Inte en chans (1978)

3.0
Efter sex år i fängelse bryter Max Dembo mot frigivningsreglerna redan första natten och tar in på ett hotell. Trots, eller snarare tack vare, sin övervakare är Max snart inne på brottets bana igen.
MovieZine-recension saknas, maila oss så lägger vi till titeln till önskelistan.
Anders Falun
New Hollywood gick mot sitt slut och block bustern hade tagit över. Detta känns som en splittra karvad ur 70-talets sociala melodramer. Dramat om Hoffmans ganska stelbenta tjuv lyfter aldrig riktigt och det mesta känns upplockat lite här och där. Lite lustigt att jag mot slutet inte kan låta bli att få associationer till Michael Manns Heat. Kan detta ha varit en av herr Manns inspirationer ? Han leker ju också med genrer , schabloner och karaktärer
David Brent
Filmen inleds med att Dustin Hoffmans karaktär friges efter att ha suttit av sex år för rån. Väl ute så försöker han anpassa sig till ett normalt liv, han skaffar eget boende och han skaffar sig ett jobb på en fabrik. Men när han stöter på motgångar så börjar han dras tillbaka till sitt kriminella förflutna och det är där denna film tar fart på allvar.

Jag trodde jag hade sett nästan alla Hoffmans filmer, men såg att jag hade ett par äldre kvar. Denna var en av dem och jag är otroligt nöjd att jag äntligen sett den nu. För detta var en alldeles lysande film och ännu ett utropstecken från det fantastiska 70-talet!

En otroligt vass karaktärsskildring och känslan var nästan dokumentär understundom. Hoffman gör ännu en gång en helt lysande rollprestation, när han ger sin karaktär mänskliga drag och en viss förståelse för varför han handlar som han gör. Manus och regi är också högklassigt och ger Hoffman de verktyg han behöver för att leverera! Birollerna var också riktigt bra och en ung Gary Busey imponerar, liksom den alltid lika underbara Harry Dean Stanton. Theresa Russell är också riktigt bra som Hoffmans kärleksintresse. Men bästa bland birollerna är ändå guldklimpen M. Emmet Walsh, som får ut det mesta av sin roll som han dessutom verkar njuta av att göra!

Det här var en riktig pärla som starkt rekommenderas. En film som iaf fick mig att imponeras stort och det känns som att Grosbards film kommer stanna kvar i mitt minne ett bra tag framöver. Blir en stark fyra i betyg!