Notes on a Scandal 2007

Drama
Storbritannien
98 MIN
Engelska
Notes on a Scandal poster

Synopsis

Barbara är lärare på en skola i medelklassens England. Hon lever i ensamhet med dagboken som sin enda förtrogna. Men hennes värld förändras när Sheba dyker upp. Som ny lärare på skolan tar Sheba alla med storm. En frisk fläkt bland rutiner, polyesterkläder och betongråa väggar och Barbara tror hon hittat den själsfrände hon alltid sökt. Tills hon upptäcker att Sheba har en affär med en av sina elever.
Ditt betyg
3.3 av 162 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Notes on a Scandal
Biopremiär
23 februari 2007
DVD-premiär
25 juli 2008
Språk
Engelska
Land
Storbritannien
Distributör
20th Century Fox
Åldersgräns
11 år
Längd

Recensent

Alexander Kardelo

1 januari 2008 | 00:00

En ljuvlig liten skandal

På skolan där hon jobbat ungefär sedan 1800-talet är Barbara Covett (Dench) en moralens väktare, den enda som inte låter ett alltmer hotfullt klimat skrämma henne. Eleverna och även personalen ser henne som en surkärring, något hon kan hålla med om, men hon är åtminstone den enda som får allas respekt.

Ingen vet dock vad som döljer sig bakom den kalla, rynkiga ytan. Om kvällarna, när Barbaras cyniska observationer från dagen som gått hamnar i hennes dagbok, fylls den också på med sorgsna reflektioner kring hennes ensamma, händelselösa liv.

Det kommer att förändras när skolan får en ny bildlärare. Sheba Hart är ung och osäker, med naiviteten som alla nya lärare bär på, drömmen om att med sin undervisning åstadkomma en skillnad och förändra liv. Och Barbara har bestämt funnit sin nya vän, men frågan är om Sheba är redo för det ”Fatal Attraction”-förhållande som erbjuds?

Det är svårt att tala om “Notes on a Scandal” utan att nämna händelsen som sätter filmens intrig i rörelse, men jag ska försöka att inte avslöja överraskningen för den lyckligt ovetande. Att gå in i biografen med så lite förhandsinfo som möjligt är i just detta fall en välsignelse.

En kväll blir Sheba påkommen i en chockerande situation. Den yngre kvinnan är beredd på att hennes liv och karriär är över, men istället för att ange sin väninna går Barbara med på att låta snedsteget bli en hemlighet. Agerandet kommer inte av vänlighet - hon ser deras delade hemlighet som det ultimata beviset på, och garantin för, en evig vänskap.

Richard Eyre (”Iris”, ”Stage Beauty”) ger både stora och små kommentarer på allt ifrån skolsamhället, äldres ensamhet och mediernas respektlösa arbetssätt till relationer trots klass- och åldersskillnader. Ironi och viss mörk humor förgyller Patrick Marbers manus, lika njutningsfullt och välskrivet som hans ”Closer” från 2004. Dramat förhöjs ytterligare ett snäpp av Philip Glass musik, som liksom i ”Timmarna” vittnar om obehaget som lurar bara några scener längre fram.

Två ljuvliga skådespelerskor i lika fina prestationer gör filmen knappast mindre sevärd och Denchs kraftfulla, oglamorösa insats kan inte hyllas tillräckligt. Hon växlar mellan vrickad, djärv och patetisk i sina fantasier om en framtid med Sheba. Äldres liv i ensamhet har inte porträtterats såhär mänskligt eller skrämmande sen Moodyssons kortfilm ”Bara prata lite”.

Barbaras röstpålägg tystnar sällan, och antyder helt korrekt om att filmen är bokbaserad. Historien i sig borde fungera minst lika bra i pocketform på bussen, men det välgjorda filmarbetet ger adaptationen extra nyanser som är omöjliga på papper.

Oscarssäsongens bästa thriller har inga onda eller goda karaktärer, alla är som människor vanligtvis är med hemligheter, längtan, begär och misstag i bagaget. Den börjar som en stillsam vardagsthriller med något som inte är alltför vanligt i genren, oförutsägbarhet och realism. Och där många andra filmer leder fram till ett oundvikligt mord, är ”Notes” för smart att ge sig åt klyschor. Spänningen ligger i luften för det här kan sluta precis hur som helst.

| 1 januari 2008 00:00 |