Modig (2012)

Den skotska prinsessan Merida, trotsar sina föräldrar genom att intressera sig för bågskytte, men råkar under tiden sätta hela hennes fars kungarike i fara.

RECENSION: MODIG

Inte modigt nog
Nej, Pixar gör ingen comeback här efter svaga "Bilar 2" förra året. "Modig" är en helt okej liten film, men berättelsen är varken alternativ eller fängslande nog för att leva upp till Pixars guldklimpar och inte heller gullig och romantisk nog för att tävla med det bättre från Disney.

Vid första anblicken drar "Modig" tankarna till en mängd olika klassiska sagor - som Disney redan har gjort film av. Är prinsessan Merida, som hellre skjuter pilbåge och klättrar än lär sig hur en riktig dam ska uppträda, kanske lite av en Pocahontas? Eller rimmar hennes ovilja att gifta sig med någon av männen föräldrarna valt ut, mer med prinsessan Jasmine från "Aladdin"? Eller påminner hennes önskan att upptäcka världen istället för att göra vad hennes mamma vill, mest om Rapunzel i nyliga "Trassel"?

De funderingarna hinner få fritt spelrum ett bra tag innan jag inser att Merida inte borde vara lik någon av ovanstående, för det här är ju en Pixar-film och inte någon Disney-rulle. Men faktum är att "Modig" suddar ut gränsen mellan de två nästan helt. För förutom att vår hjältinna inte hittar mannen med stort M i form av Disneys obligatoriska och puttriga kärlekshistorier, så följer den här berättelsen så klassiska mönster att det känns svårt att ta in den som en Pixar-produktion.

"Modig" utspelar sig på Medeltiden i ketilsk inramning. Merida (Kelly McDonald) är en busig tjej med vilt rött hår och som lever nära naturen och tidigt får lära sig skjuta pil av pappan Fergus. Men som vuxen förväntas hon välja en av de tre klan-ledarnas söner som sin make. De tre fåniga unga männen är helt ointressanta för Merida och hon ger sig ut i skogen för att försöka förändra sitt öde.

Framför allt är det modern Elinor (Emma Thompson) som motsätter sig dotterns vilda liv, något Merida försöker få ett slut på till varje pris.

Berättelsen om en viljestark ung dam som vägrar foga sig till föräldrarnas planer känns som ett klassiskt upplägg. Vi har sett både bra och dåliga varianter på det temat under filmens historia. Men vill man som filmskapare få till något unikt krävs det en stor dos kreativitet och fantasi för att få till det. "Modig" väljer en enklare och säkrare väg.

Och egentligen inget fel i det. Merida är en charmig ung dam - som bäst känns hon som en något äldre Ronja Rövardotter. Här finns spänning och fina animationer och även ett visst mått magi.

Men av Pixar vill vi ha mer. Vi vill ha något annorlunda och fascinerande, något vi inte sett förut. Men även utan de förväntningarna så blir den här berättelsen lite platt, och man slås då och då av känslan av att "blir det inte mer än så här?" Och när eftertexterna rullar så kan man konstatera att det är just bristen på mod som fått styra när "Modig" blev till.