Notes on a Scandal (2007)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Barbara (Dench) jobbar som lärarinna på en skola i medelklassens England. Hon lever ett liv i ensamhet med dagboken som sin enda konfidant. Men hennes värld förändras när Sheba (Blanchett) kommer in i hennes liv. Som ny lärare på skolan tar Sheba alla med storm. En frisk fläkt bland rutiner, polyesterkläder och betongråa väggar och Barbara tror hon hittat den själsfrände alltid sökt. Tills hon upptäcker att Sheba har en affär med en av sina elever. Barbara tappar först fattningen, hennes perfekta lojala väninna har svikit henne men inser sedan att hon kan använda hemligheten till sin fördel.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: NOTES ON A SCANDAL

En ljuvlig liten skandal
På skolan där hon jobbat ungefär sedan 1800-talet är Barbara Covett (Dench) en moralens väktare, den enda som inte låter ett alltmer hotfullt klimat skrämma henne. Eleverna och även personalen ser henne som en surkärring, något hon kan hålla med om, men hon är åtminstone den enda som får allas respekt.

Ingen vet dock vad som döljer sig bakom den kalla, rynkiga ytan. Om kvällarna, när Barbaras cyniska observationer från dagen som gått hamnar i hennes dagbok, fylls den också på med sorgsna reflektioner kring hennes ensamma, händelselösa liv.

Det kommer att förändras när skolan får en ny bildlärare. Sheba Hart är ung och osäker, med naiviteten som alla nya lärare bär på, drömmen om att med sin undervisning åstadkomma en skillnad och förändra liv. Och Barbara har bestämt funnit sin nya vän, men frågan är om Sheba är redo för det ”Fatal Attraction”-förhållande som erbjuds?

Det är svårt att tala om “Notes on a Scandal” utan att nämna händelsen som sätter filmens intrig i rörelse, men jag ska försöka att inte avslöja överraskningen för den lyckligt ovetande. Att gå in i biografen med så lite förhandsinfo som möjligt är i just detta fall en välsignelse.

En kväll blir Sheba påkommen i en chockerande situation. Den yngre kvinnan är beredd på att hennes liv och karriär är över, men istället för att ange sin väninna går Barbara med på att låta snedsteget bli en hemlighet. Agerandet kommer inte av vänlighet - hon ser deras delade hemlighet som det ultimata beviset på, och garantin för, en evig vänskap.

Richard Eyre (”Iris”, ”Stage Beauty”) ger både stora och små kommentarer på allt ifrån skolsamhället, äldres ensamhet och mediernas respektlösa arbetssätt till relationer trots klass- och åldersskillnader. Ironi och viss mörk humor förgyller Patrick Marbers manus, lika njutningsfullt och välskrivet som hans ”Closer” från 2004. Dramat förhöjs ytterligare ett snäpp av Philip Glass musik, som liksom i ”Timmarna” vittnar om obehaget som lurar bara några scener längre fram.

Två ljuvliga skådespelerskor i lika fina prestationer gör filmen knappast mindre sevärd och Denchs kraftfulla, oglamorösa insats kan inte hyllas tillräckligt. Hon växlar mellan vrickad, djärv och patetisk i sina fantasier om en framtid med Sheba. Äldres liv i ensamhet har inte porträtterats såhär mänskligt eller skrämmande sen Moodyssons kortfilm ”Bara prata lite”.

Barbaras röstpålägg tystnar sällan, och antyder helt korrekt om att filmen är bokbaserad. Historien i sig borde fungera minst lika bra i pocketform på bussen, men det välgjorda filmarbetet ger adaptationen extra nyanser som är omöjliga på papper.

Oscarssäsongens bästa thriller har inga onda eller goda karaktärer, alla är som människor vanligtvis är med hemligheter, längtan, begär och misstag i bagaget. Den börjar som en stillsam vardagsthriller med något som inte är alltför vanligt i genren, oförutsägbarhet och realism. Och där många andra filmer leder fram till ett oundvikligt mord, är ”Notes” för smart att ge sig åt klyschor. Spänningen ligger i luften för det här kan sluta precis hur som helst.

Senaste kommentarer
Hagevall
En film som inte faller alla i smaken men enligt mig är det en riktig höjdare. Judi Dench och Cate Blanchett gör båda oerhört starka insatser som två karaktärer vars moraliska kompasser bör ifrågasättas av oss tittare. För mig är den smått obehagliga musiken av Philip Glass en starkt bidragande faktor till att filmen lyckas hålla mig fängslad hela filmen igenom: musiken förstärker verkligen filmens mörka och obehagliga stämning som utvecklas genom filmen. En intressant thriller som nästan får fullpott. Betyg: 4/5.
magiul
Alla skådisar var ju helt grymma som förväntat med den rollistan, men jag orkade faktiskt inte kolla klart då jag tyckte det var lite väl forcerat ända till ca hälften av filmen. Man vill göra det mer spännande än det är, musiken mynnar ut i ett crescendo under tiden Dench står och väntar på att Blanchett ska öppna dörren som om hon skulle finna hela familjen brutalt slaktad innanför dörren, men så är givetvis inte fallet då detta drama förlitar sig på vardagsspänning. Jag stängde av efter halva då jag ännu aldrig fastnade för handlingen och lämnar därför inte heller något betyg.
sjoegraes
Bra film! Det kändes lite forcerat i början, och det fanns bitar som kunde ha fått lite mer tid, men i slutändan har man lyckats åstadkomma en effektiv dramathriller som håller sig intensiv hela vägen. "Less is more" är ju ett ofta lyckat koncept, så alltså även här. Judi Dench, vars karaktär är högst intressant, och Cate Blanchett är båda riktigt bra, sen får man inte glömma Bill Nighy som gör en riktigt härlig roll. Bra musik också. Betyget landar på en halvstabil fyra!

Veckans populära filmer

Visa fler