Mareld 2019

Mareld poster

Synopsis

Ett filmteam gav sig ut på en katamaran för att göra en thriller. Det blev något helt annat när verkligheten tog över. Skärgården bjöd på överraskningar ingen kunde ana. Teamet kastas mellan verklighet och fiktion.
Ditt betyg
2.7 av 11 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Mareld
Biopremiär
15 november 2019
Digitalpremiär
2 december 2019
Land
Sverige
Distributör
Nordisk Film
Ålder
15 år
Längd

Recensent

Jake Bolin

14 november 2019 | 08:00

Svensk metafilm som dribblar bort sig själv

Den udda fågeln ”Mareld” vill vara skräckfilm och metaexperiment på samma gång, och kan på inga sätt beskyllas för att ta det säkra före det osäkra. Men korthuset rasar rätt omgående, och den kvardröjande frågan blir: Fanns det ens ett korthus på plats från början?
Ett filmteam beger sig till en idyllisk skärgårdsö för en inspelning där skådespelarna förväntas improvisera sig fram scen för scen, samtidigt som själva projektet dokumenteras på video. Det är högsommar, nubbe i glaset och luften vibrerar av en lekfull, spänd förväntan. Inom (väldigt) kort blandas verklighet och dikt, regissörsinstruktioner och rolltolkningar grumlas mot märkliga händelser och svårförklarade beteenden i största allmänhet.

Skådespelarna intrigerar mot varandra och det viskas illavarslande om en lokal skräcklegend, ”Maran”, samt om ond bråd död. En militär dyker upp och börjar gasta om att ön man filmar på är förbjudet område. Vad är verkligt? Det enda som är säkert är att stämningen sjunker som en sten.

Det gör dessvärre filmen också – och då alltså inte bara filmen i filmen, utan även själva slutprodukten. Vi befinner oss, åtminstone på papperet, i en ”Blair Witch”-doftande metahistoria som ifrågasätter autenticitetsbegreppet och åker slalom med publikens förväntningar på vad som ska ske härnäst. Och på den sista punkten lyckas ”Mareld” konsekvent. ”Förutsägbar” är inte ett adjektiv som platsar i sammanhanget.

Ordet ”efterhandskonstruktion” pirrar däremot rätt ofta i bakhuvudet. I intervjuer har filmskaparna talat om att ”Mareld” från början var tänkt att bli en klassisk skräckfilm men att praktiska omständigheter och testvisningar inför publik tvingade projektet i en ny riktning. Detta ska, förmodar jag, tolkas som en sorts självmedveten PR-fint, i själva verket har man hela tiden varit ute i ärendet att leka med form och genre. Vill ”Mareld” framstå som en gerillainspelning eller en överkonstruktion? Oavsett hur det ligger till med den saken så blir det bestående intrycket att filmen är resultatet av ett havererat manusarbete som man till stor del har försökt återuppliva i klipprummet.

Initiativet att göra en ”skrockumentär” (som en av skådespelarna har kallat projektet) av det här slaget är lovvärt, och upplägget fullt av möjligheter. ”Mareld” sticker ut i den svenska biohösten, den är vackert filmad och kaxig i ordets bästa bemärkelse.

Men gränsen mellan orädd och dumdristig kan vara hårfin, och när allt till slut resulterar i att folk springer omkring och skriker på en strand av obegripliga skäl spelar ansatsen mindre roll. Dessvärre.
| 14 november 2019 08:00 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (3)
1
En riktig skitfilm med dåliga karaktärer. Rörig och saknar en riktig tråd genom hela filmen. Saknar mycket innan det skall bli godkänt.
Läs mer
5
Förstår att det går att klanka ner på filmen Mareld. Det är öppet mål. Men det här en film som åtminstone inte jag sett förut. Den är utmanande och ifrågasätter vad som är film och verklighet. Men också hur en film "ska" göras. Är man öppen för att det blir en resa till det okända och tar det för det så är det här fenomenalt. Det är en ny typ av film. den vill nåt nytt. Jag fattar inte allt. Men det är okej. Jag kan ta att jag inte behöver förstå allt och acceptera att Mareld lämnar mig med massor av frågor. Vad är sanning, vad är film? Vad kan vi lita på? Sen så gillar jag metaperspektivet. Den fiktiva och den dokumentära delen tas på lika stort allvar. Det här är en film som spänner bågen och jag älskar det! Jag bär med mig filmen och ser fram emot att se den igen. Mer sånt här! Det är som jag förstår ett projekt skapat utan bidrag från filminstitutet vilket gör det ännu roligare om det går bra för filmen. Se filmen och var beredda på att bli utmanade. Bra jobbat regissör Ove Valeskog och de som gjort den här filmen. Fotot är magnifikt, skådespeleriet på en internationell nivå (stör mig ibland på det svenska mumlandet av repliker.) och storyn är udda och i min värld otroligt smart. 5 stjärnor! /Calle
Läs mer
4
Kul och annorlunda svenskt film experiment som hoppar ofta mellan de olika delarna av filmen och dokumentären vilket håller igång gnistan genom filmen! För att va svensk indiefilm så håller den en bra och underhållande nivå!
Läs mer