Spy Kids 4 (2011)

Marissa hade egentligen slutat sin karriär som hemlig agent men tvingas tillbaka till sitt tidigare yrke för att förhindra en superskurk från att stoppa tiden. Till sin hjälp tar hon sina styvbarn Rebecca och Cecil.

RECENSION: SPY KIDS 4

Barnvänlig, hjärtlös Rodriguez
Vad trodde ni? Det här betyget kan väl nuförtiden klassas som rätt bra för en film med Jessica Alba i huvudrollen. I vilket fall så är det nya ungar som ska skolas till spioner, en ond skurk ska stjäla tiden (?) och det är gott om högljudda 3D-effekter och pubertal slapstickhumor. Robert Rodriguez påminner oss återigen om vad han gör bäst – barnförbjudet.

Alba spelar en höggravid spion som pensionerar sig när hon föder sitt och sin TV-programledare till mans (Joel McHale) barn. År senare vantrivs Alba som hemmafru, speciellt då hennes två styvbarn föraktar henne. Hon rycks med i att återvända till jobbet när en mystisk skurk börjar stjäla tid (aj, logik är inte filmens starka sida) och du kan gissa två gånger vilka två ynglingar som oavsiktligt hänger med på äventyret.

Som om 3D inte vore nog så sponsras det här spektaklet med en annan återanvänd reklampryl från det förflutna – luktkortet. Här ska man skrapa på en bricka för att få fram en speciell lukt vid olika tillfällen. Dessvärre fungerar det inte särskilt bra och tillfällena rör sig om fullständigt omotiverade och för handlingen irrelevanta saker som pruttar, spyor och godis.

Rodriguez har – med undantag för den här barninriktade äventyrsserien – gjort sig känd för retroflirtiga skräck- och våldsfilmer, senast den härligt brutala ”Machete”. Men sedan regissören skaffat barn på hemmaplan har han likväl satsat på snällare barn- och ungdomsfilmer vilket måste erkännas kanske inte riktigt är hans grej. Det är gott om effekter, humor och tempo men man saknar en välbehövd charm och hjärta.

Att han fått för sig att använda Jessica Alba i varenda film gör inte saken bättre. Hon anstränger sig det yttersta men saknar både utstrålning och komisk tajming, och bevisar här en gång för alla att hon är rätt värdelös i valfri genre. TV-stjärnorna McHale och Jeremy Piven har inte mycket att göra och verkar mest lunka sig igenom processen. Originalkidsen Mason Cook och Alexa Vega återvänder här som vuxna men är inte lika söta och charmiga som för åtta år sedan… Sen avrättas samtliga skådespelarprestationer av den sedvanligt usla dubbningen, även om hunden Argonaut har några roliga repliker.

På det stora hela en inte usel äventyrsfilm som säkert går hem hos flera i sin minderåriga målgrupp, men man bör kanske ha satsat mer på en ordentlig historia och karaktärer än massa 3D-effekter och luktkort som inte bidrar med någonting alls egentligen.

Och har man en på pappret fantastisk idé med en höggravid agent, så blir den säkerligen lika rolig om man väljer en skådespelerska som är lite roligare än Jessica Alba.