människorna, och resultatet ser ut att bli en vild blandning av Werner Herzog och ”The Blair Witch Project” – en naturfilm på hallucinationens nivå. Det luktar lera, blod och myt – och man anar att den största faran inte slingrar sig i gräset, utan gömmer sig i människans egen spegelbild.
”The Python Hunt” visas den 9, 11 och 14 november på Stockholms filmfestival
”Kiss of the Spider Woman”
När Bill Condon adapterar ”Kiss of the Spider Woman” verkar han inte vara ute efter en trogen nyinspelning, utan en färgsprakande metamorfos. Den klassiska berättelsen om två män i ett argentinskt fängelse får nytt liv som en visuell musikalisk fantasi, där verklighet och dröm speglar varandra tills man inte längre vet vilken som är vilken.
Med Jennifer Lopez i rollen som den gåtfulla Spindelkvinnan ser filmen ut att bli en flödande kavalkad av färg, känsla och begär. Här möts Baz Luhrmanns glitter, Almodóvars känslomässiga överslag och fängelsedramats intimitet i en glittrande hybrid av realism och fantasi. Tankarna dras till förra årets vattendelare ”Emilia Perez”, som också visades på festivalen, och kanske kan denna bjuda på en lika unik upplevelse.
”Kiss of the Spider Woman” visas den 6, 9 och 13 november på Stockholms filmfestival
”Den siste vikingen”
Om någon regissör vet hur man balanserar svärta och vansinne är det Anders Thomas Jensen. Den danske filmskaparen, som tidigare gjort ”Rättfärdighetens ryttare” och ”Män och höns”, är tillbaka med en till synes lika skruvad historia som tar det nordiska allvaret och kastar det i köttkvarnen. Nikolaj Lie Kaas spelar Anker, som släpps fri efter 15 år i fängelse för rån. Hans bror Manfred (Mads Mikkelsen) är den enda som vet var pengarna från rånet är gömda.
Kruxet är att Manfred blev så traumatiserad efter deras mors död att han nu har flytt in i ett alter ego; ingen mindre än Beatles-frontmannen John Lennon. Och ”John” vet förstås ingenting om rånpengarna. Räkna med Jensen-typisk svärta, udda figurer och humor som skaver mot hjärtat, medan brödernas jakt på pengar kanske främst blir en jakt på vilka de en gång var.
”Den siste vikingen” visas den 5, 9 och 11 november på Stockholms filmfestival
Läs också: Isabella Rossellini gästar Stockholms filmfestival i november
Läs också: Alexander Skarsgård tar nya queer-filmen ”Pillion” till Stockholms filmfestival