Sony Pictures tar nu sikte på den kinesiska leksaksikonen ”Labubu” för att skapa nästa stora franchisehit. Studion säkrade rättigheterna till de populära monsterplyschdockorna tidigare denna vecka, rapporterar The Hollywood Reporter.
”Labubu” – designad av den hongkongfödde konstnären Kasing Lung – började som figurer från företaget How2 Work. Men det var först när den kinesiska återförsäljaren Pop Mart tog över produktionen 2019 som leksaksfenomenet verkligen fick fart.
Från kultstatus till viral succé
Populariteten exploderade tack vare två smarta strategier. Pop Mart säljer dockorna i så kallade ”blindlådor”, vilket innebär att köpare aldrig vet vilken figur de får förrän de öppnar paketet. Det skapar både spänning och en het andrahandsmarknad, där samlare betalar skyhöga summor för eftertraktade exemplar. Begränsade upplagor och auktioner har nått sexsiffriga priser.
Den andra framgångsfaktorn? Kändisar, som Blackpink-medlemmen Lisa, började bära ”Labubu”-dockor som accessoarer under 2024, vilket fick leksaken att sprida sig som en löpeld – först i Sydostasien och sedan över hela världen.
Leksaker erövrar Hollywood
Projektet befinner sig i ett tidigt skede – varken producent eller filmskapare är ännu knutna till produktionen. Det återstår också att se om filmen blir spelad eller animerad.
Trenden att förvandla leksaker till storsäljande filmer har tagit fart det senaste decenniet. ”Lego-filmen” (2014) banade väg som en av de första stora studioproduktionerna baserade på ett varumärke utan etablerad handling. ”Barbie” följde efter och intjänade över en miljard dollar globalt, samtidigt som den nominerades till åtta Oscar-statyetter.
Huruvida ”Labubu” kommer att utvecklas till nästa ”Hello Kitty” eller bli ett kortvarigt fenomen likt ”Beanie Babies” återstår att se – men med Sonys meritlista och den globala ”Labubu”-hysterin kan detta bli bioårets mest överraskande satsning.
Läs också: M. Night Shyamalans otippade nya projekt: Gör tv-serie om klassisk leksak
Läs också: Klassisk leksak blir live action-film (av någon anledning)