The Art Of Getting By (2011)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Freddie Highmore spelar huvudrollen i denna regidebut om ensamvargen George och hans sista gymnasieår, dit han lyckats ta sig utan egentligt engagemang i läxor och arbete. Han träffar Sally och lär henne konsten att göra så lite som möjligt, medan hon försöker hjälpa honom att få kontakt med omvärlden.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: THE ART OF GETTING BY

Highmore har vuxit upp
#SFF11 - Det är alltid befriande att se barnskådespelare som lyckas bevisa sig själva som äldre. Både Freddie Highmore och Emma Roberts är suveräna i den här indiefilmen som är både söt och charmig men tyvärr lite för mycket typisk – indiefilm.

George (Freddie Highmore) är en udda, lite pretentiös tonåring som bortförklarar bristen på inlämnade skoluppgifter med att han är deprimerad och funderar på döden. Han träffar snygga, populära Sally (Emma Roberts) som visar ett visst intresse för honom och allt eftersom han utvecklar en förälskelse så inser han att han inte är så odödlig och osårbar som han gett sken av.

Highmore filmdebuterade redan som 8-åring och har dykt upp som oemotståndligt rar men även erkänt begåvad barnskådespelare i filmer som ”Finding Neverland”, ”Kalle och chokladfabriken” och filmerna om Minimojerna. Det är därför man med stor lycka ser hur han utvecklats till en riktigt imponerande och stabil ungdomsskådespelare. Han gör den känslige konstnären George till en sympatisk människa av kött och blod.

Samma gäller Roberts som startade karriären med lättglömd tonårssoppa som ”Kitty och Hollywoodmysteriet” och ”Wild Child” men bevisade sig häromåret i ”Scream 4”. Hon gör Sally till mer än något personlighetsbefriat kärleksintresse. Skådespelarna är filmens stora behållning där kompetenta veteraner som Rita Wilson, Blair Underwood och – lite oväntat – Alicia Silverstone lyser i biroller.

Dessvärre faller filmen lite på en svag historia. Vi har sett den unga, svåra konstnären, hans uppväxt och första, stora kärlek miljontals gånger. Här finns inget som direkt sticker ut även om det inte heller är något som brister. Spel, dialog och karaktärer känns äkta och genomtänkta. Men det hela är, speciellt i den slarvigt förutsägbara upplösningen, ganska förutsägbart och uppenbart. Synd på så rara ärtor. Hoppas vi får se Highmore i mer minnesvärda produktioner i framtiden.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!
Senaste kommentarer
Gustaf
Intetsägande karaktärer vandrar omkring i Brooklyn och på Manhattan till tonerna av väl vald musik. Det är lika självklart att en indiefilm väljer The Boxer Rebellion som Pavement för att ljudsätta sina rörliga bilder på vilsna människor på väg någonstans. Emma Roberts är charmigheten själv, men filmen har inget att säga, varken i början eller i slutet. Typiskt förstahandsverk från en filmstudent.
PerH
1/5: Film som man har sett tusen gånger förr, missförstådda tonåringar och den stora frågan om döden. Väldigt tråkig och Freddie Hightmore var bättre som barnskådespelare.

Veckans populära filmer

Visa fler