Rött guld (2003)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Ett mord och ett självmord inträffar en tidig morgon i en juvelerarbutik. Bakom rubrikerna döljer sig en tragisk historia om desperation och förödmjukelse. Hussein delar ut pizzor till rika människor som lever på ett sätt som han själv aldrig kommer att komma i närheten av. Varje skymt han får av livet bakom de flotta dörrarna känns som ett slag i ansiktet. En sen kväll blir han inbjuden och får smaka på det ljuva livet.
Visa hela synopsis

ALTERNATIV SAKNAS

ALTERNATIV SAKNAS

Betyg
Läs recension
3.7 av 3 användare
Ingen du följer har betygsatt
Logga in så gissar vi ditt betyg
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: RöTT GULD

En mörk bild av vardagen i Tehran

En vanlig morgon i staden Tehran; folk åker till sina jobb eller affärer. Det mesta skulle ha varit som vanligt även för mannen i juveleraraffären, om det inte varit för hans tidigare beteende mot en kund. Inom några minuter slutar det oförutsedda mötet som först såg ut som ett rånförsök med en tragedi.

Så börjar ”Rött guld”, iranskt drama om ett pizzabuds tuffa vardag. Man börjar från slutet; inledningsscenen är egentligen svaret som man söker besvara och som också återkommer i slutet. Genom ett sånt val blir man som tittare extra nyfiken på handlingen och orsaken.

Ungkarlen Hossein kör hem pizzor till kunder kvällstid på sin motorcykel. För att dryga ut inkomsten brukar han och en yngre arbetskamrat dagtid råna kvinnor på deras handväskor. De två är också på väg att bli släkt eftersom Hossein ska gifta sig med kompanjonens syster. Ett mindre lyckat rån ger dem en tom handväska innehållande en isärklippt vigselring. För att få en värdering av ringen söker de upp en juvelerarbutik. Mötet blir dock inte som de hade tänkt sig. Affärsägaren som verkar känna sina kunder är misstänksam och avvisande: grabbarna verkar inte särskilt potentiella.

De strikta lagarna i den islamiska republiken gör sig hela tiden påminda. Grundläggande mänskliga rättigheter existerar inte. Det är förbjudet för unga pojkar och flickor att umgås utanför äktenskapet. Man får inte klä sig som man vill och inte ens som äkta makar är man garanterat att få göra som man vill. Moralpolisen har alla befogenheter att ingripa och föra bort individer som man misstänker avviker från rådande bestämmelser. Den lite äldre Hossein som varit med om en del minns också tiden innan den islamiska revolutionen och kan återge saker som för en västerlänning verkar självklara och triviala men som för hans blivande yngre svåger verkar fascinerande och otroliga och som hämtade ur en annan värld. Genom sitt jobb kommer Hossein i kontakt med olika människor ur samhällets olika skikt. Det finns folk som inte ens kan få det nödvändigaste som de behöver och det finns de som har det materiellt väl ställt och kan få det mesta för pengar. Bland de senare kan nämnas Hosseins gamla löjtnant som till skillnad från honom fått det ekonomiskt bättre. Det första mötet på länge mellan de två blir en besvikelse för Hossein: för honom var löjtnanten som en förebild som nu verkar ha gett upp sina gamla ideal och blivit nyrik. Ett annat möte är med den unge sonen till en rik iranier som precis kommit hem från USA. Det är ett möte mellan två olika världar. De pratar visserligen samma språk men befinner sig på helt olika nivåer. Kulturkrocken kan inte bli tydligare. För Hossein som kommer från andra förhållanden är det bara att bita ihop och i tysthet låta sig förundras över rikedomen.

Hossein som ändå anser sig ha viss värdighet och stolthet kan inte riktigt glömma det första mötet med juveleraren och bestämmer sig för att återvända dit och läxa upp honom; ett beslut som får ödesdigra konsekvenser för alla inblandade.

”Rött guld” är en skakande, sorglig och grym film baserad på en sann historia som ger en mörk bild av vardagen i mångmiljonstaden Tehran. En av Irans främsta regissörer Abbas Kiarostami som har skrivit manuset fick idén efter att ha läst en tidningsnotis om händelsen. Efter att ha rotat och undersökt saken fick han upp hela bakgrunden till historien som så småningom blev till denna film.

ONÖDIGT VETANDE Filmen fick aldrig biopremiär i hemlandet Iran eftersom den ansågs för "mörk". På grund av detta kunde den inte heller bli Irans bidrag till Oscarsgalan som Bästa utländska film.

Per Ganbar Skribent
Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
Det finns inga externa recensioner ännu. Lägg till den första!

Veckans populära filmer

Visa fler