Waves 2019

Romantik Drama Sport
USA
135 MIN
Engelska
Waves poster

Synopsis

"Waves" utspelar sig mot det livliga landskapet i södra Florida och följer en afroamerikansk förortsfamiljs episka, känslomässiga resa - ledd av en välmenande men dominerande pappa – där de upplever kärlek, förlåtelse och att komma varandra närmare efter en förlust.
Ditt betyg
3.7 av 29 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Recensent

Patrik Linderholm

31 januari 2020 | 10:00

Förförisk och förkrossande flodvåg av känslor

Regissören Trey Edward Shults hjärtskärande familjedrama är en omvälvande upplevelse som träffar känslospektret som en tsunami.
Blott 30 år gammal har filmskaparen Trey Edward Shults de senaste åren utmärkt sig som ett av de hetaste nya namnen på den amerikanska indiefilmscenen. Långfilmsdebuten “Krisha”, baserad på hans egna kortfilm med samma namn, blev en populär festivalfavorit och med efterföljaren “It Comes at Night” visade han sig på samma nivå bland nya intressanta skräckfilmskapare som Robert Eggers och Ari Aster. Precis som de två nämnda filmskaparna är grundstommen i Shults filmer relationer och familjedynamik, så även i hans nya långfilm “Waves”. 

Här hamnar vi hos en familj i södra Florida bestående av den framgångsrika och hårt drivande fadern Ronald (Sterling K. Brown) som ständigt pushar sonen Tyler (Kelvin Harrison Jr.) – en lovande brottartalang på high school – den blygsamma dottern Emily (Taylor Russell) och den empatiska modern Catharine (Renée Elise Goldsberry). De utgör en väletablerad och framgångsrik afroamerikansk familj i en till en början förförisk idyll. Men under ytan bubblar det snart mer och mer, särskilt när Tylers förhållande med flickvännen Alexis (Alexa Demie) krackelerar och han börjar tappa fotfästet allt mer. 

Trey Edward Shults skildring av familjens allt mer deklinerande resa ner i mörkret är skildrat på ett lika förföriskt som förkrossande sätt, där känslorna väller över en som en flodvåg. “Waves” är en känslomässig berg-och-dal-bana som aldrig viker undan men heller aldrig blir för melodramatisk. Shults balanserar perfekt mellan att visa upp känsloutbrott och skildra den bubblande ångesten innanför. Lika skickligt rör han sig mellan nattsvart mörker och euforisk kärlek, som likt ebb och flod rör sig fram och tillbaka i perfekt symbios.  

Det är också en fenomenal stiluppvisning där allt från foto till musik rör sig i rytmiska vågor genom hela filmen. Shults använder sig bland annat av bildformatskiften för att symbolisera karaktärers sinnestillstånd, något som kan kännas påfrestande för en del, men här används det på helt rätt sätt. Musiken vävs även den in på ett ypperligt sätt, där filmmusiken av Trent Reznor och Atticus Ross blandas med ett soundtrack fyllt av allt från Frank Ocean och Kanye West till Animal Collective och Radiohead. För den som gillade den visuella upplevelsen från en av 2019 års bästa tv-serier, “Euphoria”, kommer man inte bli besviken på bildspråket och ljudmattan i “Waves”. 

Kelvin Harrison Jr. gör en helt fenomenal insats som den ansvarstyngda Tyler, vars liv sätts mer och mer ur balans. Även resten av skådespelarensemblen är fläckfri och spelar på högsta nivå. Shults briljanta sätt att skifta fokus mellan de olika karaktärerna gör att alla får spelrum att glänsa. Den narrativa strukturen för tankarna till Derek Cianfrances "The Place Beyond the Pines" och spelplatsen till Barry Jenkins "Moonlight" – och "Waves" är definitivt en film som kan mäta sig med båda dessa mästerverk. 

Det här är en film om att hitta ljusglimtarna i mörkret, att kunna ta sig vidare genom de värsta av tragedier, och Trey Edward Shults omvälvande berättelse är inget annat än en emotionell fullträff. 
| 31 januari 2020 10:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (1)
3
Kändes lång och väldigt tung. Suveräna skådespelarinsatser ger den en svag 3:a.
Läs mer